Stressad häst= många problem..
Min häst är jättestressad och orolig över någonting som jag inte lyckats lista ut än ( kanske kan vara den nya hästen som kom för 6veckor sen?) Men iallafall så är han tjurig, sparkar och biter efter folk och det kvittar om man säger till honom han bryr sig inte. Han har ingen respekt för oss. (kan tillägga att ingen är rädd för honom)
Jag är inte säker men jag tror att han krubb- bet igår och gjorde han inte det så var den inte långt ifrån. han tog stöd och tugga på krubban men jag kunde inte höra att han svalde någon luft?
Sen så har han varit lös i magen men är bra nu. Kan vara potatismjölen som jag ger ?
Och hans foderstat, jag får ikke rätt på det. Använder mig av programmet http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm
Och har jag förstått det rätt så ska det räcka att jag ger honom 12 kg hö+ mineraler? Fast det är förmycket energi och protein. Jag blir knäpp på det! kanske någon själ är villig att hjälpa mig?
värdena är:TS 71, SMRP 58, MJ 7.0.
Fodrar just nu med havre och krafft groov 125, Kanske är för mkt smrp? Hästen är en vallack född 2002 och är inte den mest lättfödda hästen Men han är inte svårfödd heller. Han är grov och är ca 170cm hög. Står på halm.
Kanske att det till och med är fodret som är boven i dramat?

Vet ju igentligen inget om så stora grova hästar, men lite om närvösa. Har ett arabsto som är en "rutindam" och blir mkt stressad av nya saker/hästar/foder/folk mm.
Henne har jag lärt mig att inte fodra med havre, utan med krossat korn, och ha i box där hon slipper ha någon på varje sida. En av sidorna går bra, men absolut inte båda… Hoppas det gav något iaf. Mvh/Therese
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Ja han får ju havre, 200g om dagen. Han har bara en granne men folk som passerar hela tiden. När jag är ensam med honom är han mycket bättre men när det är fler personer i stallet börjar han tjura. :(

läste detta på kraffts hemsida
"KRAFFT MAGNESIUM
Förebygger den magnesiumbrist som under vissa år är relativt vanlig bland svenska hästar - och som bl a påverkar muskelfunktionen och hästens mentala balans negativt."
Kanske kan ha med hans humör att göra? att han har brist på magnesium?
Tror inte man ska labulera med foder. Vad har han ätit tidigare är du ny ägare? Allså jag själv har vissa synpunkter om havre, men det finns olika sorters havre vissa funkar bra till vissa mera en del inte klarar av någon havre alls. Men är inte kraft grov ett helfoder? Du kan inte byta box med någon för att enkelt se hur han tar en box med mindre spring på folk? Är det så att han stressar när folk går för bi kan detta leda till att han blir mera argrisiv även i hagen måt folk. Visst nu kanske inte någon är rädd men om han menar mera allvar då e det inte så rolit kan hända något riktit tråkit… Jag skulle först å främst byta box sedan prata med en vetrinär när det e vanlig vardag igen, om vad dom tror om honom. Är det foder lr är det omgivningen han inte är nöjd med? det ska du fråga om. Fin häst var det iaf och jag hoppas det ordnar sig för dig och din stora 4 bentavän.

puttar

Ditt hö är så bra värden i så ge bara höet och mineraler. Ser nu att du ger hösilage. Ge kanske lite mer hösilage och ta bort allt annat. Tex 14-15 kg och vänta någon månad med att se hur hästen blir till humöret.

Låter som att hästen inte trivs i stallet. Hur mycket får han stå inne?

det är ganska mycket nu. dom kommer in vid 4 och ut vid 8-9? Men han har stått i 1,5 vecka för han har varit svullen men jag har börjat sätta igång honom igen.. får se om det blir bättre nu när jag börjat rida och ändrat maten.