Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterövrigtridningutbildning
Läst 78 ggr
Pilspets
0

Ridgymnasium?

Hej!
Nu är det ju betyg för mig då jag börjat sjätte klass.
Jag älskar djur men mest hästar så att gå på ridgumnasium är en självklarhet.

Men vilka betyg krävs? Det varierar ju men ungefär.
Är det ok att ha lägre i vissa ämnen medans man ska ha högre i andra?

Gäller klasserna 6-9.

Vad är era erfarenheter?
Kan ni tipsa om något bra i Stockholm?
Är det svårt att komma in?

Vill utbilda mig till skötare eller nåt i den stilen.

Svar uppskattas jättemycket!💙

[Elina07]
0

Skulle tipsa dig att gå in på Gymnasium.se och se vilka gymnasium som finns.
Det är olika meritvärde du behöver till en viss skola eller linje.

Själva betygen ska du absolut inte stressa över. Du går i årskurs 6 och det är långt kvar tills gymnasiet. Går I årskurs 9 och är 50/50 stressad.

Åsa S
0

Naturbruksprogrammet hästhållning är det du ska söka på.

Och jag tror ju Berga naturbruksgymnasium är vad du söker den skolan har funnits länge och de har eget stall och egna hästar.

På många andra skolor läser du teori på skolan och möter hästarna fråmst ute på praktik, det är ju billigare ifall man inte har egna hästar på skolan.

När tiden börjar närma sig för att bestämma sig för skolor ring dem och be att få besöka dem så ser du ifall skolan är det du söker. Ibland kan reklamen från skolan vara missvisande ex. bilden på eleven och hästen är tagen ute på praktikplats inte på skolan och liknande.

[Rose-girl]
0

Jag bor inte i Stockholm, men kan ändå dela med mig av lite tankar.

Jag bor granne med ett gymnasium som har "hästhållning". Då åker eleverna till ridskolan och har sin hästutbildning där, ett sånt gymnasium leder till studenten men tyvärr knappast till jobb inom häst. (Lite tuffare hästar ökar chansen till jobb.)
Här i området finns även Lillerudsgymnasiet och Nuntorp Naturbruksgymnasium som båda har bra hästutbildningar.

Själv flyttade jag från Stockholm för att gå på Lillerudsgymnasiet och har blivit kvar sedan dess.
När jag sökte gymnasiet var det inte alls höga betyg som krävdes, men en del kunskaper om alla lantbruksdjur om man säger. Har du möjlighet att plugga lite teori i bilkörning under sommarlovet har du även hjälp av det. Kanske biblioteket har böcker i körkortsteori?

Hur gick det för mig med min utbildning?
Jag var lärling i ett travstall parallellt med att jag pluggade och tog även ett studieuppehåll när jag egentligen skulle gått andra ring och då var en av mina sköthästar med i Norska eliten och hade en seger och flera bra placeringar. Kunde inget om just trav när jag började på Lillerud.

Pilspets
0

Tack så himla mycket!