Hjälpa till i stall
Hej! Jag tycker om hästar väldigt mycket och har blivit mer och mer intresserad av ridning och att jobba med hästar, och med det sagt så har jag några funderingar.
Hur bör jag som nybörjare i hästvärlden gå till väga för att samla erfarenheter eller utbilda mig. Vart börjar man liksom. Känner mig så vilsen här när man bara har varit intresserad av hundar tidigare 😂 Jag gick naturbruksprogrammet i gymnasiet dock med hund som inriktning så det var ganska lite häst där. Den kontakten jag har haft med stall och hästar är att mocka och göra rent boxar, putsa träns, grundläggande skötsel såsom ryktning, och så har jag även lett ut en häst med hennes föl till en hage. Det är det liksom. Inte jättemycket men en början.
Är det möjligt att folk är intresserade av att låta outbildade personer med lite erfarenhet hjälpa till i deras stall med grundläggare grejer såsom skötsel, utfodring etc i utbyte mot erfarenhet till en början. Med erfarenhet menar jag inte ridning utan mer vistas runt hästar vänja mig vid dem samt lära mig mer. Är absolut öppen för ridning också men det är inte prio 1 just nu.
Jag bor utanför Kristianstad om det finns något stall i närheten som kan tänka sig att låta mig hjälpa till lite. Har dock tyvärr inte körkort eller bil.
Mitt tips är att börja på Ridskola.
Tjena^^
Absolut! Dock är jag arbetslös för tillfälligt och har inte råd med det så därför är det inte prio 1 just nu men tack för tipset
#2 Ibland kan man bli medlem på en ridskola utan ridningen (dvs inte betala de dyra lektionerna utan bara ett årlig medlemskap i klubben), och gå på teorilektioner, bli skötare osv. Ridskolor är oftast också öppna för att man hänger i stallet under deras öppet-tider, och ser de dig där ofta kanske de börjar göra dig delaktig i en del sysslor när du gjort gott intryck på dem och visat dig lärovillig. Det är också otroligt nyttigt att titta på ridlektioner från läktaren, då lär man sig massa teori som man kan ha nytta av den dagen man till slut själv ska börja rida.
Hör av dig till ridskolor i närheten och fråga dem hur det ser ut hos dem, berätta om ditt intresse och fråga om de har nån form av verksamhet eller system för om man vill börja hjälpa till osv.
#3: så är det på min ridskola. Dock måste man uppnå en viss nivå för att vara skötare.
Tjena^^
Vissa ridskolor tar in praktikanter eller personer på arbetsträning (via arbetsförmedlingen). Vi har haft flera sådana personer på "min" ridskola och det är fler som inte haft hästkunskap i grunden (finns ju massa saker man kan göra i stall som inte kräver hästkunskap i början). Har själv arbetstränat i stall (inte där jag rider).
Tror det viktigaste är att man visar stort intresse och vilja att lära sig!
Är du inskriven på arbetsförmedlingen kan du prata med dem om alternativ men även kontakta ridskolor i närheten och berätta som det är (du vill ha erfarenheten och lära dig mer om hästskötsel).
Ridskolor är ju till för att man ska lära sig (dock är min erfarenhet att går man lektioner är det mest fokus på ridning och inte så mycket av det runt om mer än att lära sig borsta och sadla och tränsa).
Där jag rider nu blir de glada om man hjälper till med saker (finns en lista på saker att göra på en whiteboard i stallet) tex mocka boxar (där hästarna är ute på lektion), fylla på vatten till hästar som har hink,skura vattenkoppar, sopa stallgång, smörja sadlar och träns mm.
Finns mycket böcker man kan läsa också för att lära sig "grunderna".
Lycka till!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu