Min situation...
Måste lite skriva av mig, tillika som jag försöker försvara mitt tänkade och kommande handlingar.
Som några här vet har jag en finnhäst som jag funderat på att ta bort efter sommaren av olika skäl:
1. Under vintern fick hon problem med andningen, hon fick mediciner och klarar sig nu helt utan mediciner med rätt föda. Vi vet aldrig när astman kommer tillbaka eller om hon blir känsligare i framtiden. På vintern har astman en tendens att bli värre även med medicinering.
2. Ostabil i psyket, men litar på mig och allt fungerar bra här som bott i ca 8år. Här har hon också sin andra hälft isisen.
3. Största skälet är att jag ska vidare och studera kanske högt upp i landet vilket gör att jag omöjligtvis kan ha hästar.
4. Vill inte sälja henne för jag är hundra på att hon säljs vidare. Jag tror inte att hon klarar ett flytt till ett nytt hem, hon skulle antagligen bli en jobbig häst som säljs, säljs vidare och i värsta fall hamna till slakt. Vågar inte ta risken.
5. Ett alternativ skulle vara att söka en fodervärd men jag kan inte ta risken att fodervärden inte klarar av hästen och vill skicka hästen tillbaka när jag inte bor hemma mera.
Jag vet att min häst inte vill flytta mera, när jag köpte henne hade hon sålts 9 gånger och lånats ut 3 vad jag vet. Då var hästen själv 9 år! Jag har själv haft hon utlånad för länge sedan, hon kom tillbaka efter några dagar, de klarade inte av henne.
På nåt sätt skulle de alltså kännas bäst att hon får avsluta sitt liv här på gården som hon känner sig trygg, då vet jag också att hon inte behöver lida mera på nåt sätt. Hon är nu 16 år.
Vad skulle ni gjort i min situation? Vill verkligen höra era tankar!!

Jag förstår dig. Jag skulle gjort det du funderar på, även om beslutet är svårt. Finns väl egentligen inget som talar FÖR försäljning eller fodervärd i detta fallet. Dels är det ju hennes hälsa och dels hennes otrygghet. 16 år är inte lastgammalt, men i ditt fall får man nog ta hänsyn till åldern också. Ta tid och fundera ordentligt!

Ahh vilket dilemma! Stackare! Det är ju jätte svårt ju!! Men jag tror nog jag skulle låta henne vandra iväg till dom evigt gröna ängarna om det varit min häst och jag varit i samma situation. Framför allt för att då vet jag vart hon hamnar och att hon har det bra och inte behöver sluta sina dagar där hon inte trivs eller bland folk som inte klarar av henne. Men som sagt det är jag de, kanske låter hårt men de e vad jag skulle ha gjort.
Hoppas det ordnar sig för dig på bästa vis!! Många lyckokramar!
åh stump. förstår att det är svårt.
jag tror jag måste hålla med annette, du kanske borde göra det du funderar på, annars är risken att hon kommer hamna hos någon annan som du själv säger, inte klarar av henne. och då blir det bara värre för henne…har hon redan flyttat så mycket som du säger skulle hon ju verkligen inte må bra av det igen, när hon väl funnit sitt hem..
åååh, det är verkligen svårt, men jag tror du kommer ta rätt beslut, vilket beslut du nu än tar, det är din häst, och du känner henne bäst…

Tack! Känns redan lite bättre.
Verkligen ett dilemma. Men det är ju nog så att här har hon haft ett stadigvarande hem, känns som om jag skulle svika henne om jag säljer henne eller sätter hon på foder. Hon har flyttat tillräckligt i sitt liv. Och när jag inte heller vet hur hon sku få det där och hur blir det med astman osv.
Mamma sade för flera år sedan när jag ville sälja henne för att jag inte klara av henne att jag istället ska "ta bort henne". Hon tänkte då på hästens bästa.
hemskt val..
Följ ditt hjärta o tänk på hästens bästa.
Många kramar
/Elin
det är nog hennes bästa om du skulle ta bort henne, då slipper hon flytta mera, och får ett evigt liv på andra sidan..
vad ska du göra med isisen när du flyttar ?

#6 Hon har vi hittat fodervärd åt som dessutom är relativt bekanta till oss så jag kan känna mig trygg. De bor också väldigt nära.
Isisen är fullt frisk (förutom eksemet då) och stabil på alla vis så henne är jag inte orolig över, kommer bara att sakna mina gummor något fruktansvärt!! Inget kommer att bli som det varit sen mera. Men förändringar råkar vi alla ut med, måste tänka framåt bara!
men då kommer du ha henne kvar iaf, det är ju bra det, då har du ju lite av det gamla…värre om båda två försvunnit. då försvinner ju allt. skönt att du hittat plats åt en av dom.

Svårt val är det. Har ju inte sett din häst så det är svårt att säga att du ska avliva. Men jag har ju också tagit hand om en häst som varit svår som ingen har klarat av.
Men jag är ju för alltid den evige optimisten. Tror alltid eg att visst finns det andra som kan sköta hästen. Varför inte eg? Är man noga med sitt val så… Dom som tar isisen, dom har ingen möjlighet att ta hand om den andra också? Har ju ingen aning om hur dålig hästen är så sitta här och tycka avlivning vill jag inte göra. På vilket sätt är hästen jobbig med andra?

#9 Största problemet är det att jag kommer att bo så långt borta härifrån så blir det problem vet jag inte vad jag ska göra.
Säkert skulle de finnas någon som skulle kunna ta henne och klara av henne men var ska jag hitta denna person. Ingen vill ta ett problem åt sig + medicineringar som hon behöver på vintern iaf. Man ska aldrig säga aldrig men mina förhoppningar är låga.
Jag trodde ett kast att dom som tar isisen kunde ta finnen men de meddela mig och sa att de nog inte har råd med två hästar.
På vilket sätt är hästen jobbig med andra?
Kan ju börja med att hon är psykiskt ostabil, det har jag fått bekräftat av många. Hon kan vara jobbig i hantering som att leda, i hagen (inte mot mig) och speciellt vid ridning. Det finns en person hon respekterar på ryggen förutom mig. Min syster red henne en gång, vi han komma ca 50m när hon sa att hon inte ville rida henne mera. Hon kan också vara nonchalant mot människor och kutar rakt över dem om de inte flyttar sig. Ibland är hon ett nervvrak, skrämmer sig för det minsta lilla, vara tittig osv.

Låter lite som min gamling var för några år sedan. Han sprang också över mig och andra i hagen. Ingen ville ha sin häst i samma hage som han. Men det gick över.
Ja, det är svårt att svara på hur du ska göra. Tycker det är vanskligt att säga sånt över internet. Herregud det är ju hästens öde vi snackar om liv eller död. Om jag ska uttala mig så vill jag nog se hästen live först. Vilket inte går. Vet inte hur duktig du är i hantering med hästar tex. Det du tycker är jobbigt kan vara småpotatis för någon annan. Missförstå mig inte nu. Menar inte att vara elak eller så. Men hoppas att du förstår hur jag menar?

Jo jag förstår.
Kan ändå tilläggas att med mig är hon bara svår när hon ska ledas, jag leder henne med kedja därför. Ridande har det också varit lite problem med men nu går hon lungt igen. Senast idag hade jag en jättelyckad ridtur med henne. Så jag har inga mera problem med henne men jag vet att andra skulle få det.
Jag skulle jätte gärna behålla henne, sätta henne på foder i hopp om att allt går bra, men om inte, om de ringer och säger att de inte vill ha hästen mera för hon är mental (som jag hört människor säga) vad gör jag då? Det är det jag är rädd för.

Ja, då har du ju försökt iaf en sista gång. Men att du är noga med den som får ha henne att du säger som det är och om dom fortfarande är intresserade av att pröva så kan det ju vara rätt människa till din häst. Man vet ju aldrig. Men går det inte så finns det ju bara en utväg tyvärr. Men jag är jag, och har ingen aning om din häst eg. Jag pratar bara om vad jag själv skulle ha gjort.
Många tycker ju att avlivning är det bästa. Då slipper man alla problem. Men jag tar alltid den hårda vägen än alla andra. Vet inte varför. Men det har också gått vägen oftast. Men sedan vet jag ju inte hur mentalt störd din häst är. Om den överhuvudtaget är mentalt störd i mina ögon det vet jag inte heller. Så tyvärr kan inte jag hjälpa dig. Du måste göra som du själv tycker är bäst.

Jag vet en som brukar förbarma sig om hästar som min, ska höra med henne ännu.
I mina ögon är hon inte menalt störd bara en aning ostabil i psyket vilket säkert har kommit från alla hennes flytt. Jag tror hon tog det hårt och blev otrygg. Hon verkade också som om hon vore rädd för människor när hon kom hit, litade på oss gjorde hon iaf inte.
Suuuuck, jag vet ingeting mera…
Vill ju bara göra det bästa för hästen men när jag inte vet vad det är.

#10 vad är det du ska göra sussi?
jag säger som dom andra, tänk på hästens bästa….

Absolut..Och ta hand om dig.
kram/Linda

Men lisette! Hur vet man vad som är hästens bästa eg? Är det slakt du menar då eller?
Likadant du Linda? Vad menar ni?
Har man inte prövat något alternativ så vet man ju inte eg vad som är hästens bästa. Som jag tex. Hade ju Soya som Linda äger nu. Hon är bitsk och tjurig emellanåt men härlig att rida. Jag tänkte som så att det kommer att bli väldigt svårt att hitta någon som vill ha henne. Inte sjutton vill jag avliva henne bara för en sådan sak fast hon är flyttad mycket och var då 17 år tror jag hon var. Det kom flera och tittade men jag kände inte att det var något wow den vill jag sälja till. Men när sedan Linda kom och tittade så kändes det mera rätt. Hon fick pröva hästen i en månad innan hon bestämde sig. Hon blev t o m sparkad i magen av henne ändå köpte hon Soya. Så nog finns det folk som kan bli fodervärdar eller köpa din häst som hästen kan må bra hos precis som hos dig.
Min gobban som jag berättade om tog ju jag hand om. Ingen vågade det. Ändå är jag inte särskilt duktig på hästar. Men det klickade mellan oss. Så varför skulle det inte kunna klicka mellan din häst och en annan eg?

jag tänkte på andningen..

Vilken andning??? 

Den hade ju varit sjuk..

Jasså! Jo, men med rätt foder såsom hösilage och lång utevistelse eller utegång jämt så mår den ju bra. Ev medicin ibland också har hon ju skrivit.

#15 Alltså vad jag ska göra med mig själv eller hästen?
Jag ska studera låååångt härifrån som jag bor nu så jag kan inte ha häst då, så därför funderar jag på att avliva finnhästen av ovanämda skäl.
#21 Hon är bra nu men på vintern vid köldknäppar kan det bli dåligt även med medicinering. Hon var så dålig ett kast förra vintern att jag funderade då redan på att ta bort henne för jag led så med hon. Det kan också bli kroniskt vad jag förstått men med rätt mat så borde de ju inte kunna utvecklas vidare om jag förstått rätt.

Rätt mat är ju blött hösilage och mycket utevistelse ev helst lösdrift eller ett stall som har öppen dörr jämt.

Jo hon får bara hösilage och gräs nu. Skulle gärna ha henne ute dygnet runt men går inte när isisen måste in till natten. Finnen blir nervös ensam, tror inte hon skulle kunna sova utan isisen.
I stallet är det jätteluftigt, hon står där det finns ett fönster och dörren är öppen så de drar igenom.

Det var inte till dig som jag berättade för. Du vet nog hur man sköter hästen. 
Har ni mycket knott och mygg nu förresten? Hur mår isisen med det nya medlet? Vi har jättemycket knott och mygg här.

#25 jo här finns så det räcker och blir över men det kommer nog att komma mera knott ännu.
Än sålänge har det gått bra, jag sätter outspätt på de mest utsatta platserna. Nåt sår hade hon hunnit få på baken när jag hade tvättat henne och inte kunde ha täcket men jag satte på en hög av salva och då har hon lämnat såren orörda.

Tror inte att det är så bra att du sätter på outspätt för länge. Det kan fräta så att det blir sår av det också. Det är högst några dagar som du ska göra så. Sedan ska du späda ut det. Det kommer nog att fungera ändå ska du se. Ta det varligt bara.

Ojdå, bra att du sa!

Ja, man lär sig av misstagen. Vi gjorde ju så med islänningen som kom hit och som också hade grava eksemsår. När vi började att späda ut det så blev det bättre och såren började att läka.

#17 jag tycker de verkar som om sussi har ganska bra koll på vad som är bäst för finnen… men ja, om jag hade ägt finnen och varit i situationen, jag hade avlivat hästen. för hästens skull!
det är ju upp till henne, men när där är så många problem med en häst - vem vill ha den på foder? det är ju enormt mycket som sussi skrivit i #0 som jag aldrig skulle gått på varken som köpare eller fodervärd.

#30 jag tycker som du, så som Sussi beskrev problemen i vintras så tycker jag nästan att det är egoistiskt att inte befria hästen. Det går tyvärr inte att ge ett djur all den vård vi kan ge människor, med team av läkare och sjukhus vård. Och att utsätt hästen för en flytt till, jag vet inte om det är rätt mot hästen. Vi har även en skyldighet när vi skaffar djur att låta dom somna värdigt den dagen det är dags, svårt men nödvändigt.

Absolut.

Nu är jag inte en sådan djurplågare som låter djuren självdö här hemma precis. Utan är jag osäker om djuren lider så brukar jag alltid diskutera med min veterinär som jag litar på till fullo.
Men ingen här vet ju hur mycket hästen lider eller inte lider. Det låter ju som om det vore väldigt korta stunder som hästen mår dåligt. Resten mår den bra. Det är säkert därför som frågan kom fram här för att hon känner sig osäker. Så det är ju mycket vanskligt att fråga oss eg som aldrig sett hästen. Det du tycker är lite kan en annan människa tycka är jättemycket lidande vise versa. Så kontakta din veterinär i stället för att fråga här på internet. För hur det än är så är det din häst och ditt beslut. Det är så stort beslut och oåterkallerligt så det måste bara du själv bestämma.
Lycka till ovsett vad du nu bestämmer dig för.

Veterinären som var här då när finnen led som värst tyckte redan då att hon skulle avlivas men jag ville iaf försöka ha henne kvar över sommaren, jag var ju också tvungen att tänka på isisen som annars skulle blivit helt alena.
Det är nog mycket som talar för och lite som talar emot hur jag än svänger på steken.
Om inte det sker något oväntat här så blir det högst antagligen trotjänaravlivning för gumman men fören det så ska vi ha en mycket rolig sommar tillsammans.

Om veterinären har sagt att hästen lider så hade jag nog gjort som han sagt då. Tyvärr. Men det är ju konstigt när hästen mår bra nu. Förstår att du tvekar då.

Jag tror att den enda som vet hur det egentligen är så är det du. Och det du beslutar dig för anser jag att då gör du rätt. Låter som om du sätter hästens bästa först. Och då ser jag ingen anledning att säga emot. Jag känner inte din häst och har heller aldrig träffat den, det har du.
Se till att ni får en underbar sommar ihop det har ni förtjänat.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja hon mår jättebra nu, lite rosslig kan hon vara men under varma årstider går det bra. Jag är inte så insatt i det men på vintern när det är riktigt kallt kan hon få problem, vet int riktigt hur det hänger ihop. Nu kan man också anstränga henne men på vintern fast hon vid vila andades bra kunde hon få tungt vid ansträngning. Hon utvecklade också skilda bukmuskler på en kort tid när hon hade dåligt med andningen. Men detta är alltså bara när det blir riktigt kallt.

#36 Ja det stämmer att det ju i slutändan är jag som vet bäst hur det ligger till. Det är nog mest för min egen skull som jag skrev tråden.