Stalltjafs
Något väldigt skumt händer med den andra medryttaren till hästen jag själv är medryttare till.
Jag brukade fläta hästen och ge henne sådana fina inbakade flätor. Bifogar bild

Alla älskade flätorna och verkade tycka att de var så snygga… Bortsett från medryttaren. Hon försökte säga åt mig hur jag skulle fläta, hon ville att jag skulle fläta såhär

Men jag som är smått blind vill gärna ha annorlunda flätor så att jag kan se skillnad på hästarna i hagen. De har flera hästar som är svarta med exakt den typen av flätor. Jag får fläta som jag vill, tycker inte om när folk ska bossa runt mig.
Hon ville nu också börja fläta och hon föreslog då att jag flätade den första varje månad och hon den 14nde. Jag brydde mig inte så mycket om att fläta hästen egentligen och orkar inte hålla koll på datum. Så jag tänkte om det nu spelar så stor roll för henne så kan hon själv få sköta hästens flätor….
Och så går dagarna. Flätorna är trassliga, hon har inte skött dem alls. Det går en hel månad och vissa flätor har tillochmed börjat gå upp. Så jag tänker att, nähä hon ville visst inte sköta manen alls.
Jag gav hästen mina inbakade flätor.
Nästa gång jag kommer till stallet har hon tagit bort mina flätor och gett henne nya flätor trots att det inte var hennes "dag". Den 14nde hade inte varit ännu.
Jag förstår inte. Varför har hon så mycket emot mina flätor? Om hon faktiskt ville sköta dessa förbannade flätor själv så hade jag inte brytt mig men hon sköter dem ju inte. Hon verkar bara störa sig på mina flätor. Ingen annan i stallet ogillar mina flätor förutom henne. Det är så otroligt barnsligt. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra och jag känner verkligen inte för att prata med henne.
Har ni upplevt onödiga bagateller i erat stall?
- Redigerat 2022-08-16 21:01 av [Tismon]
Har inte upplevt något stalltjafs (än), men måste vara säga att dina flätor var underbara😍Önskar att jag kunde göra sådana😍
Så löjligt och onödigt av henne!
På den tiden jag hade hästar så var det en del tjafs, innan vi byggde ett eget stall och fick vara ifred. B la så delande vi borstar med pappas dåvarande sambos syster. Hon blev irriterad över att det hamnade gul päls från min ponny på borstarna och ville inte att jag skulle använda dem, hur väl jag än gjorde rent dem. Så jag fixade en egen uppsättning som jag använde till våra hästar.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jättefina flätor! 😍
Jag brukade också göra diverse flätor på våra hästar och det var där jag lärde mig att göra t ex inbakade flätor och fiskbensflätor 😛
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#2: Eller hur! Som sagt så hade jag varit helt okej med att hon själv skötte flätningen men hon verkar bara störa sig på mina flätor. Jag vet inte om hon är avundsjuk eller vad. Hästen vi båda rider tyr sig mer till mig än henne och jag tror att det kan vara en av anledningarna till att hon är såhär. Men det är bara så barnsligt och dumt att skapa problem ur luft 😕
Vilken irriterande människa, det är bara en borste 😮 Förstår dig helt, hade också skaffat en egen om de betedde sig så mot mig
#1 & #3: Tack 😁 Jag har också lärt mig en del om flätning genom hästman haha. Goldie2010 om du vill lära dig fläta så rekommenderar jag youtube och att du experimenterar dig fram 🌸
- Redigerat 2022-08-16 21:14 av [Tismon]
#4: Ah, tack för tipset☺️
Dina flätor var ju super häftiga! Tycker den andra sortern är extremt tråkig för det är ju något "alla kan" och därför mer vanligt.
Verkligen trist att det ska bli sånt problem och tjafs om det.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Har du pratat med ägaren? Tänkte att om nu inte den andra medryttaren följer överenskommelser så kanske det kan hjälpa att prata med ägaren? Berätta att du upplever det som svårt att prata med den andra medryttaren och be att ägaren förtydligar för er båda vad som gäller.
Varför medryttaren beter sig så går inte att säga. Det finns ofta nån i stallet som är lite "förmer", alltså tror att dens sätt är det enda rätta och har svårt när andra vill göra på ett annat sätt. Tänker också att det finns diagnoser som gör att man har svårt för förändring och när saker ser annorlunda ut än hur de lämnade dem osv. Ingen ursäkt för att bete sig dåligt, men det kan vara en del av förklaringen.
#0: Sjukt onödigt och elakt. Tyckte dina flätor var finare. Förresten tycker jag att man ska ta ut flätorna om de stör hästen och sitter lite löst/hårt.
Tjena^^
#8: Våra hästar måste ha flätor för att manen inte ska klias sönder, det är frieserhästar. Det är bättre att de sitter löst, om flätorna sitter för hårt och är inbakade kan hästen få svårt att böja sig ned så jag flätar alltid löst.
#7: Jag vill inte riskera skapa en dålig stämning i stallet :(
#9: okej, jag tänkte att man behövde ta ut de typ varje vecka och fläta om
Tjena^^
#11: Jaha du menar så 🙂 Det kan man göra men när hon flätar om samma vecka, så är det ju lite onödigt.
#10 Fast som det är nu är det ju ändå dålig stämning. Är det inte bättre ni kan reda ut det än att en av er går runt och mår dåligt?
Vill börja med att säga att dina flätor verkligen är jättefina! Önskar jag kunde fläta så fint som du! 😊
Utifrån det du beskriver tycker jag snarare det låter som att medryttaren har något emot dig, inte själva flätorna. Menar såklart inte att hon har något emot dig som person, utan att hon är avundsjuk på dig.
Jag kan såklart ha fel, men misstänker iaf att det rör sig om avundsjuka.
Hon kanske är avundsjuk för att du får mer komplimanger, eller så kanske du får göra något speciellt med hästen som inte hon får?
Eller så kanske hon helt enkelt känner att hennes position som medryttare "hotas" av dig? Hon kanske inte tycker om att "dela" på hästen?
Oavsett anledning tycker jag att du ska prata med ägaren och låta hen bestämma hur ni ska göra upplägget kring flätorna. Tryck också på att ditt sätt att fläta underlättar för dig att hitta hästen i hagen, det är alltså inte bara av estetiska skäl som du väljer att göra inbakade flätor.
Tycker inte du gjort något fel i denna situation så du kan känna dig lugn, tycker den andra medryttaren beter sig ganska omoget faktiskt.
Hoppas det löser sig!