Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 150 ggr
[Goldie2010]
1

För stor för B-ponny?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej!
Min B-ponny är 130 cm i mankhöjd, och jag är 160 cm lång och (tror) att jag väger runt 35 kg. Han är en ganska nätt liten Welsh Mountain. Är jag för lång/tung för honom? Och hur länge kan jag rida honom? Här kommer en bild, så kan ni se hur det ser ut:)) Tacksam för svar:D

[Goldie2010]
0

Ingen som har något svar?🙂

EquusCaty
0

Jag tror inte du är det

Tjena^^

EquusCaty
0

Har läst att max tyngd är 60 kg

Tjena^^

[Goldie2010]
0

#3: Tack😇

Maleficum
1

Som det ser ut på den bilden ser det bra ut.
Ofta märker man om man börjar bli för tung för hästen kommer bli mer motvillig och irriterad (bli "bångstyrig") och inte gå så lugn och avslappnat.

Hur länge du kan rida är det nog ingen som kan svara på för det beror helt på hur du växer (vilket kan variera stort mellan personer). Kan även bero på hästens muskelstyrka och balans och framför allt din balans. En välbalanserad ryttare är mycket lättare för en häst att bära än en obalanserad (även om ryttarna skulle se och väga exakt samma).

En ide kan vara att köra in honom också så kan ni fortfarande ha skoj ihop den dagen du inte kan rida längre (finns även mängder med andra avsuttna skoj aktiviteter man kan göra tillsammans med sin häst).

Lycka till och hoppas ni får lång framtid tillsammans!

(Jag var väldigt lång men extremt smal och lätt som liten och red en welsh mountain på ridskola ända tills jag nådde runt magen på honom 🤭)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Goldie2010]
0

#5: Tack så jättemycket för ditt svar☺️❤️