en andra chans
i juli förra året satt jag som vanligt och tittade på hästannonser. såg en annons på en fjording som hette oskar, fjordingen visade sig vara min absolut favorithäst på ridskolan jag red på när jag var liten.
jag var då i valet och kvalet om jag skulle köpa honom eller behålla tosan (travaren jag hade på foder), valde tillslut att behålla tosan.
det var helt underbart att se oskar igen, det var säkert 10 eller 15 år sedan jag sist såg honom… blev tårögd då. han var lite svankig och lite fet, vilket ni ser på bilden. men ack så underbar!
fortsättning följer i nästa inlägg.

idag satt jag och bebbe och tittade på bilder när det ringde i telefonen och ngn ringde på en fjording. hon drog fram papperna på hästen och jag tittade. det stod oskar på chipmärkningspapperna.
jag hajade till och frågade sedan vad det var för häst. hur gammal den var osv. det är inte många fjordingar som heter oskar och som bor i skåne tror jag nämligen.
åkte ner och tittade på fjordingen på betet. kände att det klack till i mig när jag såg honom. misstänkte att det var samma häst.
åkte hem och tittade på bilderna från förra sommaren, hittade två fläckar på manken på min oskar. när min vän madde kom upp tog jag med mig henne och kameran och åkte tillbaks till hagen.
spänd som en fiolsträng gick jag in i hagen och såg två prickar på höger manke. bebbes fjording var MIN OSKAR! kan ni ana att jag började gråta? det var lite av en chock att se honom där. att jag kan få en andra chans att köpa honom. det är inte ofta man får köpa sin favorithäst på ridskolan.
om inte priset blir för högt på honom så kommer jag köpa mig en tredje häst. oskar vill hem till mig, han puffade på mig och kelade när vi stod i hagen….
helt sjukt vilken känsla jag har i kroppen.
är jag ding? två gamla hästar och en shettis? men jag måste ju återgälda tjänsten som oskar gjort mig när jag var liten. han var en av de hästarna jag lärde mig rida på. jag har tävlat honom! en av de få hästar jag tävlat… *skakar på huvudet* jag måste vara knäpp. men han betyder så otroligt mycket för mig så det är sjukt.
han är inte så fotogenic, men kolla prickarna!
Nej, så roligt! Tänk att världen kan vara så liten ibland.
*håller tummarna och hoppas att priset inte blir för högt*

KÖP!!!
De sku jag helt säkert göra i din situation, du verkar ju verkligen gilla hästen. Som sagt, en andra chans.
Hu gammal är han?

köp honom!!
Ge honom ett sissta bra hem, där han får mycket kärlek.

Tokig är bra ibland. KÖP HONOM!
Det måste vara meningen att han skulle till dig. Låt honom sluta flytta runt, äntligen komma "hem".
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Men gud vad sorgligt och tragiskt på en gång. Den hästen var nog ämnad till dig. Menar du bebbe här på internet? Äger hon fjordingen nu? Hur gammal är den? Har du råd med 3 så go for it.
fy så roligt !! ta hem honom på momangen :)
vad roligt! man fäster sig alltid vid vissa hästar.
kan du köpa honom, så gör det! är det Bebbe här som äger den? då är ju det verkligen träffande…
grattis! :)
Skönt att du fann honom igen.
Ni kan nog ha många år tillsammans eftersom fjordingar har mkt lätt för att bli gamla!
/Elin

jupp, det är bebbes (vår bebbe) häst, han är 20 tror jag, kommer inte riktigt ihåg vad dom sa på stall ess när jag var och tittade på honom förra året.
det känns verkligen som det är meningen oxå. helt sjukt.
om jag känner sedan att det inte finns pengar till 3 hästar får jag sälja lillskiten för oskar ska inte flytta runt mer… :D
*tårögd* jag känner mig som värsta idioten som sitter här med tårar i ögonen, men som jen skrev. man fäster sig vid vissa hästar. oskar är dessutom den hästen som gjort att jag alltid tyckt om fjordingar.
livet är bra konstigt ibland.
Jag ryser, vilken chans. Det är nog meningen att Oskar skall vara hos dig! Håller tummarna Lisette att allt går som du önskar.

Kan tala om att Lisette nu är lycklig ägare till Oskar
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Ohh, vad roligt att höra.
GRATTIS LISETTE!! Och ja Oskar också som fått komma "hem".
Så trist att ni bor så långt bort Lisette och bebbe. Jag är ju på shettis jakt vet ni.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vad skönt att sagan fick ett lyckligt slut. Många grattis Lisette!

tack och TACK igen bebbe (och givetvis inge) *delar ut kramar till alla*
Jösses här går det undan Lisette! ett jätte grattis från mig!!!

så det ska vara ju!
nu har jag varit ute i stallet och mätt upp lillskitens box, sen ska den bara byggas… men jag har hela sommaren på mig.
sen ska jag ta och sätta om hagen så jag kan utnyttja hela hagen. det är ett jobb jag får ta en helg och bjuda min svägerska på öl så hon hjälper till. inte så himla roligt att slå ner stöttorna och dra ny tråd, men vad gör man inte… :D
*toppenglad idag*

Nej, men oj vad snabbt det gick då. *skrattar*
När kommer han hem då? Hur gammal är han?
Hur kommer det sig att du hade honom bebbe? Av alla hästar. Hade du nyss köpt honom? Otroligt konstigt men roligt.
Men oj, vad svankryggig han har blivit. Han måste väl vara 25 år ung eller?

järnet ska smidas medan elden är varm… är det inte så man säger??? :D
vi har inte bestämt ngt än… får väl göra det.
kommer inte ihåg vad de sa till mig när jag tittade på honom förra året. men om jag inte minns fel så är han 19 eller 20…

Men det syns väl på papprerna hur gammal han är?

vad skoj!! =)
har du 2 hästar att rida + att när du rider på den ena blir den andra inte själv, även en annan hagkompis ;P

Vilken story!
GRATTIS!!!
Det var ju en happy ending det! Och snabbt gick det med, det var nog meningen att du sku köpa honom.

precis jennie, eller när mina vänner kommer hit så kan man rida tillsammans.. :p och andreas kan lära sig att rida på oskar… härligt!

precis lisette :P :D

preciiiis :D
på söndag ska jag åka och hämta honom ivf… :D

Vad kul grattis lisette!

Vad roligt att det gick vägen. Lycka till!!!

okej, vad skoj ! =)
så imon har du 3 hästar då :)
GRATTIS LISETTE!
Grattis Lisette gumman :)
/Elin

tack allihopa…
börjar bli nervös nu. calippo och oskar är ju faktiskt nästan jämn gamla. tänk om det blir bråk i hagen imorgon? oskar har dessutom en avvikande färg. men med tanke på att calippo och brago godtagit haflingerstoet så kanske färgen inte har betydelse ändå?
han blev undankörd från hästarna han gick i hagen med när jag varit och kollat på honom, men det kan ju bero på färgen.
förhoppningsvis är han inte lika ranghög som calippo.
en massa tankar hela tiden och jag är superglad. sambon blev inte lika glad. han tycker oskar är för gammal och att det är onödigt med en tredje häst. men han förstår inte känslan alls när man hittar sin gamla älskling…
oh well, nu ska jag vila lite. sen ska jag iväg till mina brorsöner och fira dom…
kram alla

Lisette, under den tiden Oskar har gått ihop med damerna har han hållit sig på sin kant hela tiden, men kommer fram och låter sig väl smaka när jag bjuder dom på bröd, han är ingen bråkstake utan en äldre lugn herre med pondus, så det går nog bra när du släpper ihop dina hästar.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

tror också dt kmr gå bra när de släpps ihop =)
vi vill se mååånga bilder sen (:
elr iaf jag ;)

#32 hoppas det… :D
får honom hemkörd i veckan då han tydligen är svårlastad. ooh vad jag längtar! ska köra ner till honom sen och hälsa på honom lite…

Åh vad kul!!!