HĂ€star & ridsport iFokus

HĂ€star & ridsport

Etikett: ridning
LĂ€st 371 ggr
[Goldie2010]
0

Bruten handled:(

Hej!
Jag har brutit ett ben i handleden😕Har en gipsskena upp till armbĂ„gen, som jag ska ha i tre-fyra veckor. NĂ€r skulle ni tro att jag kan sitta upp i sadeln igen och rida som vanligt igen?

• Redigerat 2022-06-13 10:24 av [Goldie2010]
Pilspets
2

Vad trÄkigt!
Det bÀsta Àr nog att frÄga lÀkaren sÄ att det inte blir vÀrre.

Lycka till!😊

Zadeira
2

Det beror nog lite pÄ hur du tÀnker rida (kanske inte vild tornerspel men lugnt skrittande ute funkar), vilken sorts hÀst du har (ex om den hastigt rycker med huvudet i handen) och framförallt vilken sorts fraktur du har. Det fÄr du frÄga lÀkaren om, dÄ kan du fÄ rÄd efter just din skada.

NÀr jag hade en spricka i armen fick jag rÄdet att sÄ fort som möjligt anvÀnda armen sÄ lÀnge det inte gjorde ont. I mÄnga skadelÀge rekommenderas att man sÄ fort som möjligt anvÀnder kroppen igen om den Àr smÀrtfri, men det Àr ÀndÄ alltid bÀst att frÄga lÀkare eller sjukgymnast eftersom skador skiljer sig Ät Àven om de heter samma sak. Det brukar rÀcka att ex ringa distrikssköterskan eller rÄdgivning pÄ din VC, de ser i journalen och rÄdgiver över telefon eller chat.

Huygens
1

Viss typ av handledsfraktur krÀver att handleden Àr otroligt still, vilket kan vara mycket svÄrt. Det hÀnder ibland att handledsfrakturer aldrig lÀker helt, dvs sprickan finns kvar resten av livet, tror att det sk bÄtbenet Àr ett av dessa stÀllen som har svÄrt att lÀka om det inte Àr still hela tiden.

[Elina07]
1

Åh nej :(
SÄg att nÄgon pÄ Instagram satt upp med en bruten hand/arm och hon kopplade hÀsten med en longerlina som hennes vÀn höll i. Kan tillÀgga att hon red i bÄde trav och galopp.

Skulle kanske inte rekommendera det, dÄ det kan bli vÀrre för dig.
Bara att skritta kan funka :)