min häst lider av eksem
hej! jag undrar om det finns något som hjälper mot exsem….min häst har stora problem i man och svans…det är stora sårskorpor längs hela manen..finns det något som hjälper mot detta?

Är det en islänning? Känner en som säljer ett jättebra medel som verkligen gör att mygg och knott håller sig borta. Har själv en islänning med eksem. Är det mycket? Isf måste du nog köpa eksemtäcke också. Ta in hästen vid kväll när mygg och knott är som värst, täcka hästen jämt, och använda mitt medel som jag skrev om. Det läker även sår fort och gör så att det inte kliar så mycket. Hur gammal är hästen?

Vad är det för jättebra medel?? Funkar väl på hästar utan exem me? Tycker dom flesta flugmedel som finns å köpa är mindre bra, av dom ja testat = typ alla
(känns d som iaf)
Är det enbart i man och svans kanske inte täcke hjälper. Kan vara helt fel att ta in hästen också då den ju har saker att klia sej mot hela tiden. Ska inte ha sten i hagen eller träd den kan klia mot. Vissa hästar får proteinexem. Magert bete kan hjälpa vissa.

Om du har en eksemhäst som inte tål knott och mygg så nog 17 ska den tas in när det är mest med dessa odjur. Det är djurplågeri att låta en stackars häst stå i en hage utan sten och träd också när det kliar på den. Ett bra medel och intag är det bästa. Har sett en islänning nästan springa ihjälp pga den inte kunde klia sig. Den var dyngsur av svett och mygg och knott dras ännu mer till blöta hästar.

#2# Det är ett medel som heter Mj:s hästsalva. Finns inte att köpa på så många ställen än. Det såldes bl a på vm i Nyköping bla för islänningar förra året.
Om du är intresserad kan du få ett telefonnummer per mejl för att köpa hem det?
Sussi här på ridsport har köpt det bl a till sin islänning. Du kan ju fråga henne hur det går nu.
Jag använder det bl a på skapet på mina valacker som har så mycket broms så det droppar blod ner på fötterna på dom. Hjälper kanonbra.
#3 Klart att ett eksemtäcke hjälper om det är i manen och svansen, det är ju gjort för att skydda även dessa delar. Och som Gejsa säger, det är hemskt att lämna en häst ute i en hage utan något att klia sig mot under den värsta knott-tiden på dygnet. Ju mer man skyddar hästen mot dem desto mindre symtom blir det. Det är mycket bättre att skydda hästen med täcke, smörja den och ta in den på kvällen. Låter man den vara ute förvärrar man ju bara det hela.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Min nordis hade stora problem med eksem förra sommaren. Provade nåt som heter Grolisal som jag tycker funkade kanon och som jag verkligen kan rekommendera. Man masserar in några droppar Grolisal dagligen på dom utsatta ställena. När eksemen blivit bättre behöver man inte behandla varje dag.

Jodå! Eksem blir aldrig bättre. Det är isf knotten och myggen som är borta ett tag på sommaren. När det tex blir torka en lång period i juli oftast. Sedan kommer dom tillbaka som ett brev på posten.
Eksem blir aldrig en häst bra mot. Har den en gång fått det så är det kvar resten av livet tyvärr.
Mitt medel kan alla använda som har hästar som lider av mygg och knott det är inte bara eksemhästar.