Att begränsa betet
Hur gör ni såhär års och resten av sommaren när det gäller hästarnas bete?
Vi har nog alla en inre dröm om jättelika kuperade hagar med massa grönt gräs och betande, förnöjda hästar - men verkligheten ser ju sällan ut så.
Jag håller på med islandshästar och förutom sommaren 2018 så är det en evig kamp mot fetman och därtill relaterade problem som fång. Det är svårt att hitta en riktigt bra lösning såvida man inte har tillgång till precis rätt typ av hagar för just sin häst. (Dessutom skall vi i stallet enas om hur vi skall göra, inte alltid så lätt när alla har olika viljor… 😉)
Hur gör ni för att få en bra anpassad betessäsong?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Eftersom jag har en liten köttbulle i medelåldern, som kombinerar tarmproblematik och tendens till sandkolik med stor aptit och tendens till övervikt, så är det en ständig balansgång.
Ska jag välja liten, nedbetad hage med risk att han får i sig sand/lera, som utlöser tarminflammationen så att jag måste ge kortison, med alla hälsorisker det medför, inklusive fångrisk?
Ska jag välja rikare bete, där han inte drar upp rötter och får i sig sand, men i gengäld blir tjockare och riskerar fång?
Ska jag sätta på munkorg, med allt vad det innebär av sociala hämningar och risk för tandskador?
Det blir i allmänhet sex av det ena och ett halvdussin av det andra. Rimligt nedbetad hage, sådd med gräs lämpligt för lättfödda hästar, med tillskott av halm och sly, och ibland en stund eller ett halvt dygn på rikare bete. Ett evigt flyttande och passande med andra ord.