Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Läst 287 ggr
Asti hasti
2022-05-18 17:04
0

Sits problem

Hej! Jag har två sits problem: 1 När jag rider så hamnar jag nästan alltid i potatissäck sitsen, vet nån hur jag kan göra för att inte det ska bli så? 2 Hur ska jag hålla mina händer? Jag vet inte riktig det och eftersom jag inte vet hur man håller händerna rätt så kan jag inte göra rätt.

Ge mig snälla tips

Mvh 🐾

"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Goldie2010]
2022-05-18 17:17
0

Hej! Jag har två tips som jag hoppas kan hjälpa<3

1. Tänk att det sitter ett snöre längst upp på hjälmen, som någon uppifrån drar upp dig med. Då kommer du förhoppningsvis sträcka mer på dig. Hoppas du förstod, är lite dålig på att förklara:D
  2. Jag har fått höra att man ska hålla händerna i lårens höjd ungefär, och tummarna ska peka uppåt. Hoppas mina tips hjälpte dig något<3

//Goldie

Asti hasti
2022-05-18 17:19
0

Tack för tipsen, ska testa det nästa gång jag rider

Mvh 🐾

"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anonym
Anonym
2022-05-18 19:27
0

Har hört att när man rider är man ju stolt.
Då när du är stolt sträcker du på dig utan att tänka.

Maleficum
2022-05-18 20:47
0

Blicken är också viktig! Titta inte ner på hästen, titta högt och långt bort då kommer du automatiskt sträcka på dig!

Har du möjligheten så öva på sitsen på en pilatesboll (extra fördel om du kan göra det framför en spegel så du kan se själv hur det ser ut). Då kan man sitta och försöka balansera och ändra sitsen och se hur det känns (sitter man korrekt är det lättare att balansera).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Asti hasti
2022-05-19 15:39
0

Tack

Mvh 🐾

s8x2n6
2022-05-19 19:59
0

Vad gäller händerna: Överarmen ska följa kroppen, och vara avslappnat brevid. Armbågarna ska inte knipa inåt mot sidorna, och inte heller fladdra utåt. Avlsappnat neråt. Givetvis kan (och bör) armbågen röra sig lite i framåt/bakåt-rörelse för att föja hästens huvudrörelser. Vid ledande tygeltag är det i första hand underarmen som rör sig utåt, men givetvis rör sig ju armbågen en del då också. Avslappnat och följsamt, det är det viktigaste i det hela!

Armbåge till hästens mun (alltså underarmen+tygeln) ska gärna, när man ha kort tygel, vara en rak sträcka.

Händernas positionering har jag lärt mig som att de ska vara ca en knytnäves bredd ifrån varandra och ca en knytnäves höjd ovanför sadeln. Vissa rider med händerna längre ifrån varandra, och det behöve inte vara dåligt det heller. Jag skulle nog naturligt ha ca 2-3 knytnävars distans mellan händerna. Du kan ju prova dig fram vad som känns bäst för dig och hur du sitter mest avslappnat och mjukt med handen 😊

Asti hasti
2022-05-20 07:51
0

Tack 😄

Mvh 🐾

EquusCaty
2022-05-21 10:49
0

#4: ja det är en jättebra idé med pilates boll! Övade typ i en månad och pigg så blev det enklare att sitta ner i traven.

Tjena^^

EquusCaty
2022-05-21 10:50
0

#8: poff inte pigg

Tjena^^