Vilodagar
Hej! Jag undrar vad ni har för åsikter om vilodagar till hästen. En, två eller inga alls? Är nyfiken på detta, då jag snart ska köpa häst och funderar på hur jag ska lägga upp ridschemat. Tacksam för svar😊
Jag tycker två vilodagar i veckan.
Råkade trycka anonym
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det beror helt på hästen skulle jag säga.
I "mitt" stall har vi flera hästar som tävlar aktivt på högre nivåer och som har 1-3 vilodagar/v och ibland får de längre pauser på 1-2 veckor.
Sen finns det ett par i stallet som går mer lågintensivt men som behöver få rasa ur sig ordentligt helst varje dag.
Så det beror mycket på hästen, hur den rids osv.
// Harley
- Redigerat 2022-04-14 11:42 av Herveaux
#3: ja faktiskt , ett gotlandsruss jag rider ibland på sommaren blir typ galen om hon inte får motion varje dag. Medans en annan jag rider är exakt likadan om han har villar två dagar i rad som om jag ridit honom dom dagarna. Min häst som jag äger vilar två dagar i veckan ungefär, men det passar inte alla hästar. Eftersom att du (Goldie2022 ) ska köpa häst tycker jag att du ska kolla med den du köper ifrån vad som passar just den hästen.
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tack för alla svar! Asti Hasti, det var en bra idé att kolla upp med tidigare hästägare, det ska jag göra😃