Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Läst 282 ggr
Missno1
2

Dräktighet eller inte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har ett shittis sto som förra året hade sällskap av ett hinstföl/unghäst, han flyttade vid 1 års ålder.
Såg att han klättra på henne o h hittade henne kladdig ihagen. Enligt veterinären hade jag inget att oroa mig för då han absolut inte skulle ha några levnadsdugliga spermier vid åldern han hade då.

Nu året efter, så står hon här tjock, humörsvängningar, sväningar i energinivå, svullen i och framför juvret..

Om jag räknat rätt är de ju från de datum jag hitta henne kladdig i hagen i så fall dags typ 20 april.. Bör man börja fölvaka? Eller är hon bara fet?

Har inte kännt ngr uppenbara sparar, däremot har ju svullnaden framför och i juvret inte funnits innan och de framför kom innan hon svullnade i juvret.

Herveaux
1

När det planerade fölningsdatumet börjar närma sig på gården brukar en av oss mjölka fram ett par droppar och titta på färgen. Är mjölken linfärgad så är det ett par dagar kvar och när den börjar övergå mer till grå/vit så kommer oftast fölet inom 24-36 timmar.

// Harley

[Elina07]
4

#0 Kan du inte kalla dit en veterinär så den kan göra ett ultraljud för att se om det finns en bebbe i magen?

Vixxen
3

Håller med #2. Ta dit en veterinär.

[Elina07]
1

Ingen har skrivit i denna tråd på länge, men jag skulle veta hur det har gått?
Är ditt sto dräktigt?