En fråga!
Hejsan!
Jag ska snart skaffa häst, så försöker läsa på så mycket som möjligt. Men det är en sak jag undrar, som jag inte fått något vidare bra resultat på när jag googlat. Hur ofta ska man vaccinera sin häst, och vilka sjukdomar vaccinerar man mot? Tacksam för svar😁
Svenska ridsportförbundet (SvRF) kräver vaccination mot hästinfluensa för tävlingshästar, som tas en gång om året efter att grundvaccinationen är gjord. För att få delta i träning, eller ens få vistas på anläggningen, så kräver de flesta föreningar att SvRFs vaccinationsregler följs.
Vartannat år brukar man också ta mot stelkramp, då i en kombinationsdos med hästinfluensa. Det brukar veterinären som vaccinerar titta på och rutinmässigt ta varannan hästinfluensa, varannan kombinationsvaccin (åtminstone hos oss, andra rutiner kan gälla andra kliniker).
Ger man annat än torrhö brukar man rekommendera att vaccinera mot botulism också, som hästarna kan få från silagebalar. Även detta en gång om år om jag minns rätt (mina äter bara torrhö).
Sen har nyss ett vaccin mot kvarka släppts. Har inte läst in mig så noga, men jag tror det är vaccination var 3-4 mån för att behålla effekten.
Ok, tack så jättemycket för svaret!!
#1: Ok, tack så hemskt mycket för svaret😀
#1: Jag kommer ha hästen i ett litet stall med 5 hästar, är det då nödvändigt att vaccinera mot kvarka? Jag tänker att det är bäst eftersom jag kanske kommer åka på träningar och så?
#4 det är helt upp till dig. Jag har personligen valt att inte göra det, har inte råd att vaccinera så ofta och smittan går sällan förbi mitt område.
Kvarka är en anmälningspliktig sjukdom så man kan minska risken genom att hålla koll på misstänkta smittor i sitt område. Svensk travsport har en bra lista som kort och gott heter smittoinfo som man kan kika på.
Ok, ska kolla upp lite mer med det här med kvarka i mitt område, tack för svar🙂