Gammal häst?
Hej!
Jag är en tjej som snart ska köpa min första ponny. Jag har hittat en fantastisk häst som verkar en otrolig läromästare. Men han är 16 år. Är det för gammalt? Jag ska rida varierat, och kanske hoppa upp till 110 cm, vilket är hästens nuvarande hoppnivå. Och tävla lite smått på klubbnivå nån gång ibland. Kan man kräva så mycket av en 16 åring, och han kommer ju bli äldre?
Så länge den är frisk så lär det inte vara några problem för en 16-åring.
Se till att den är veterinärbesiktad innan köp.
Min ponny var 18 när jag fick honom och 28 när jag fick ta bort honom. Fram tills drygt dem två sista åren, så var hans favoritträning att få galoppera med travhästarna 🙂 Dem sista åren började han bli "gammal" och vi tog det lite lugnare. Sista året så blev det mer "lunka" på banan med unghästarna, rida dressyr och mycket tömkörning. Han höll igång på sin egen nivå ända tills sista veckan.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Vi ska absolut vetrinärbesikta den innan köp. Men tack för svaret!!
#0: Jag skulle säga att 16 låter som en bra ålder för en första ponny! Speciellt för det du är ute efter i en häst. Ponnyer kan ju bli rätt gamla och tar man väl hand om dem brukar de hålla sig friska.
Visst, man kanske inte ska hoppa 110 cm hinder varje dag men det ska man ju inte med andra hästar heller.
Vi har flera äldre hästar på ridskolan (flera 15 åringar och även en 19 åring) som fortfarande är med på specialhoppningen varje vecka där de hoppar ganska högt (plus hopplektioner under veckan) och de gör ju betydligt mer arbete än vad en privathäst gör (går ju fler lektioner om dagen).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Kan tillägga att min ponny kom från en ridskola. Där hade även han gått flera lektioner om dagen sedan han var 3-4. Inklusive hoppning.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
En av hästarna jag rider är 25 och är super pigg. Och en annan är 18 och är också glad o pigg😀 . Så jag tycker att 16 år inte är förgamalt
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3: Nej, jag ska absolut inte hoppa 110 varje dag😊110 kanske jag kommer hoppa nån gång ibland. Jag kommer nog vanligen hoppa någonstans runt 80 cm. Tack för ditt svar!
Jag inte menade 80, 70 skulle det stå🥴
Hur gammal är du ? Har du ridit på ridskola ? Känner du dig säker i sadeln? Kommer ihåg att första gången jag galopperade var det på en 21 årig valack som var hur pigg som helst och valde att galoppera själv. så gamla hästar är perfekta läromästare men kan också vara hur pigga som helst !
Tjena^^