Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarstalletallmänt
Läst 149 ggr
Lona
0

Nu kommer gräset...

Det beror förstås på var man bor men åtminstone här i Västsverige har det börjat spira rätt rejält. Kommer det lite regn nu så exploderar det nog mer eller mindre.
Se upp med att hästarna inte vräker i sig av vårgräset och tänk på att frostbitet, växande gräs som solen skiner på är riktigt illa för hästar med tendens till fång!
Riktigt lurigt, i morse var hela stallhagen här frosttäckt med strålande sol.

Vi brukar beta in hästarna lite försiktigt på våren, sedan har de ett par ganska magra vårhagar som de får gå i innan det är dags för sommarhagen.
Har ni några speciella rutiner inför sommaren?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
0

Nu har jag ju inte hästar men kaniner som ju också måste vänjas in på gräs.

Med min tidigare kanin funka det bra att låta honom gå ut på tomten när han ville (när det inte var för blött pga hans päls) så han vande sig in med gräset i takt med att det började dyka upp. Jag hoppas att samma metod ska funka på mina nuvarande kaniner också. De har dock ännu värre päls som gör dem ännu känsligare för väta så hoppas på tillräckligt mycket torra dagar så de hinner vänja sig.

Gräset har så smått börjat titta fram här (Stockholm) men vi har ju fått en köldknäpp igen så antar det stannar av lite.

Kaninerna har ju lite fördel att de inte får i sig massa grus och annat när de försöker få tag på de första grässtråna som hästar kan få (och då slipper de relaterade problemen).

På ridskolan brukar de inför sommarbetet sätta upp lappar om att man får plocka gräs och ge hästarna plus att de har några få gräshagar där hästarna roteras runt under kortare pass i början för att få tillvänjning innan de går på sommarbete.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Asti hasti
0

Där jag rider finns det två ponnyer som har fång. På vintern går dom tillsammans med dom andra hästarna men på våren flyttar vi dom till en annan hage utan gräs. Det är typ det vi brukar göra. Och med dom andra, så gör vi som Maleficum gör med sina kaniner ( i den första kommentaren )

Mvh 🐾

"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ