Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 2761 ggr
Molla
0

Hästen äter bajset =S

Vet en häst som äter av hästbajset i hagen. Nån som kan veta varför?

Han är två år och har aldrig gjort så förut.

hjullan1
0

det är nåt som fattas i hans foderstat, antagligen för lite grovfoder har jag för mig..

Molla
0

Vi spånade också på om det kan vara nåt sånt. Eller nåra mineraler/spårämnen som saknas?!

Han kommer in varje natt och äter hä, får hö i hagen också såklart. Han äter också kraftfoder. Kan ju ta reda på fullständig foderstat, om det är intressant?

hjullan1
0

jo det kan mycket väl vara några mineraler också.. du kan ju skriva ut foderstatet så nån som är haj på det kanske hittar nåt som fattas.

Molla
0

Då får jag återkomma! =)

jonasjo
0

Vet också en i vårat stall som äter sin egen skit..men gör det inne på natten,

davidia
0

ge hästen mineraler,antagligen så är det brist på det eller så rensar den tarmfloran.

Kristina-
0

Det ligger möjligtvis inte osmält havre i ?

gejsa
0

Tarmfloran är i obalans oftast. Då äter dom bajs från någon annans häst som är bättre i magen. Har jag hört.

Om dom äter jord är det mineraler. Hade en häst som slickade i sig jord förut på sommaren.

Peppe
0

#8 om dom äter sitt eget bajs inne på nätterna då?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#9# Gör hästen det? Har du sett det? Kan ju vara en stor råtta som äter av det.

pippa__
0

#10 Råtta?? HHAAHA du är ju rolig gejsa

gejsa
0

#11# INget konstigt alls. Du vet väl att det finns råttor i stall? Och dom äter bajs. För hästarna smälter ju inte allt.

pippa__
0

#12 nee klart, men det lät så roligt bara..såg en sån gigantisk råtta..stor som en hund! :D hihihi

gejsa
0

#13# Ha, ha ja, stora kan dom vara men kanske inte som en hund.

Vi hade ju invasion av jätteråttor en vinter. Pga att bonden slog ner energiskogen sent på hösten. Dom bor ju där annars. Då drog dom sig till mitt stall. Den vintern hade jag två kaniner i en box. Maten var uppäten varje morgon. Det var råttorna. Så jag vågade inte ha dom kvar i stallet utan tog in dom i sadelkammaren dit råttorna inte kom in. En natt hade 5 råttor dött i en hink med vatten. Burr! Vet inte hur många jag tog med fällan.

Mari
0

En häst i mitt förra stall åt sig eget bajs i boxen, men bara på vintern och i perioder..
Inte så de var bajsfritt på morgnen när man kom :P Men det fattades några bollar :) Vi såg ockcså när han åt utav det

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Peppe
0

#10 ja vi har sett ponnyn göra det. men han gjorde det Endast om man "mockade" på kvällen vid nattfordingen och slängde bajset i ett hörn i boxen. han kanske trodde att vi serverade det åt honom *fniss* Råttor tror jag inte på

Lyrik
0

#14 Hade det oxå i ett stall som jag stod i för många år sedan. Stora kloakråttor som åt upp allt. Stallägaren hade havren i stora plåttunnor, dem bet råttorna igenom och åt upp havre. Ofta låg det döda råttor i vattenkopparna mm.

Gift bet inte på dem, iaf inte de stora. Så stallägaren fick sätta sig en natt mot dynghögen och skjuta av dem med hagelbössan. Var en hel familj råttor, 30 st!Förvånad

gejsa
0

#17# Ja, gift lägger jag inte ut i ett djurstall. Har ju även katter som äter av dom. Vill inte gärna döda mina egna katter. :)

Ja, några råttor bet sönder en plasttunna för mig och gick igenom då men ingen plåt tunna. Kan dom verkligen bita igenom plåt?

Dom flesta av dom stora råttorna dränkte sig själva så när våren kom var dom flesta döda. Men det äckliga var att det var blodspår på golvet ibland. Då hade dom stora råttorna tagit en liten mus och dödat antagligen. Dom åt av varandra med när någon fastnat i en fälla. Burr vad äckliga dom var.

Molla
0

Det här är ingen rått-tråd!!!! Förvånad

gejsa
0

#19# Nej, men en råtta kan även äta bajs. Flört

hjullan1
0

Molla. lägg ut några grenar i hagen o se om han börjar äta av dom istället. de innehåller mkt mineraler o spårämnen. plus att han har nåt att tugga på om han gör det av anledningen att han är uttråkad o hungrig.

Tusen
0

Många unghästar och föl äter bajs. Sitt eget eller andras. Detta för bakteriebalansen i magen. Inte ovanligt alls. Det är också för att ungdjuren äter andras bajs som man maskar ungdjur oftare än äldre. Det är ju tyvärr inte enbart de nyttiga bakterierna de får i sig utan ävan lite maskar och dylikt. Flört

Lyrik
0

#18 Jo, de stora jä-k gjorde det. Riktiga bamsingar, säkert en halvmeter med svans…Förvånad

I nya stallet har jag inte sett något spår av varken möss eller råttor. Men så har vi en stallkatt oxå, Cleo.

Kan de stora råttorna ge sig på kaniner? Det bor ju 4 kaniner i stallet, brukar ge dem mat och vatten då och då, när ägaren slarvar…

#0 Vad jag har hört är att hästar kan äta bajs (både eget och annans) pga för lite grovfoder.

Molla
0

Nu har jag frågat om foderstaten: 3 kg hösilage på kvällen och 1 kg till frukost. 1 liter krafft groov 125 och mineraler uppdelat på 2 givor.

Killen är 2½ år och är korsning arab/quarter. Han står på halm och är ute med hästkompisarna på dagarna i en hage med grenar och grejer.

gejsa
0

Vad är det för häst som bara får 4 kg hösilage? Hur blött är det? Vet du värdena? Är det en större unghäst så kräver den ju bra mycket mer pga den växer osv.

Molla
0

Eftersom att det inte är min häst kan jag inte svarar för vad den äter osv. Det var inte det tråden handlade om. Jag vet bara att han ser mycket fin ut i hullet! =)

Hon har ökat mineralerna nu och kusen verkar äta lite mindre skit. Så det kanske var mineralerna som spökade?

Marija
0

Tror dom äter det för att återställa balansen i tarmarna, ja ngt sånt knepigt var det, kommer ej ihåg, var på ngn föreläsning.

Edit: Såg att gejsa skrev ngt liknande i #8.

Finns en häst på ridskolan som gör det och den mår bra :)
Dock äter den sitt eget bajs.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

gejsa
0

#26# Ok, trodde du  ville ha hjälp med det eftersom du skrev vad han åt. Men undrar om inte hästen är så hungrig så den äter sitt bajs om den får så lite. Om det är en stor häst alltså.

hjullan1
0

Jo som jag gissade på redan i första inlägget, för lite grovfoder. Helt klart. Den har för lite att tugga på o tarmarna har för lite att arbeta med.

gejsa
0

#29# Ja, i detta fallet är det nog så. Men det mest normala är  för att få en bättre tarmflora som hästar äter andras bajs.

Molla
0

Ska tipsa henne från er! =) Har för mig att han lämnar i boxen om hon ger mer på kvällen… Men lag ska kolla mer! =)

Peppe
0

#31 kan hon inte ge mer på andra tider på dagen då?

susanne-s
0

Jag gissar på tristess och hungerkänsla
"är hungrig, - finns ingen mat.. vad göra då.. äta skit = )
Ge mer grovfoder!!!
Herre gud mina shettisar får 4-6 kg /var /dygn!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se