Ni som är eller har medryttare...
Ni som är eller har medryttare, vad ingår i medryttarens "sysslor" och ansvar? Får medryttaren göra som hen vill på sina dagar (inom rimliga gränser givetvis) och tex rida ut själv, rida för instruktör eller är det något hen inte får göra med hästen?
Betalar ni/tar ni något betalt?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Undrar samma sak 🤔
Nu var det många år sedan jag var medryttare (en häst som stod i Norsborg/Hallunda).
Jag betalade lite för varje gång jag var hos hästen (typ150kr/gång tror jag det var), fick göra i princip vad jag ville med den (men den stod på ett sådant ställe att det främst blev att rida ut i skogen) och behövde bara mocka ut boxen (vilket ofta inte var så mycket då de spendera mycket tid ute) när de stod i stallet vintertid (och ta in hagkompisen så han inte rymde när man red iväg), sommartid stod de i sommarhage och då behövde inget göras mer än att pyssla, rida och applicera flugmedel.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
I våra medryttares sysslor ingår alla stallsyssel som vi skulle behöva göra på den dan om de inte var där. Så mockning, fix av vattenhink, fix av kraftfoder och vintertid skjutsa ner vatten till hagen. Givetvis får de vårda läder och annan utrustning om de så vill, men vi har inget krav på det.
De har rätt fria händer vad gällande vad de gör med hästen. Båda våra rider minst lika bra och t.o.m. bättre än både mig och mamma (hästens ägare) så vi känner att de inte kan göra med skada på hästen än vad vi själva skulle kunna råka göra med vårt rideri. Så de får rida ut, hoppa, rida lektioner och allt det där hur de vill. Vi har en gruppchatt och ett google-doc där vi skriver vad vi hittat på (och också skriver vissa planerade saker, t.ex. lektioner) så vi alla har koll på hur mycket hästen går under veckan och hur hans dagsform och humör varit och sådant.
Våra medryttare betalar i princip så mycket som hästen kostar om dan. 1000 kr i månaden om de rider en gång i veckan (så 4-5 ggr/mån). Så 200-250 kr/dag. Sen har vi kontrakt där allt om sysslor, betalningar mm står med. Är hästen oridbar pga skada eller sjukdom så behöver de inte betala avgiften (alt. att de får "rida igen" senare) men får givetvis gärna åka ut och avlasta oss vad gäller mockning ect. Skulle medryttaren hantera/rida hästen oaktsamt så att hästen kräver veterinärvård så står medryttaren för en fast summa av den. Allt står i kontraktet, vilket är skönt för då vet alla parter vad som gäller. Känner att det också bidrar till att man får mer seriösa medryttare som är väldigt måna om att hästen mår bra. 😊
#3: Att skriva upp vad man gjort på sin dag hade "min" medryttarhäst också.
Hade dock inget så tjusigt som kontrakt (vilket kanske märktes på den andra hästen som stod i stallet för den medryttaren var sällan där när hen skulle).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#0: hos oss har medryttaren fått hjälpa till med insläpp å utfodring på kvällen. Resten är för oss ägare🤗
Min ena häst har en medryttare å det är endast henne medryttaren sköter om(borstar, ser till att hon inte är skadad/tappat en sko, rida)
Vi har inget ridhus osv utan här är det rida i en oanvänd hage eller rida ut☺️Detta är pga vi har travstall(haft det i 20år sen stallet byggdes å hästarna köptes in)
Meow:3
Eftersom jag vill ha avlastning tar jag inget betalt utan ser hellre att personen köper Morötter eller kanske betalar en lektion.
Medryttaren får se till hästen, sen har vi kommit överens om vad dom kan göra. Mockning och fylla vatten
#6: vi har eget stall så här tar vi inte heller betalt☺️
Behövde hjälp med min häst för att ”rida in” henne(hon är redan inriden osv men behöver göra om det på nytt)
Meow:3
Hej!
Vad man får göra och vilka sysslor som man förväntas hjälpa till med som medryttare varierar självklart så jag kan enbart svara utifrån mina egna erfarenheter.
Som medryttare får jag lov att göra i princip vad som helst med hästen förutom hoppning då han har några år i nacken. Jag ansvarar för att varva uteritter med t.ex dressyr och markarbete i paddocken. Är jag osäker över vad jag får göra rådfrågar jag alltid hästägaren. Får även lov att rida barbacka och med barbackapad utöver sadel. Longering, tömkörning och promenader är fritt fram det med.
Nu på sommaren går hästen på bete och jag behöver inte göra några stallsysslor alls. När hästen inte går på sommarbete så behöver jag mocka boxen, fixa kraft, packa hö och byta vatten. Ibland gör jag grejer utöver detta på eget intiativ, t.ex putsar utrustning.
Hästägaren ansvarar för andra åtaganden som t.ex in-och utsläpp men ibland har jag hjälpt till med detta med.
Jag betalar 1000 kr i månaden och har hästen 2-3 dagar i veckan.
var medryttare i två månader på min numera foderhäst innan han flyttade hem till mig.
Red/skötte honom 2-4 ggr/veckan. Fixa stallet, mocka, vatten, kraft, smörja utrustning. Iom väder/underlag blev det ridning på ridbanan. Inte rida ut själv.
Fritt fram att träna både hoppning och dressyr samt tävla dressyr framöver.
Sen blev det att han blev min foderhäst så flyttade hem till mg för en månad sedan. Tränar hoppning en gång i veckan för tränare samt var iväg på dressyrträning igår. Planer att tävla dressyr framåt hösten.
Min förra "medryttarhäst" skötte jag från mars förra året tom maj iår. men framförallt från augusti då jag sålde min häst.
Red 3-5 ggr/veckan, inte fixa m stallet eller så. Mer än om ägaren åkte bort. Fick göra vad jag ville m honom, rida, köra, träningar. Fick ha honom för mig själv dvs ingen annan som red, (om inte jag var med och tyckte den kunde rida honom) Lånade även transport de hade. Betalade inget utan betalade för träningar. (utbildade honom)
Jag är medryttare på ett sto nu 3 dagar i veckan så det jag gör är mocka hage, fylla vatten och senare när hästarna inte gå på bete tar jag även och fixar boxen samt hö. Jag får rida och göra nästan vad jag vill, ej hoppning då hon är bomrädd och jag är inte tillräckligt erfaren riktigt🤍 Tror jag får rida för instruktör men det har inte kommit påtal ännu. Tar självklart handom hästen och gör allt som behöver göras med henne samt kollar om hagen är hel (tågspår bredvid). För det betalar jag en tusenlapp i månad + eventuell ridhusavgift om jag rider dit🥰