Pass hos fodervärd?
Lucky åker ju som sagt den 28 dec. Och köparen ska ha honom på foder till en början. Ska hon då ha hans pass under fodervärds-tiden? Eller ska jag som är ägare ha det? Har iof. för mig att det står i passet att det ska följa hästen. Men om det nu är så, ska man meddela SAHF det då?
har lämnat mitt pass till fodervärd då som du säger att passet följer hästen inte ägaren…men meddelade inte ngn att det hade bytt plats! Hästägarbeviset stannar ju hemma…
Passet följer ALLTID hästen

korkat av mig att göra den här tråden. läste ju nyss i passet här att det ska följa med hästen. haha. Men men, gjort är gjort =)
Numera sker ju alla vaccinationer o sånt i passet så då måste det följa hästen….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vi har en häst hos fodervärd, men passet har vi hemma hos oss !

Är det bara en månad på prov eller så skulle jag ha passet kvar hemma. Tills du får betalt.

#6. okej, hon ska ha en månad prov. sen kommer hon ha honom på foder i 2 år sen ska hon köpa honom. tycker du då att jag ska ha passet hemma under första månaden, och sen ge henne det när hon blir fodervärd?

Lisette har Merrys pass, för man vet aldrig vad som händer, det kanske kan bli aktuellt med medicin, och då ska passet finnas hos hästen.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Jag lämnar aldrig med ett pass till en obetald häst.
Passet ska ju följa hästen, om det skulle behövas nån akut vård eller så. Passet är ju inte på nåt sätt ett ägarbevis, men det är ju bra träligt om man av nån anledning inte skulle få tillbaka passet, mycket krångligt och säkert dyrt.
Ska han långt bort från dig din häst? Tänkte om det är möjligt för dig att du kommer med passet om nåt skulle hända *peppar peppar ta i trä*

Är det 2 år som hon ska vara fodervärd så borde nog hon ha passet. Men du kan ju ta en kopia som bevis att det är ditt. Och sedan skriver ni på kontraktet om hon tappar bort det får hon fixa fram ett nytt och själv betala det. Men ägarbeviset har du kvar hemma. Har man papper på allt och underskrifter så kommer dom inte undan iaf.

#10. han ska 10 mil härifrån. så det är ju lite så där halvlångt att åka om det händer nått.
#11. jo det ska jag skriva i kontraktet. att om det försvinner får hon betala nytt.
jo det är ju lika bra att hon har passet. som sagt, passet ska ju följa hästen. ja, men så gör jag =)

Har en foderhäst hemma och har hennes pass.
Har en ponny utlånad som har med sig passet, eftersom hon tävlas. Passet är inget ägarbevis så det ska alltid följa med hästen
Har dock haft en ponny utlånad 2 månader bara, som sommarhäst då fick de inte med passet. Hade de behövt det hade de såklart fått det. Detta var personer jag känner och de sa själva att de inte behövde något pass eftersom de bara skulle ha henne på hemmplan.
SAHF har skrivit i passen eller om det var på ett löst papper då jag fick till mina araber, minns inte att passet är inget ägarbevis.

#12 risken att hästen försfinner ökar om passet är med, passet är en värde handling så jag skulle behålla det hemma.
Det med vård mm får hästen ändå, kiara har i år varit utan pass i två månader och hunnit bli vaccinerad en gång
Karismas pass har inte kommit än och hon är vaccinerad tre gånger.

#14 Visst är det det, men passet ska egentligen följa hästen. Sedan kan man säkert göra upp en lösning om man absolut inte vill lämna bort passet av olika anledningar.

#0 Är det en ponny? Om hon ska testa att tävla den under prövotiden måste hon ju ha med sig passet isf.
Passet ska följa hästen och är som sagt inte en värdehandling. Vid ägarbyte måste handlingarna skickas in påskrivna så det är ju ingen risk att du blir av med din häst på det viset. Själva ägarbeviset har du naturligtvis kvar.
Men visst är det bra med en kopia om inte annat för att ha kvar vaccinationsdatumen. Passet måste ju vara med om du uppsöker veterinär, djurklinik eller ska tävla. Utan pass blir de begränsade.
Ska de ändå ha hästen i 2 år kan man ju alltid som sagt skriva något om ersättning vid förlust av pass. Bäst är att ha hästen "chippad". Då är det lättare att visa att det är rätt häst. Alla våra är chippade.
#4: fastän mina pållar har pass, får de enbart sina vacc.stämpar i sitt vacc.intyg, - inte i passet.. Det måste man inte, däremot ligger intygen i passfickan, så att de hänger ihop.

Hej Malin! Vart ska han åka?

#14. Men det står ju klart och tydligt i passet att passet ska följa med hästen, oavsett om det är till ny ägare, fodervärd, trånare m.m.
#16. Nej det är en häst. Hon kommer inte tävla under prövomånaden, så han nyss blivit igångsatt. Under fodertiden vet jag inte om hon ska tävla.
#17. Han är inte chippad. Hur mkt kostar det ungefär att chippa?
#19. han ska till oxelösund.

jag har inte passet till foderhästen, men sen står det i kontraktet att ägaren ska kontaktas före veterinär om något skulle hända och så finns ägaren knappt 2 mil bort.

Vi fick inte med passet med Pedro som vi hyr i åtta månader. Veterinären ifrågasatte det när vi skulle vaccinera honom, men vi kunde ju inte göra mycket åt det…
Nee passet behöver INTE följa med hästen. Om därimot om hon sak tävla hästen måste hon ha bevis på att det är den hästen går bra med att kopiera passet (detta kan man kolla upp). Jag känner 2 som har ridlägerverksamhet och dom borde veta om passet ska förlja med lr inte dom 2 skickar inte med passet på hästarna/ponnys. Det handlar om ca 20 hästar/ponnys. Glöm inte att skriva ett bra kontrakt då det ofta kan bli strul om något skulle inträffa. Lånade själv ut mitt vbl vart ett himmla tjabbel men jag hadde ett bra kontrakt allt ståg skrivet tillomed att hon ståg för hämtningen och lämningen för hästen. Lita aldrig på någon då det handlar om djur, ha allt skrivet på papper så blir det inget tjavs.
jag skulle aldrig lämna med passet, den har ägaren! Den som har passet kan göra vad den vill med hästen.
#24: Det hade inte jag heller gjort… huga.

Men är det inte lag på att man ska chippa eller id-märka sina hästar samtidigt som man ansökte om sitt pass?
Hjullan då får prata med entill här. Hon har chipmärkt mina hästar. *ler*
Då kan dom inte sälja din häst.
Tessa det är bra mycket lättare att ha allt i sitt pass. Det är ju eg därför som passet kom till. För att alla sprutor och medicin skulle sättas in i passet också vid ev slakt tex.

Om man har passet så kan man lätt åka utomlandsmed hästen och sälja den vidare, jag skulle aldrig släppa med passet med mina hästar. Passet det förvarar jag hemma väl inlåst, det är en värdehandling.
gejsa: Jo kanske det men eftersom ingen av pållarna har sina första vaccinationer med i passet, kändes det lika bra att fortsätta med intygen.. men visst, vet. kan ju stämpla på både intyg och pass om man vill det. Däremot så har jag i båda passen stämpel och underskrift av vet. som avgör att ingen av pållarna ska kunna gå till livsmedelspr… Det känns bra.

#26. Det var inte lag på det när jag fick Lucky och Kiaras pass.

#27. Men kan man åka utomlands med hästen utan ägarbevis?
behåll passet då det är säkrast för dig och din häst. Du kan vissa att hästen innehar ett pass men behåll det själv.

#31. okej. men hur gör jag när han ska vaccineras? han har ju alla vaccinationer inskrivna i passet.
Är det långt bort hästen ska? om inte kan du vara med så det blir inskrivet i passet lr så kan du be vad vetrinären heter o prata med den när det är dags för vacc.
#28 Min vet skrev över i passet att hästen var till fullo grundvaccinerad och därefter regelbundet vaccinerad. Då slapp jag ha vaccinationskortet brevid.

#28# och #29# Se inlägg 34, så gjorde jag också. Veterinären fick föra över ifrån mina vaccianationsintyg alltihop när jag fick mitt pass.

#33. han ska drygt 9 mil härifrån. så det är ju en bit att åka bara för en vaccination

Vad gör man när platsen i passet är slut?

#35. Mitt inlägg #29 handlade om chip. inte vaccination =)

#38# Pass trodde jag du frågade om i inlägg #0# inte chip. Vi pratar fortfarande om pass och hantering av detta. Varför du tex ska lämna med det till fodervärden eller inte. Men det kanske du inte förstod?
Du verkar riktigt snarstucken i dag. Suck! Men jag ska sluta skriva i dina trådar så kanske du blir nöjd.

#39. Snarstucken? Haha.. herregud. om du läser inlägg #38 ser du att det är en "=)" i slutet.
och om du tittar noga uppåt så var mitt inlägg #29. ett svar ang. chipmärkning, inte vaccination! =P så vart du får ifrån att jag är snarstucken, för att jag rättar vad mina inlägg handlar om, det förstår jag faktiskt inte?
Kommer ni nån stans i diskussionen flickor *ler*

Eftersom du försöker "rätta mig" i flera trådar så tycker jag du är snarstucken ja. Det vore väl skillnad om det jag skrev helt åt fanders men det är ju småsaker det gäller.
Sedan så skrev vi ju svar till varandra där du och jag alltså. Eller menar du att jag inte skulle svara dig när du skrev tex att det inte var lag på det när du fick ditt pass. Det var det väl inte när någon fick sitt pass eftersom nästan alla skaffade pass samtidigt.
Se ditt inlägg 32.

#41# Nej, i dag kommer man nog inte så långt med diskussionerna. Det är nog lika bra man går och gör något nyttigare. ha ha ha

#42. äh jag ger upp det här nu.. jag rättar inte dig. jag försöker förklara för dig vad mina inlägg betyder, eftersom du inte verkade förstå det. Men men.
jag menar, jag skriver en sak, och du svarar på något helt annat tillbaka till mig. Men men, som sagt. Fortsätt diskutera du, jag har viktigare saker att lägga min energi på än att försöka förklara för folk som inte verkar förstå vad jag skriver.

#20 Chipmärkning brukar ligga på 350:- plus resa.
#26. ingen fara, jag kommer aldrig lämna iväg min ponny :) förresten så är jag osäker på om hon redan är chipmärkt.. hm.
Malin : när ska han vaccineras och hur länge ska han vara ute på foder?

#45. okej. vem utför det? Vanlig veterinär, eller är det nånn special-människa som måste göra deT?
#47. Han vaccinerades ju för en vecka sen, så influensan är ju senast nästa december, och stelkrampen om 3 år..
Chipmärkare finns många runt om i landet. Såg att Du bor i Eskilstuna, och där finns åtminstone ett par stycken. Bl.a Stuteri Teja som finns där. Du kan gå in på www.svehast.se och hitta lista på chipmärkare där. Länken Hästpass finns den på.

Agria har nog idkontrollanter lite varstans i landet, kontakta dom så får du veta vilken som bor nämast dig, ang priset…jag betalar 300kr för både chipp och avritning.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Fodervärden ska ha passet, du ska en kopia på det + ägarbeviset.

#49 & #50. Okej, Tack =)
51 det där håller jag inte med om att dom ska ha passet. Ge dom en kopia på passet. Finns massor med ryggiga historer om att dom bara drar med kusen även om den inte har något direkt värde som försäljning utan mera ett värde för sin snällhet mm hoppas ingen misstolkar mig.