Tjock ponny...
Vet du om han har en uträknad foderstat?

#1 Hur menar du?
#3 Vet du om ägaren har räknat ut så att han får i sig lagom mkt MJ och smrp (energi och protein)?
Är han tjock överallt eller är det bara magen som är tjock?

har ni haft samma hö sedan i somras? annars kan det ju vara så att höet har helt andra värden nu och det borde ju förändra lite i så fall.
jisses vilken skillnad :O
/Elin

varför inte ändra foderstat? uppenbarligen får han ju mer än han gör av med?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Windy är också rätt stor om magen nu…
Betet tar liksom inte slut nu när snön aldrig kommer 
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

rid hårdare ;)
//Mickan
säger precis samma som mixie … Rid hårdare! :)

Mycket galopp och rulla på!!
Oj, skillnad :P Men guuuuuuuuud vilken fin häst! ÄLSKAR färgen!
Galopp intervaller kanske? =)

#4 Det vet jag inte. Han har fått samma hörsilage som i sommras ja. Han är bara tjock om magen.
Får inte ändra på fodret för ägaren+att jag inte kan nåt om sånt…
Jag tränar honom ganska hårt varje gång jag rider, men han är ju som en energi bomb!
Tycker han vart finare nu, men sen så tycker jag ju om rejäla hästar :) men litet kalaskula har han ju…..
Prata med ägaren o säg vad du tycker, att ha nbörjat bli för fet och att han är för het när du rider.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

putt

Hitta ställen att klättra med honom.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Skritta snabbt, och med långa steg, det brukar funka, och i backar :D

Långa aktiva skrittpass.

Rid honnom så han blir svettig iaf en dag i veckan, men vila dagen efter, så han inte blir stel och öm. Men det ska vara roligt också, annars tröttnar han bara. så Variera vägar och olika saker.
#14 Vad menar du med att du tränar hårt? Det är så olika vad man tycker om det. Våra går 5-6 dagar i veckan och blir svettiga VARJE gång. Då rids eller körs de mellan 45 -90 min och det motsvarar mellan 8 km och 2 mil.
Naturligtvis måste man börja försiktigt så hästen inte blir muskelöm och less, men kan vi ha fri tillgång på hö på vintern och massor med bete på sommaren till våra shettisar och russ, så tror jag att även din häst kan bli smal genom motion.
Lycka till med träningen. PS. de tränas naturligtvis lite mindre ofta på vintern då det är mörkt när man kommer hem, men inte mer sällan än 3 ggr i veckan som minst.
Får han havrre? det kan vara så att han inte klarar av det alls då blir det en energibomb. Avmaskad sen efter betet? Det kan ha med bukigheten att göra. Sen kan han ha mycket gaser (luft) i magen där med se allmänt tjock ut om magen. Tycker inte han är överdriven tjock men det kan ju bero på att jag gillar runda hästar. Mina 2 russ är tjocka vart det i sommras då menar jag TJOCKA men dom är på väg att komma i form.
jag tycker han verkar finare på sista bilden, mer musklad där.
om magen behöver bort, så är det galopp som är bäst

om ni har snö, pulsa i snön, full galopp ;)
på sommrarna är det jättebra träning för bantning att galoppera i sand också.. :)
Rid lite hårdare kanske? :)
Fröken K har väl en lösning på det eller är hon inte chef längre?