Off Topic
Senaste tiden har det varit väldigt mycket off topic här, hur ställer ni er till det ? HUR mycket ot-vill vi ha ?
Vi har tänkt en del på detta och kommit fram till att
- att ALL off topic ska märkas med OT
och att vi ska försöka hålla off topicen lite närmre topicen.
men att det är helt okej att berätta om sin söta graviditet eller att man fått körkort eller att man hade en pissig dag.
men att man kanske borde sätta gränsen vid, för att ta LinaN´s exempel "att kusin bertabrittas magsår gått upp igen.."
kom gärna med tips och förslag hur ni vill ha det !
Tycker det du skriver låter väldigt bra. Sen kanske också att man skriver med i rubriken om det är en video eller så också som man länkar till… T.ex "Mini galopp (video)" istället för bara "Mini galopp".
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
jag tycker att man ska kunna skriva precis om vad som helst i ot tråden.men självklart att det ska märkas med OT.
Det låter bra det du skriver! Låter också bra med det #1 skrivit.

Tycker man ska få skriva vad man vill i OT, men då ska det märkas med OT, alltså samma som @nn@ säger.. =)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#1 jäkligt bra ide!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Låter bra. Det kanske är lite intressant om "att kusin bertabrittas magsår gått upp igen.." för er som känner personerna ifråga.
Jag menar… vi som inte varit här så länge, eller så mycket har inte koll på alla.
Var det nån som fattade det där… gjorde knappt själv… *suck på mig*
det är väl just därför molla som vi ska försöka få ner ot lite, för att det blivit för plottrigt och för mycekt…
Tycker också att vi ska hålla off topicen lite närmare ämnet. Känns som det är väldigt mkt OT här inne nu….
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
håller med om färra OT o mer till ämnet! OCH att använda sig av OT om det är OT

tycker att de håller på att bli alldeles för mkt regler här inne. jag menar det är ju knappast nån som begår mord lr liknande brott, Jag vill att det ska vara mer fritt, de är juh trots allt bara ett forum.
Hmm… Nästan inga seriösa diskussioner och nu mindre off topic. Det går utför känns det som.
Hmm… Nästan inga seriösa diskussioner och nu mindre off topic. Det går utför känns det som.

Tycker att det är roligt med off topic jag. ^^

Ska man sitta och skriva ut OT själv i namnet på varje tråd? :S
Tycker inte det låter så väl-fungerande, går det inte attt generera på något sätt?
Hur ska nya veta om det här?
Är med Slo om att det startas få trådar som faktiskt är Häst, och drar man ner på OT:n som är det enda som finns, vad har vi kvar? Är ju inget fel i att det är OT, det är trevligt med…
Håller med.

Var det inte nyss stora protester om att det är för MYCKET off topic på ridsport och alldeles för LITE häst och att alla andra trådar drunkar i bruset från all OT trådar och att det är därför som man röstar för att ridsport skall delas upp i andra nischade sajter????!!
Bestämm er…
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Det Är mkt OT på ridsport.
Problemet är att eftersom allt annat dött så kommer det ju bli väldigt ödsligt här om man skär ner på det som finns.
Jag tror inte det är den bästa vägen att gå för att få mer "rätt sorts aktivitet".
Har föreslagit förrut att tex ha ett litet chatt-fönster vid sidan av. Att kanske uppmuntra den sorts trådar man vill ha? Göra reklam på rätt ställen för att locka fler medlemar? Ha en inställning som gör att OT-relaterade ämnen inte kommer upp bland senaste inläggen, utan ligger separat ifrån de delar som ska vara ett forum och inte chatt?

Har ni glömt att det är NI medlemmar som gör sajten så vad innehållet på forumet har beror helt på er.
Vill ni ha mer kvalité på trådarna så måste ni oxå skapa sådana trådar. Det är inget vi som jobbar med sajten kan göra på egen hand…tänk på det!
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Fast jag har inte föreslagit att de som sköter sidan ska skapa trådar utav något slag…? 
Jag tycker inte riktigt det du skriver om att det är vi medlemar som bestämer över sajten stämmer :/
#16 Du ser inte kopplingen? Ridsport är så stort = drar mycket folk = mer off topic. Med nischade sajter tror jag det kommer lösa sig av sig självt :)

Nu är jag inte med dig slo :P
Jag tycker inte det är speciellt mkt aktivt folk här, skulle vilja ha mer…
#1 - Särstavning.. ;) Aj, aj, Alex.. ;)
Hmm.. Jo, visst kommer det att bli många OT, men utan dessa trådar så blir forumet dött tror jag.. :P Jag tycker att många av OT-trådarna är roliga att läsa/delta i, medan andra känns rätt så onödiga..
Men var går då "gränsen" på vad som är OT och kan postas här alt. är "för" OT för iFokus? Jag ser ingen gräns, men andra gör ju det..
Skulle dessutom vilja tillägga att det känns lite onödigt med trådar där man säger till någon att denne har fått ett PM, det märker man när man loggar in.. :)

En del OT-trådar som "knyta-slips"-tråden tycker jag definitivt kan tas upp nån annan stans. Alltså när någon vill ha hjälp med något där andra sajter är bättre lämnade…
Men annars tycker jag faktiskt inte att det är så mycket OT? Definitivt inte så att det tar över!
Sen tycker jag att det känns lite som att vi är en "familj" här på ridsport. Och om det händer nåt hemskt, som att kusin Märta-Brittas magsår gått upp igen så kanske medlemmen det rör känner för att få berätta det för någon och här får man alltid svar…
De ointressanta OT-trådarna dör ofta ut ganska snabbt själva, de som ligger kvar längre är ju av intresse för medlemmarna..?

Sen tycker jag att det skrivs OT lite för ofta ibland. Sånt som är häst-relaterat tycker jag inte behövs markeras med OT, oavsett vad om hästar det handlar om.
Som snuttans tråd om bilder på älgen… (tar den som exempel för det är den som ligger upp nu)
Den behöver inte heta OT för bilder hennes häst är väl ändå verkligen On topic?

Nu måste jag lägga mej i lite här.. Som jn säger så känns det VÄLDIGT familjärt här inne på ridsport! Något som jag inte märkt på någon annan sajt…
Det finns väl inget skönare än att man kan känna att man kan berätta precis allt på ett ställe och nån bryr sej oxå. ÄVEN om det gäller moster Märtas magsår eller nått annat…Tycker absolut inte OT trådarna ska minskas ner…åldersskillnaden är stor här inne och det får man respektera…man har ju olika saker som man vill berätta i olika åldrar…
Nää usch va flummigt det blev det här

alltså jag tycker nog att det visst handlar om hästar/ridsport här inne. visst, en hel del OT. men hellre det än en massa onödiga lekar.
skrivreglerna kommer att ändras så att detta om OT står i dem.
som charlotte säger, det är NI medlemmar som skapar sajten. skriver ni om hästar så är det det trådarna handlar om.
jag håller med om att ridsport känns som en familj, jag bryr mig om många personer här inne, även om jag aldrig träffat dem. lite sjukt att det är så egentligen, som när juve skrev att hennes föräldrar gick med på att hon fick en foderhäst, ja då satt jag nästan o bölade!!!
jag tror man själv får tänka efter lite "ÄR de verkligen intresserade av att veta att min moster brittastina har fått magsår"?
sen tycker jag man ska använda sig mer av de olika sajterna. som hjälp med olika saker kan man få på bland annat prylar.ifokus.
bilder som visar hästar tycker jag INTE behöver ha OT framför sig, det är ju relaterat till sajten. däremot "hur bor ni" borde ha det.
märkning av vad inlägget innehåller är nog inte fel faktiskt!
#26 - Naaaaww.. Gumman, jag blir helt tårögd nu!! *torkar bort en tår*
Nu blev det ju inte så bra med det där.. ^^ Men ändå, du är duuuunder tjejen!! <3
jo men det är ju som lisette säger, vi är ju líte av en familj, jag kan också springa runt sådär,
"hm, undra hur det gick för maja idag…."
"när kommer alex häst egentlgen??!"
för att inte tala om "nu är det ett tag sen jag såg pim, tänk så är hon på bb…"
man blir ju sån :)
#28 - Lustigt att alla tänker på mig.. ;) <3
Hihi, men det är sant ju!! Jag kan också tänka på er här inne!! :P

tycker inte att ni ska sätta regler på vad som får skrivas i ot trådarna eller ej. antingen så har ni ot trådar eller så tar ni bort dem!

Så allt som rör häst det minsta, även om det är för att rapportera att sin egen häst gjort ett extra bra pass idag gills som nog på disskutionsämne att det Inte är OT?
För jag anser att pivata saker, som tas upp för att man är stolt, vill visa, dela med sig av osv Inte är disskutionstrådar. Därav att min tråd är OT. Det ÄR inte någon dissktuionstråd, utan jag som äntligen köpt mig ett objektiv och tagit ett par bilder på hästen igen å vill visa.
Detta däremot ÄR en disskutionstråd :D

#31 Men jag tycker att allt som har med hästar att göra (även bara bilder på dem) går in under rubriken "Ridsport" och därför tycker jag inte att de ska märkas med OT. Däremot sånt som inte har det minsta med hästar att göra ska hamna under OT-tråden.
Dina bilder Snuttan kunde ju mycket väl ha legat under rubrik "04-Bilder/Filmer". Och jag tycker inte att man behöver starta en diskussion med alla trådar man skriver. Men det är bara min åsikt.
#26 "jag tror man själv får tänka efter lite "ÄR de verkligen intresserade av att veta att min moster brittastina har fått magsår"?
Förmodligen är ingen intresserad egentligen, men samtidgit kanske det betyder mycket för personen som skrivit tråden. Är man då en ensam tjej i tonåren kanske man vill berätta för någon, och inte har någon annan som vill lyssna. Då kan ju det här forumet vara bra, om man nu känner en gemenskap här och ingen annanstans.
Det kryllar ju inte direkt av såna trådar, utan mest handlar det faktiskt om hästar.

#32# Håller med dig! Det är ju som sagt många som tycker att denna sajt är så familjär. Då kanske dom har behov att få berätta olika saker.
Jag tycker väl iofs själv att det blir mycket ot ibland. Men jag skriver ju själv med tex från kvällstidningar visar jag olika saker som upprör mig. Det är ju inte alltid det handlar om hästar. :)
Men som sagt att ändra på det tycker jag inte behövs. Man behöver inte diskutera i varenda tråd. Klart det blir ofta en tjattråd men det är ju just det som gör att det blir så familjärt. Och man behöver ju inte öppna alla trådar. Jag har tex slutat göra det. Dom som jag tycker verkar ointressanta låter jag vara.

Jn84, fast bara för att det har minsta beröring med hästar gör ju inte att det är särskilt mkt annat än "att kusin bertabrittas magsår gått upp igen.." :/
Min bildtråd ligger under Bilder/filmer ;) Om inte någon flyttat på den dvs…
Den är iallafall fortfarande OT bara det att det innehåller bilder…
Just nu har jag följande uppe i senaste inläggen:
Årets häst - lektråd
Vår Qalm - OT
god morgon -lektråd/OT
nån har filmat - OT
vad ska jag ta mig till?
arab bortskänkes - annons
varit på huntley idag -OT
dressyr.ifokus
pris på peppe
besiktning gjord -OT
spirit på femman -OT
minns ni världens bästa häst -OT
foderponny önskas -annons
värde på häst
binnare månadens häst -lektråd
Utav 15trådar så anser jag att 4 inte är vad jag skulle klassa som OT till forumet utav olika slag…
Att sajten är familijär är trevligt och bra, är ingen som sagt något annat vad jag sett iallafall? Men att man kanske skulle kunna lägga upp det/lösa det på något annat sätt så att disskutioner ska komma fram mer, uppmuntras mer.

#34# Jo det håller jag med dig om. Vissa av dessa trådar som du nämner borde det inte stå ot på. Det handlar ju om hästar. Men det är ju så att många kanske är lite blyga och inte törs skriva utan ot för dom är rädda att vi inte ska vara intresserade bl a.

#34. trådarna besiktning gjord och minns ni världens bästa häst är väl definitivt inte OT? Det har ju med hästar att göra. och jag la inte upp tråden besiktning gjord som OT.
jag känner så här.. att jag tror att många inte väljer att skriva mer seriösa inlägg/diskussioner pga. att man blir ganska så rejält påhoppad här inne ibland. alltid är det någon som hoppar emot. vet inte ritigt hur jag ska förklara. men en person t.ex. öppnar en tråd om ett ämne, där det finns många olika åsikter hos personer, så istället för att acceptera att folk har andra åsikter än sig själv och att man delar med sig av sina erfarenheter m.m. på ett schysst sätt, då blir det tvärt om. känns som att vissa här inne alltid ska vara "störst och bäst" och det andra tycker och tänker det räknas inte. så ofta slutar ju trådarna med djupare diskussioner i KAOS. dvs. ALLA ska ha rätt.
Plus då att många trådar spårar ut och i slutändan handlar de om något helt annat än vad tråden var skapad för.
men men det var bara lite tankar. jag känner så bl.a. jag har inget intresse av att beblanda mig i större diskussioner här inne då det just som jag skrev ovan, spårar ur för jämnan och folk inte kan acceptera att alla har olika åsikter.
och ang. vad som ska klassas som OT, så tycker jag att allt som INTE RÖR HÄSTAR ska vara OT. Detta är ju ett HÄST-forum, så jag ser inte varför en tråd som handlar om just hästar skulle vara OT???
som det här med Snuttans bilder, det finns ju en kategori "Bilder/Filmer" just för at man ska lägga in trådar med bilder och filmer på hästar där. så varför skulle den tråden vara OT??

vart lite luddigt det här med att jag inte vill skriva i "Större diskusioner", utvecklar lite.. med det menar jag mer djupare diskussioner. om hästens bett, foder m.m.

#36 Jag håller helt och hållet med dig!
Jag undviker gärna också djupare diskussioner där folk gör på olika sätt och ingen verkar kunna förstå att ens eget sätt kanske inte alltid är det bästa.
Jag frågar gärna om saker jag behöver ha hjälp med, men ibland känns inte ens det okej utan att man blir "påhoppad". Då är det lättare att skriva inlägg om mer ytliga saker och ibland kanske OT…

#38. precis. Du formulerade det lite bättre än mig =)
Håller med Belivier och jn84. Kunde inte sagt det bättre själv!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#36, jag känner precis som du.
Vad innebär OT då? varför ska det vara off topic om det handlar om hästar.. som t.ex det jag skrev om milton.. det handlar väl i högsta grad om hästar. Verkar som att många är för att hetsa upp sig bara och är det dom trådarna som är de enda som inte ska klassas som OT? som malin säger.. de djupare diskussionerna.
Jag kan säga som så att ajg har fått märka om flera rubriker som "saknat" off topic-märkning…..
Ja jag är Medarbetare, men jag vill göra mer än bara döpa om trådar här på forumet för att folk inte orkar skriva en ordentlig rubrik elelr markera vad det gäller.
och vi kanske ska göra som så att i välkomstmailet skriva in skrivreglerna så att alla blir upplysta om vad som gäller från början! då blir det inget att lisa<3nisseskunk missat reglerna för att de ligger för långt ner balnd artiklarna…..
milton är inte OT, en besiktning av häst är INTE off topic, däremot en besiktning av din lägenhet är OT.

o inte bara att de är felmärkta, de ligger även under fel kategori!
en OT ska ine ligga under om ridsport.ifokus utan under OT!
Eller under hästar allmänt……

#43# Men oj, då har jag ju gjort fel hela tiden.
Jag skriver en tråd om något djur ibland häst då, från tex Aftonbladet. Då skriver jag O.T. först i rubriken sedan lägger jag in det på tidningsurklipp. Hur ska jag lägga det tex?

#43. vad lägger man egentligen i kategorin "om ridsport.ifokus" ? om man har t.ex. klagomål och sånt lr?
#45 ingen fara ^^ lägg dina hästurklipp under "allmänt om hästar" och de om övriga djur under OT :)

#47. fast om man skapar en tråd med en länk till en tidning, ska det väl ligga under tidningsurklipp, precis som gejsa har gjort? nu blev jag förvirrad. alltså om det handlar om hästar.
#46, det är väl mest vi som lägger under "om ridsport.ifokus", då det är några förändringar med sajten ect.
eller så kan ju ni publicera där om ni har nått förslag ect

nej gejsa, dina inlägg ligger rätt där de gör!
believer, som bub skrev. det är mest för våran del som den kategorin finns

Ok, då lägger jag under tidningsurklipp. Men skriver inte O.T när det handlar om hästar men bara om andra djur? Rätt?
#51 rätt. :)
bara jag som är förvirrad i vanlig ordning ^^