Vad tycker ni om ridskolor?
Hej! Detta blir ett annorlunda inlägg skulle jag säga.
Jo, det är så att när jag var med min fd bästa vän på ridskolan där hon gick, då såg jag en ridskole elev nästan sparka på hästens mage (jag vet att det heter att driva framåt) och sedan smiska hårt med spöt på hästen😢 kan tillägga att det var helt tyst i ridhuset.
Enligt mitt tycke, så har ridskolor mycket hälta problem med sina hästar då eleverna inte kratsar hovarna ordentligt, hästarna är känsliga och är bitska. Något som jag tycker att hästar på en ridskola inte ska vara.
Hästarna mental tränas och longeras inte för att bli självsäkra i sig. Jag vet att det tar mycket tid för personalen på ridskolan att mental träna och longera hästarna.
De "ska" vara snälla, lugna, trevliga och inte bitska.
Detta är bara mina åsikter, men jag tror att jag inte är den enda med samma åsikter, kanske något håller du med om?
- Redigerat 2022-02-05 21:49 av [Elina07]
Jag rider på en Lund civila och jag älskar den ridskolan. Hästarna som inte trivs som ridskola häst säljer de. Vissa hästar är däremot arga i spiltan. Idag blev jag sparkad på mitt knä av en häst (inte så jätte hårt). Jag har också sett de att personer sparkar hästarna hårt på magen och jag tycker inte det är okej och ridläraren man har måste säga till. Ja många ridskolor har problem med hälta på hästars därför tycker jag det är viktigt att man lär eleverna hur viktigt det är att kratsa hovarna.
#1: problemet hos vissa elever är att
- De är rädda för hovarna
- Inte orkar eller bryr sig
Det är tråkigt att se hur djurhållningen har förändrats på de senaste åren
#2 Ja det är sant och väldigt synd att de inte bryr sig om att hästen kan få skador. På min förra ridskola så såg man verkligen hur hästarna förändrades. I början när de precis hade kommit till ridskolan var de underbara och hur snälla som helst. Efter ca en månad är de helt förstörda. De är aggressiva i boxen/spiltan är inte framme för skänkel alls eller är alldeles för pigga. Så otroligt sorgligt att se. Ridskolan jag rider på nu är mycket bättre och de bryr sig verkligen om hästarna.
Att hältorna skulle bero på dåligt kratsade hovar synar jag. På de ridskolehästar vi haft på min klubb som varit halta har det berott på yttre skador (sparkad i hagen, sträckning, m.m.) eller förslitningsskador som skett över tid (något som även kan hända privathästar).
Är hästarna sura så finns det en anledning och det gäller att lyssna på dem. Ibland kanske de inte ens ska gå lektion den dagen och då får jag som instruktör göra den bedömningen. Jag ser även till att säga till mina elever hur hästarna vill bli hanterade så att det blir så säkert och tryggt som möjligt för alla. Ser jag någon elev vara för hård med hjälperna så blir de tillsagda direkt, och får en förklaring om varför de ska vara försiktiga och hur de ska göra nästa gång istället.
Hos oss har hästarna skötare (oftast elever som är eller nästan är mogna för egen häst), som rider ut hästarna på dagarna de inte går lektioner och tar hand om att se till att hästarna får miljöomväxling, dvs mer mental stimulans. Våra står dessutom ute ca 16 timmar per dygn och går ihop i större flockar, vilket också bidrar till gladare och friskare hästar. Vi har t.ex. en 30-åring som fortfarande går i verksamheten, om än bara i lugnare grupper numera.
Jag tycker att ridskolehästar är väl omhändertagna och att ridskolorna är mycket viktiga. Många skulle aldrig få uppleva bandet till en häst utan ridskolan, eftersom inte alla har råd med häst (eller möjligheten att lära sig ta hand om hästen själv utan strukturerad handledning).
Man har för övrigt ett eget ansvar att säga till när man ser något som inte går rätt till. Vi har några ledord inom svenska ridsportförbundet, ridsportens ledstjärnor. Dessa ska vi följa, så att stallet blir en trygg mötesplats för alla, vare sig man har två eller fyra ben. Dessa hoppas jag att ni sett förut och har ni inte det så finns pdf-filen med dem här: https://www.ridsport.se/globalassets/svenska-ridsportforbundet/dokument/trygghet/barnstjarnorna_affisch.pdf
Min ridskola är väldigt liten och mysig. Hästarna har inga problem med hältor och andra skador. En gång såg jag en elev som skulle stå upp i lätt sits. För att hålla balansen höll hen i tyglarna för att få stöd. Alltså hängde i hästens mun. Hästarna där är så snälla så att hästen brydde sig inte.
Men jag älskar den ridskolan och rider där en gång i veckan.
Jag tror att vissa ridskolor är sånna som #0 beskriver och vissa som #5 beskriver sen vet jag inte riktigt för jag rider inte på ridskola utan hos en kompis där jag är typ medryttare, så jag vet inte direkt men det är det jag tror.
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag har jobbat som instruktör på ridskola som var ansluten till Svenska ridsportförbundet. Men jag valde att sluta. Dels för att jag tycker att i den form som ridskolorna bedrivs och den hästhållning som de har och förespråkar är djurplågeri (min helt egna åsikt) och ridverksamheten/lektionerna är omoderna, ej vetenskapligt grundade, inte med hästens psykiska och fysiska välmående som den viktigaste punkten, osympatiska emot hästen mm. Lektionerna ser jag som grupphållning av människor på hästryggen. Man ger inte ordentligt förberedande kunskaper för att eleverna till slut ska vara tillräckligt kunniga att ha egen häst. Och som jag skrev tidigare en omodern och osympatiskt sätt att rida och förhållningssätt till hästen.
Jag har varit ridinstrukrör, är diplomerad instruktör, jag har för väldigt många år sedan ridit på ridskola. Jag har under väldigt många år haft inblick i ridskoleverksamhet på 3 olika ridskolor. Jag har varit häst ansvarig, jag har haft ansvar för inköp av hästar till ridskolan. Jag har haft ansvar för ridläger på sommaren. Jag har bedömt prov och ridprov för ridborgarmärkena. Jag har haft både barn, ungdomar och vuxna som ridelever och planerat alla lektioner till alla mina grupper. Jag har dessutom haft egen häst både inhyrd på ridskolan men också haft eget stall. Så berättar från riktiga erfarenheter. Visste ni att för att få hålla lektion på ridskola behöver instruktören bara ha en ridledarutbildning de behöver inte vara diplomerad instruktör. Ridskolan kan tom få dispens och ha helt outbildad instruktör. Vad har din ridinstrukrör på ridskolan för utbildning?
Järfälla ryttarförening har inga som helst problem med det. Det är en super trevlig ridskola med noggrann personal och sen så har vi stallvärdarna, personer från 12 år som tittar till hästarna, kollar så att de har kratsade hovar efter lektionerna.
Tjena^^
#7: Så skönt att någon som har jobbat på ridskola berättar hur det är.
Malmö civila ryttarförening har en häst som bits och sparkas.
Sådana hästar tycker jag inte borde vara på ridskola.
Det kan ju bli farligt i längden.
Det är också en av anledningarna till att jag inte vill gå på ridskola.
Istället för att köpa välutbildade hästar som har haft det bra och inte traumatiska hästar. Hästar med trauman tycker jag borde vara hos dem som har tid och mycket erfarenhet med sådana hästar.
Sen vill jag också säga att jag stöttar ridskolor om de har en bra hästhållnig, som tar hand om de.
#10: Jag föredrar mindre ridskolor med bara en ridlärare.
Ridläraren vet vad man heter o litar på en att pyssla i stallet o det omkring.