Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterövrigthästvård
Läst 263 ggr
Lona
0

Mananalys?

Någon här som har gjort mananalys på sin häst? Vad fick ni för svar/resultat i så fall?
Jag är väldigt skeptisk men det är alltid intressant med andras erfarenheter. 😉🐴

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
1

Hm. Av det lilla jag läst så blir min tolkning att ett blodprov visar hur hästen mår just nu medans en mananalys i bästa fall visar hur hästen mådde för ett par veckor eller månader sen. Är jag helt ute och snedseglar här blir jag gärna rättad.

// Harley

Haifa
1

#1: Det stämmer ganska bra, blodprov visar hur det såg ut när du tog det. Medan hår mer visar skillnader över tid, eftersom hår är dött material så förändras inte innehållet i strået när de väl lämnar hårsäcken (även när det sitter kvar på huden).
Vet att det pågått studier om hur människans stress påverkar hundar genom att man just jämförde hår från hund och sin ägare. Kan dock inte ta fram något då det var en föreläsare som berätta om det på en kurs jag gick.
Hur exakt man kan datera och vilka ämnen man kan se i hårstrån har jag inte så bra koll på, inte heller hur man går till väga för att ta reda på det.

Det jag vet är att man skulle tillexempel om man har tagit över en häst kunna se ifall den haft stressiga perioder med tidigare ägare. Sen vad den informationen skulle kunna användas till vet jag inte, för finns många saker som kan stressa en häst och behöver inte betyda att tidigare ägare varit elak.
I forskningssyfte är det ganska intressant men för en ägare vet jag inte om det ger så mycket, men kanske har fel på den punkten.

Lona
1

Insåg nu att det finns olika typer av mananalyser…
Dels en där man vetenskapligt analyserar hårstrået/taglet och kan mäta om hästen (eller vilket djur det nu rör sig om) varit utsatt för vissa gifter etc, dels en betydligt flummigare metod som nog mer handlar om hokus-pokus. Jag trodde att även "hokus-pokus-metoden" baserades på analyser och labbresultat men det handlar tydligen om att man känner hur hästen mår. Alltså, jag får en tuss av Bruntes man och känner vibbarna av att han blivit kvicksilverförgiftad eller har obalans mellan vissa mineraler i utfodringen och därför behöver mer av ditten eller mindre av datten.

Jag kan förstås ha missförstått alltihop men hrm, det kändes inte precis som att det låg någon seriös forskning bakom den typen av analys.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com