hjälp med sadel!!!
pålles sadel passar inte, jag gjorde en chansning och vann en sadel billigt på tradera. en griffin - de har ju rätt bra rykte om sig, och sägs passa raka hästar…
bilder på sadel på pålle finns här
den såg ut att komma ner mer än vad som syns på bilderna så vidden känns rätt, men jag tror den är lite för böjd. Hur tidigt får bossorna lätta baktil? ändras det med ryttare i sadel eller blir det bara ett större tryck mitt på?
snälla någon, säg något.
jag hade velat se bilder med ryttare i sadel också….. så slipper ma ngissa sig till.
provrid emd ett vitt scahbrak under o fota undersidan efter ridturen.
ananrs är jag inte den bästa att fråga om råd….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

fick med ett vitt shabrak, men nu är det hårt och knöggligt i paddocken så jag får vänta ett tag. tyckte pålle verkade nöjd med sadeln(eller var det mitt önsketänkande?) tidigare sadlar har han varit lite halvgrinig med, men då har jag provat 4-6 i rad så det kanske inte är så lustigt? idag var det bara 1 men det kändes som att han tyckte den var helt okej. förmänskligar jag pålle?
jag hadde skitsvårt att hitta en passande sadel åt mitt vbl (förra ägaren hadde vestersadel) alal kaste bakåt, hadde turen att hitta en sadel som satt bra och var skön att rida i. Det var en stubben några år på nacken men den var bra.
tycker det ser bra ut enlit bilderna iaf men testa å rid o känn sedan efter ridningen då hästen är varm i musklerna en del sitter bra när hästen är kall å sitter mindre bra när dom är varma.
#2. hästen har ingen aning om hur sadeln kommer påverka den i längden..

#5 nej det förstås. men om en sadel ligger dåligt med en gång så borde de göra ngn min. iofs så gjorde inte pålle det när han växte ur sin gamla sadel, han gjorde inga miner när man drog åt gjorden eller satt upp vilket måååånga hästar med passande sadlar gör.
rent spontant efter att ha kikat på ett par bilder, tycker jag att det ser ut som att sadeln lättar för mkt baktill - skulle kunna bero på en för smal bomvidd och/eller böjd bom.. vad är det för bomvidd?
ett bra tips är ju, som redan nämnt att provrida med ett vitt schabrak.
MEN jag har själv jättebekymmer med just detta med sadlar och passform och har själv en griffin som jag klurar på.. Har en tråd om denna någonstans här på forumet.

bomvidden(vid) tror jag inte är för smal, ortspetsarna ligger "runt" honom, inte uppepå. tror att den är för böjd "bara".
jag har även hört att rida utan något och se på hur stövet ligger ska säga lite, ska skritta med båda metoderna;)
sadlar är jobbiga, iaf när man letar efter som ska passa. på bilden du länkade till tycker jag att sadeln kanske ska dras bak lite? känns som att den ligger för bogbladet men det är så svårt att se på bilder…

hur vet man att ortspetsarna ligger bra på hästen?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

jag litade på det som stod här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=824571&highlight=sadellistan de står en liten bit ner på sidan hur man grovt kan mäta bomvidden på en sadel och då letar man fram ortsetsarna som "syns" på en bild. jag kikade på dem på min sadel och kom fram till att det borde vara rätt bomvidd eftersom dem kommer "runt om" honom och inte hamnar och trycker någonstans.