Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterridninghästhantering
Läst 193 ggr
niklass
0

Ridning i trafik

Glad bilförare!

Som bilförare tycker jag alltid det är trevligt att se ungdomar vara ute och rida på småvägarna där jag kör.

Men samtidigt är jag rädd att skrämma hästen eller att det skall hända något oförutsett, t ex att det ligger en orm på vägen så att hästen plötsligt hoppar ut i vägen.

Men jag hittade en bra lista på vad ryttaren kan göra

 Bär färgglada eller reflekterande kläder och hjälm.
 Spana ut vägen innan du rider.
 Välj vägar som har en bred vägren eller område där du kan stiga åt sidan.
 Vänja hästen vid bilar, om möjligt lära din häst att hur den skall reagera när den blir skrämd.
 Använd handrörelser för att signalera till förare, där så är lämpligt.
Det som jag gör är att sakta ner ordentlig och sedan försöker jag få ögonkontakt med ryttaren. Är ryttaren och hästen lugna så är jag lugn.

niklass
0

Vilken sida ska man rida?

Jag hittade mer info om ridning på vägar. Fast detta vet nog de flesta av er som rider men det är intressant för mig som bilförare, att förstå häst och ryttare.

Hästar klarar sig bäst om de kan se vad som närmar sig dem, snarare än att det kommer upp bakom dem. Så det ideala är att åka mot trafiken när du kan.

När du möter trafik kan både hästen och ryttaren se vad som kommer. Detta ger föraren tid att vidta lämpliga åtgärder, som att få ögonkontakt med föraren, eller använda handsignaler för att be föraren att sakta ner.

Om ett läskigt föremål, som en stor lastbil eller en bil som drar ett släp, närmar sig, är det mer sannolikt att ryttaren hinner få hästen av vägen, till och med att gå in på någons trädgård, om det behövs.

Om det fordonet kommer upp bakom dem, finns det inte samma möjlighet att vidta lämpliga försiktighetsåtgärder. Detta är särskilt viktigt när något stort eller bullrigt kan hamna bredvid hästen, till exempel fallet med en lastbil som drar släp.

Att vända sig för att titta bakom dig när du rider är inte ett bra alternativ. Ryttarens kroppsposition kommer sannolikt att ändra hästens kroppsvinkel, kanske oavsiktligt vända hästen längre in på vägen.

niklass
0

Hästtransporter

En annan sak jag tänkt på är när man ser gamla hästvagnar och vad en del personer låter sina djur färdas i, transporter som knappt håller ihop och som är rent utsagt livsfarliga att använda.

Jag har hört en historia om att men avlivat en häst som hade gått genom golvet på transporten under färd. Det var 2007 i Södertörn, så det var några år sedan.

Allra bäst borde det väl vara med en hästlastbil, särskilt i halt väglag då ett häst-släp kan få sladd. Men det är väl en prisfråga skulle jag tro.

Lona
3

#1: Dock ska ett fordon - som häst och ryttare räknas som - hålla sig till högertrafik på vägen.
Att som ryttare vända sig om och titta bakåt är en nödvändighet och behöver inte innebära att hästen svänger eller vänder. (Jämför med att köra bil, det går utmärkt att vrida på huvudet och titta åt sidan/bakåt utan att vrida på ratten samtidigt. Bilen svarar förstås inte på dina vikthjälper som en häst gör men de flesta ryttare och hästar parerar "bakåttittande" automatiskt när de är på en väg. 🙂)

Många bra tips för övrigt och välkommen både till iFokus och Ridsport! 👍

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com