Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterskötselstallethästvård
Läst 208 ggr
Lona
1

Var har ni vattnet?

Var/hur har ni placerat vattnet i hästarnas hage och i boxen?
Många anser att det helst skall vara långt mellan tex matplats och vattnet för att hästarna skall uppmuntras att röra sig mer (och, inne i boxen, hinna tugga ur munnen innan de slabbar i vattenhinken/koppen) men jag är ganska nojig för att de inte skall dricka tillräckligt så jag ser gärna att det är så lättillgängligt som möjligt för hästarna.
I hagen handlar det förstås även om att det skall vara praktiskt att fylla på.
Hur gör ni? Och hurdan lösning har ni inne med hink/vattenkopp/lösning för att vattnet inte skall frysa?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
1

Här i stallen så har hästarna vattenkoppen intill krubban eller på samma vägg som krubban. I ena stallet där det är kallare om vintern (ombyggd gammal stenlada) så är vattenkopparna uppvärmda med elslinga, när tempen kryper under -15 får man passa kopparna så att vattnet inte fryser i ledningarna. I andra stallet är det inte fullt lika svalt om vintern så där klarar sig vattnet utan elslinga även när det blir vidrigt kallt.

Ute i hagarna så står badkaren ofta relativt nära en grind vilket också gör det enkelt att få extra uppsikt över djuren även på sommarbete då vi ser när de kommer och dricker. (Givetvis tittas hästarna till mer ingående minst 2-3ggr/dag om inte mer under sommarbete.)

// Harley

EquusCaty
1

Jag har en automatisk vattenkopp på väggen i ett hörn:-)

Tjena^^

s8x2n6
0

Vattenhinkarna i stallet är på boxväggen mot stallgången, och höet utfodras där brevid. Vi har haft lite problem med att vattnet fryser över natten (kallstall med bara några hästar) och en helt ok lösning har varit att stallägarn (eller den som kvällsfodrar) häller på varmvatten det sista hon gör, för att bryta upp eventuell is och för att värma vattnet lite. Så håller det sig smält längre förhoppningsvis. Nu har vi själva precis införskaffat en värmehink till vår häst så han bör ha smält vatten i alla fall en hink när det blir råkallt.

Ute ligger vattnet nära höhäcken men inte alldeles brevid. Några meter bort. De har värmebalja, men tyvärr har den gått sönder. Vi hjälps alla åt med vattnet just nu, dvs kör ner vatten i dunkar (hagen är långt från stallet så ingen idé att bära). Då passar iaf jag på att ibland ta varmt vatten och hälla i det, lite samma princip som i stallet. Och så krossar vi ju isen om det blivit det.

I ett gammalt stall hade vi problemet att förra hästen inte riktigt kunde dricka under maten för att karet var nära där de ranghöga åt sin mat, och de vaktade hela området rejält. Efter många koliker var det äntligen en veterinär som frågade om vattensituationen och då klickade det för mig (jag har lärt mig allt eftersom, och vatten vid mat hade jag aldrig lärt mig var viktigt 😬). Vi flyttade strax efter, med vattensituationen som en av flera anledningar. Så det är ju också en anledning till att ha vattnet lite längre från maten, så att hästarna som vill/behöver dricka kan göra det under maten, speciellt om det finns vaktande hästar.