Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterövrigtoff-topic
Läst 282 ggr
[Tismon]
1

Hästmänniskor är supermänniskor?!

Kanske en flummig tråd men jag undrar genuint….

Hur kan hästmänniskor gå upp tidigt på morgonen, mocka, ge hästar mat och vatten, rida och träna hästar…. Samtidigt som de jobbar/går i skola, lagar mat, städar huset, tar hand om eventuella barn samtidigt som de har ett fungerande socialt liv med vänskapsrelationer??? Hur har de tid med allt och hur orkar de med allt?

Ni hästmänniskor är supermänniskor. Ni är fantastiska!

flocken
2

Nu har jag inte häst längre. Men egen hund + hunddagis +egna kaniner + omplaceringshem för kanin. Har 6 egna kaniner, 5 för omplacering
Lägg på flera svåra kroniska sjukdomar där kroppen har konstanta svåra smärtor. Jag har man och 2 barn.
Jag övningskör med en väninna, vi har ofta gäster på helgerna.

Mina dagar börjar kl 05. Första hunden kommer 05:30.
Är ute ca 3 timmar /dag med ca 7 hundar varje dag.
Alla kaniner ska ha uppmärksamhet varje dag. Burstädning 2 gr/vecka.
Hundar ska klippa klor, vissa ska trimmas.
Jag tar hand om familjen, städar, lagar mat.
Har möten, behandlingar för min kropp.
Hämta i skolan.
Vid kl 21 sover jag.
Tufft ja. Gör kroppen ont. Ja fruktansvärt. Men jag mår bra.
Men ett 7-16 jobb vore ju inte fel ibland 😂

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

• Redigerat 2022-01-11 19:47 av flocken
[Tismon]
1

#1: Du ska känna dig stolt, otrolig är du!

Hur hinner du? Att man har det planerat "på papper" är ju en sak men ibland tar ju vissa saker längre än förväntat. Kan tänka mig särskilt med djur som är levande varelser och inte alltid förutsättningara så kan saker ta längre tid än vad man trodde? Nu fick den hunden för sig det där och attans kaninen lyckades smita! (kanske?)

Hur håller du koll på tiden när du städar både hemma men också hos djuren, samt gör mat? Jag har märkt att förbereda mat tar oftast längre tid än vad man tror. Ibland kanske man hamnar i dagdrömmeri när man gör en syssla och vips så försvann tiden!

Återigen jag tycker människor som dig är så inspirerande och otroliga som lyckas med allt det som ni gör 😊

flocken
2

#2: jag vet faktiskt inte hur jag hinner 🙈 eller orkar. Då min kropp även kräver åtminstone 2 timmar vila mellan 11-13.
Jag har diagnoserna fibromyalgi, bechterews (kroniska inflammationer då mina ryggkotor växer ihop) ett annat ord är spondylos, diabetes, högt blodtryck, nervskada från höften ner till fötterna, mina fotkuddar under fötterna är borta. Går rakt på skelettet.

Jag vet att fm går helt till hundarna. Gick vi riktigt långt (7-10 km) räcker de med att vi är i trädgården på em. Då kan jag städa burarna och alla kaniner kan komma ut i hagarna.
Men bara ta ut alla tar sin tid.
Oftast tar jag hela lördagen hos kaninerna. Alla ska kännas igenom o få uppmärksamhet.
Min hund är en bordercollie mix så han vill ha rejält med motion.
Men försöker ge familjen lite av min tid på helgen.
Inte många förstår mitt liv. Men jag älskar det. Det är detta jag lever för.

Innan jag blev sjuk jobbade jag på Kalmar travet, och gick sen vidare till en privat travtränare. Hade egna hästar +var medryttare

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

[Tismon]
1

#3: Åh det måste vara otroligt smärtsamt. Har du dagar som du vilar? Du förtjänar att också ta det lite lugnt annat än de 2 timmarna tänker jag :)

Kan tänka mig det. Om varje djur ska få sin individuella uppmärksamhet måste ju tiden springa oväg. Hur löser du det med hunddagiset? Är det inte svårt att gå med så många i koppel?

Har fortfarande svårt att förstå hur du har tid över för vänner och familj. Det är ju självklart en bra sak :) Jag bara undrar var den tiden kommer ifrån haha. Är det stressigt med så mycket saker? För om du ska hinna med så måste ju sakerna göras på en viss tid? :)

Jag förstår dig! Hade älskat att ha så mycket engagemang med djur och natur! Mitt problem är att efter bara en aktivitet är min hjärna död och överstimulerad 😅

Vad kul! Hade du velat ha hästar någon gång igen i framtiden eller känner du dig nöjd som du har det? :)

flocken
1

#4: jag försöker ta det lugnare på helgen. Men hinner jag inte städa burarna i veckan så blir det på helgen.

Jag har med alla hundar ut på en gång. Ofta åker vi ut i skogen så flera är lösa. Men man lär sig att gå med flera på en gång.
Nu kan jag knappt gå med bara 3 🙈

Klart jag kan känna stress. Framförallt när det kommer oplanerade saker. Det får inte hända 😄 då får jag knappt ihop det.
Men är så tacksam för min man. Han jobbar 6-skift. Han är den som gör allt med barnen. Går på samtal, följer till skolan, följer med på träningar osv
Vi har ist prioriterat att jag jobbar hemifrån och sköter hemmet.

Visst har jag dagar jag är så dålig så jag knappt kan röra mig, får inte upp armarna. Men är bara att fortsätta.

Hade älskat att ha häst igen. Men måste bli miljonär och ha eget stall 😄 inga ridhästar. Utan körhästar.

…………………………………..

Gronstedt
3

#0: Hästar är inte en hobby, det är en livsstil!

Vixxen
2

#6: Så sant, så sant!

[Tismon]
1

#6: Jag menar bara att jag mockar och är medryttare men det är ju bara 3 dagar i veckan. Folk som gör allt varje dag är imponerande! :)

[Tismon]
0

#5: Vad skönt att du får hjälp hemma och att du ändå kan ta det lugnare på helgerna. Hoppas du någon dag blir miljonär 😉

• Redigerat 2022-01-13 16:05 av [Tismon]