Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Läst 196 ggr
Stallmima
0

Hö eller hösilage!

Ställer frågan till er om hästens grovfoder, vad tycker du är bäst? Hö eller hösilage? För och nackdelar med det ena eller andra. Själv tycker jag hö är bäst. Hanteringsmässigt i mindre balar (ej storbal alltså) Hösilage tycker jag luktar usch :( Skriv gärna ut för och nackdelar med de olika sorterna vad ni tycker :)

s8x2n6
0

Jag kan väl inte så mycket om det egentligen, men min förra häst fick en helt ny kvalité på livet när han flyttade till ett stall med hö. Hösilage gjorde han lös i magen, det var verkligen inte kul. Diarrén var borta på ett dygn när han gick över på hö. Han började också öka i vikt mitt under vintern, när han normalt stadigt gick ner i vikt fram till sommarbetet (vid laget han ökade vikt var han underviktig).

Har hört att flertalet hästar mår bättre på hö, och att många får kolik av hösilage. Så om jag får välja skulle jag välja hö före hösilage. Nuvarande hästen verkar dock funka lika bra på hö som hösilage så det spelar mindre roll, och ärligt talat vet jag inte ens riktigt vad det är han äter (morsan äger hästen och har koll på't bättre än mig). Han är nöjd med sin mat oavsett. 😊

Gronstedt
1

Jag har fått lära mig, den jobbiga och kostsamma vägen, att en del hästar faktiskt inte tål hösilage. Jag har en så kallad kolikhäst, som efter många undersökningar och över ett år av återkommande problem, visade sig ha svår kronisk tarminflammation.

Alla de veterinärer jag pratat med under denna resa har sagt att hösilage i sig kan utlösa sådan tarminflammation. Och att sådana hästar bli ofta sämre av hösilage, även om det finns en annan ursprunglig orsak till tarminflammationen.

Det är inte helt lätt att hitta bra torrhö, dock. Och ännu svårare att hitta stall där man bara fodrar med det.

Maleficum
0

Har ingen egen häst men vi har några hästar på ridskolan som inte klarar hösilage och får torrhö istället.

Vad jag märkt (då jag har kaniner) är ju att det tyvärr är svårt att få tag på (bra) torrhö (i småbal).

Hade jag haft egen häst hade jag nog föredragit torrhö (om man haft plats att lagra det) för tycker det är lättare att hantera och "dosera".

I bin begränsade erfarenhet så känns det som jag oftare träffat på hästar som är lite lösa i magen när de äter hösilage medan de jag träffat som får torrhö ofta är fina i magen (inte så ofta har intorkat bajs i rumpan och ner på benen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Stallmima
0

Det jag har fått berättat för mig att när man fodrar med hö så ökar risken för kolik! Men enligt er ovan så var det tvärtom….. jag vidhåller själv att fodra med hö är det bästa.

Maleficum
0

#4: Kan tänka mig att det finns förhöjd risk för kolik med torrhö om hästen inte har tillräckligt med vatten att tillgå (som när man har hink som ju tar slut väldigt fort och kanske inte blir påfylld på länge eller på vintern om vattnet fryser).

Vi hade en häst på ridskolan som fick kolik och hade massa trubbel med magen och det första de gjorde (efter veterinärbesök och sånt såklart) var att testa att byta till torrhö istället för ensilage. I hans fall hjälpte inte det och ända gången han mådde bra var när han inte åt alls och det sluta tyvärr med att han fick avlivas (riktigt synd för han var ung). Känns ju konstigt om de skulle rekommenderas att ge torrhö till en kolikhäst om det varit större risk att den får kolik?

Såklart är det väl en ökad risk också om det skördats fel eller lagrats fel så det blir mögel i det men det kan ju hända andra foder också.

Gronstedt
1

#4, #5: Det beror ju på vad koliken beror på, ordet "kolik" står ju egentligen bara för "ont i magen".

Möjligen ökar risken för förstoppningskolik när man fodrar med torrhö, i alla fall om hästen inte dricker ordentligt. Men även hösilage är ju väldigt mycket torrare än gräs, så jag vet inte om skillnaden mellan hö och hösilage är så stor i det avseendet.

Om koliken beror på att fodret irriterar och inflammerar tarmen är det ju en helt annan sak.

Jag undrar också om risken för mögel och annat elände verkligen är så mycket större med torrhö. Hösilage börjar påverkas så fort balen öppnats och hur ofta plockar man inte bort mögliga delar direkt vid öppnandet? Men de flesta matar glatt sina hästar med det som är kvar. Och hur ofta fluffar man inte upp sista halvan av balen för att den har börjat värma? Värmer gör den ju för att nedbrytningen går på högvarv, men hästarna äter det ändå. Det händer mycket i hösilaget, men det ändå pratas det mest om hur farligt torrhöet är …

Maleficum
0

#6: Mycket bra tankar!
Fick mig att tänka på att botulism väl också är betydligt större risk för med ensilage än torrhö (går det att få via torrhö?). När jag arbetsträna i ett stall så hitta vi bla en död orm i en nyöppnad bal och då sa de att vi bara skulle ta bort det runt ormen och sen ge resten av balen.