Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1535 ggr
svampi
0

Onödigt hästägande.

På vårat sommarställe nära Alingsås så finns det två islandshästar. Dem som äger dom är typ jätte rika och har ett stort flott hus med ett jättegarage och fyra bilar.

Nu kommer jag till poängen, hästarna har aldrig kommit ur hagen! Dem bara står där hela dagarna och är smällfeta och ser allmänt risiga ut.

Och det värsta är att nu så har dem köpt EN TILL häst! Jag skulle gissa att den är runt två år.

Ska dem behöva leva sitt liv i en hage, bara för att ägaren vill visa att han har råd med hästar! Det är liksom helt sjukt! Dem tar bara in hästarna för att skos verkar det som…

Jag har faktiskt erbjudigt mig att kanske får sköta om dem lite, men ägarna blev bara sura.

Ville bara skriva av mig lite…är så trött på såna människor.

jn84
0

Vad trist!

Ibland är det verkligen så "Kolla, jag har en häst" men sen vad man gör med hästen är skitsamma.

Finns en sån i vårt stall. Det är ju bara hästen som blir lidande =/

Lyrik
0

Finns en sådan i mitt stall.

12-årigt arabsto, fett, rids aldrig. Men så gnäller hon på att jag rider min 26-åring så lite…

Alex
0

Du är säker på att de inte bara går på bete och vilar när du är där? Med tanke på att det var vid erat sommarställe antar jag att du mest är där på sommaren…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

juliapettersson
0

Har själv ett D-ponnysto som inte gör så mycket. Hon rids någon gång i månaden nu under vintern, blir mer under lov. Men vad säger att hon skulle vara lyckligare av att stå i ett stall där de rider varje dag? Vad jag kan se så trivs hon bra att gå ute på lösdrift med russen, och ut och lufsa i skogen lite då och då. Har hästen det bra, så vet jag inte riktigt om man kan kalla det för onödigt hästägande, även om det är synd att de inte blir mer användna.

Alex
0

#4 Tänkte detsamma… Har aldrig hört nån som tycker det är synd om alla shettisar och andra som bara går som sällskapshästar, eller om alla avelsston som går med föl större delen av sina liv… De rids ju inte direkt mycket heller, men inte tror jag att de mår dåligt för det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annette
0

Det är sällan man har sådan insyn så man exakt vet vad folk gör och inte gör.

Lindbygarden
0

Hehehe…. ja vad säger man? Jag har ett hblsto som är t-märkt kaaan ridas lättare om man vill.. Inköpt som avelssto.. Sen har jag en snart tvåårig ponny.. De har också "bara" gått i hagen i sommar.. Triangeln syns inte från vägen och ponnyn är en lurivg tuss så honom kan de inte heller sätta ålder på..

Maja
0

Instämmer med det Alex har sagt och sedan så tror jag att hästarna hellre går omkring och skrotar i en hage än blir tvingade att arbeta.. ;)

davidia
0

mina går i hagen hela dagarna.dom mår bra.jag ser inget fel i det.

Ledin
0

ja det e illa att inte pyssla om sina hästar alls. Men detta med sällskapshästar tycker jag är bra då det finns "friska" hästar som inte kan ridas, kan få bra kärlek ändå med pyssel (borstnig,promenader,följa med när man rider osv.) Har haft en sällskaps häst den hadde fel på ryggen men han led inte av det. Han trivdes som kungen i hagen snäll o glad. Han var alltid med när jag red och gick lös i skogen, han hägde alltid med. Avelshästar säger jag lite si å så om det beror ju på hur mycket dom får stå tomma (inte bli betäckt) en del tar föl efter föl hästen ser ut som en svankig skrutt och oftast rasar den i vikt dom typerna av avel är jag inte glad åt alls gäller alla djur.

micheles
0

Mina kusar går i hagen å skrotar bara.. tror inte de mår sämre än den fina dressyr hästen som får gå i en liten hage med benskydd å två täcken typ.(förstå mig rätt)

Beror väl på vad kusarna är vana att göra oxå. Jag har häst för att det är livskvalite för mig att vara i stallet å pyssla, rider till husbehov då lusten faller på..

Believer
0

#0. vet du med säkerhet att hästarna ALLTID står i hagen? och vet du med säkerhet att dom aldrig gör nått med hästarna?

säger som några ovan. Jag ser inget fel i att en häst bara får gå och "skrota" i hagen. så länge dom trivs med det och blir ompylsslade och får kärlek. Många hästar mår bara bra av det!

hjullan1
0

Jag tycker att det är stor skillnad på om hästen är "bortglömd" i hagen och aldrig blir hanterad, än om den går ute i en bra hage och inte blir tränad. Min åsikt är att alla hästar behöver stimulans och omvårdnad, oberoende av den fysiska ansträngningen man utsätter dom för.

Ottino
0

#13 Kunde inte sagt det bättre själv.

gejsa
0

Tar min Gobban som ett exempel. När han kom till mig efter att ha stått i en hage i 15 år utan att ridas eller något så vävde han och var väldigt jobbig att hantera. Nu är han så lugn och fin och har slutat att väva för han hanteras och rids. Inte 5-6 dagar i veckan längre men några ggr i veckan räcker gott åt honom som blir 23 vid nyår.

Detta pga att han inte fick någon stimulans alls bara fick gå och skrota i hagen. En del klarar det men många får men för livet. På ett eller annat sätt.

Sussi
0

Jag tror att hästar mår bäst av att aktiveras, både för den mentala som den fysiska hälsan.

förstår faktisk inte varför man skaffar häst om man inte aktiverar/använder den. Vi har flera sådana här, och jag tycker faktiskt synd om dem.

Nu finns det säker individer igen och allt det där, men så här generellt sett.

lisette
0

jag är väl en såndär onödig hästägare då ;)

Annette
0

Så länge hästarna får skötsel och tillsyn samt hästkompisar   tycker jag inte folk skall bry sig. Vad vet ni om hur folk har det? Spionerar ni på dem dygnet runt eller?

Ni blir irriterade för att ni inte får komma dit och rida. Själv säger jag nej till alla sådana erbjudande. Vill inte ha massa okänt folk springade i mitt stall.

bubbelbubbel
0

#17, jag med. fast jag inte är ägare då :P

svampi
0

#18 Jag blev inte irrieterad! Jag ville ju bara hjälpa dom och kanske borsta hästarna. Inget mer.  

Jag fattar bara inte varför man har hästar och inte gör nånting med dom! Tycker man ska låta en häst bara stå om det är något "speciellt" med den, annars kan man ju i alla fall borsta den och gå ut och gå eller nåt.

Till alla som tror att jag spionerar eller nåt så har ni fel…!

Det är liksom inte bara jag som tycker såhär, det är alla som bor där uppe. Bland annat andra hästägare. Ägarna har fått klagomål och har förbättrat sig lite i alla fall. Dom har satt upp ett vindskydd, vilket är bra. 

Jag håller med #16

davidia
0

jag är ockdå en onödig hästägare då.

Klasson
0

onödig hästägare hihi

Believer
0

#20. Men om du inte spionerar på dom, så vet du ju inte om dom aldrig borstar hästarna? Du har väl inte koll på dom 24 timmar om dygnet? Flört

och som någon ovan skrev, du sa att det var på ditt sommarställe. Hästarna kanske gick på bete? Många "lämnar" ju sina hästar på bete, och tittar bara till dom varje dag, vattnar m.m. Men att hästarna vilar, dvs. inte rids på hela sommaren.

Min häst fick vila hela sommaren pga. min graviditet, och han led då inte av det. Han tyckte det var såå skönt att bara få vara häst. Men sen finns det ju som gejsa skrev hästar som inte tål att bara skrota.

Vet du att hästarna du pratar om lider?