Tillägsfodra på betet?!
Ger ni nått foder till era hästar under sommaren på betet, eller det är bara gräs?

bara om de rids hårt (:
Vad ger du dem för foder?

havre, ev. lite betfor också.. =)

ja ger lillbebisen extra lucern. Sen får båda 2 mineraler varje dag, som blandas i lite betfor. =P

Om det är en helt vanlig häst med normal ridning så klarar den sig med bara betet om det är bra. I slutet av sommaren börjar jag ge tillägg för att dom inte ska falla ur.

min toppen gick innan på full foderstat även på betet, tills han va ca 4,5 år… e helt olika… vissa får för mkt genom enbart bete…
jag kommer endast ge nisse krafftfoder på betet.
/Elin

Vad är det Elin? Tänk på att du har en lättfödd fjording.
Isisen bara bete 5 timmar per dag övrig tid magert bete annars blir hon som en semla. Hannoveranaren bara bete men under tävlingsåren även lite kraftfoder under tävlingsperioderna. De inhyrda hästarna får heller inget extra under betet.

Nej, dom flesta klarar sig utan något mer faktist. Om man är orolig så är det ju isf bättre att slänga till dom lite hö i hagen än att stå och ge en massa kraftfoder som dom snabbt äter upp.
Min islänning, fjording och unghäst (halvblod) har klarat sig gott på detta. Men min gamling kan få lite extra någon gång.

min pålle har alltid innan haft fri tllgång på hö, men då inte orkat äta vad han behövt utan då rasat i vikt, därför har han då krävt tillskott. e helt olika från individ till individ som hos oss människor…
#8 Eftersom jag kommer rida henne regelbundet pga att jag ska prova på och tävla o träna.
Sen ska jag på utställning o då får hon inte ha för mkt buk *fniss*
Och så ska hon sova inne ibland och hålla pojkvännen Oboy sällskap. Så blir det.
/Elin

Nej, då har du dåligt hövärde i ditt hö. Har man bra värde så tappar inte hästen hull. har du analyserat det?
Min unghäst (halvblod) levde hela vintern på bara hö i vinter. Han åt ca 17 kg per dygn och var jättefin i kroppen. Men då är värdena bra i höet också.

jo men min pålle kanske knaprade i sej ca 6-7 kg… inte nog. han åt inte mer hö….. hage annat bus för sej…
Man kan ju inte stoppa i hästen vad som helst. Ett bra hö är a och o. Analys är en självklarhet för mig.
Fick hit en inhyrning här i stallet. Hon berättade att i stallet hon var innan var där en tjej som gav sitt stora varmblod på 165cm endast 6-7 kg hösilage om dagen för att hästen inte skulle få så stor mage, vägde sedan upp detta med en spann havre och dyl. # 13 vad säger du om det

Då måste din häst ha fel på tänderna eller också var höet dåligt så att din häst inte ville ha det. För att äta hö är det mest naturliga för hästen. Om du menar att det är ett stort halvblod som bara orkar äta 6-7 kg hö så är det något fel på hästen.
Och leker i hagen gör jämt min gamling. Han fostrar mina två unghästar hela dagarna. Men äter ändå mycket. Han får tex 9 kg hösilage och ca 7 kg hö per dygn. Plus ca 1 kg nya groov, 3 dl betfor, 1 dl linfrö, 1 dl matolja, nästan 1 kg korn, ca halvt kg krafft musli, 1 dl mineraler. På vintern alltså. Så nog orkar dom äta hästarna. 
# 16 Var det mig du pratade med eller? I såfall var det ett varmblod och det var en tjej som hyrde in sig i mitt stall som berättade, men jag vet ju inte om det är någon sanning i det. Förhoppningsvis inte.

#15# ¨Håller helt med dig! En del människor fattar ingenting. Sådana människor ska inte få ha häst tycker jag. Att tugga gör ju hästen nästan 17 timmar per dygn. Eller rättare sagt vill tugga så mycket iaf. OM dom inte får mat då så får blir det lätt magsår för hästen. För dom producerar magsaft hela tiden.
Det kanske är det varmblodet som jen ska köpa?
skämt å sido.
Idioter finns det överallt tyvärr. Man slutar aldrig att förvånas.

det va inget fel på min pålle…. han åt vad han ville. vet, hästtandläkare såg inga fel.

#17# Jag svarade shirley i #14#.
Tragiskt att människan inte förstått att hästar i första hand ska ha grovfoder av bra kvalité!!! och i rätt mängd!!!

#21# Sådana finns det tyvärr för många av, alldeles för många. Helt sjukt alltså.

nu e det ju faktiskt så att hästen inte används på samma sätt nu som när den gick fri i naturen.
Vi vet! Men tro inte att en frilevande häst inte behövde prestera! FLYKT är mycket energikrävande, dräktighet också. Men följ med lite i utvecklingen också och framförallt för djurens välmående. Det står numera helt klart att hästen klarar sig LÅNGT utan kraftfoder. Vad använder vi hästen till? Några hästar som var med i gbg horseshow och hopptävlade genomgick ett projekt. Tävla på endast stråfoder. Man märkte ingen skillnad på dessa hästar! Tror inte vi är så många häst som är i de klasserna! Man har också konstaterat att stressade och heta hästar ofta bara är hungriga på stråfoder.

#24# Helt rätt. Det är stråfoder som fattas hos dom flesta hästar. Dom kan bli väldigt stressade och heta av för lite stråfoder. Har sett flera av den sorten som stått inackorderade i mitt stall. Dom vill inte ge så mycket stårfoder för då får dom mage. Det är ju det löjligaste jag har hört.
gammle ridtravarn fodras en gång per dag med 1/2 kg krafft.
Han har benägenhet att tunna ur, har alltid varit sån även när han var ung.

vi har väldigt magert bete så pållan får lite extra mat.

Ja,har man ett dåligt bete så kanske man måste hjälpa vissa hästar att hålla hull. Men en normalfrisk häst som inte är svårfödd ska det gå bra att bara ge bete.
Eller tex en tävlingshäst som verkligen tävlar mycket.

Min dam kommer få extra eftersom hon ska ha föl på sidan.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Mina hästar har fått tillägg vid träning… nu vet jag inte riktigt om damen kommer behöva tillägg vid digivningen…

Har du ett riktigt bra bete wanilj så behövs det kanske inte så mycket. Men då ska det vara riktigt bra. För dom kräver otroligt mycket mer när dom diar och dom sista 3 månaderna som dom är dräktiga.

mina pållar får lite havre och bvitaminer när de kommer in när jag ska rida. men idag har de fått en flickvän i hagen, så brago ska förhoppningsvis klara sig i hagen utan calippo… :D

Jasså, vad är det för flickvän då?

jättefint haflingersto som är sju år, helt underbar är hon!
*springer ut och tar foto*

Ja, gör det. Dom är ju jättefina tycker jag. Liknar lite fjordingar. Har nästan samma färg men manen brukar vara så stor och yvig.

jag hade gärna haft ett gäng haflingers… :D

vad söt ! :)
rider du henne med elr är dt ngn som bara 'har' den där ? ;D

Oh! Vad du var snabb. Ja, titta vad fin hon är. Vad bra att dom är sams. Det är ju alltid vanskligt att ta in en tredje häst när två har varit tillsammans. Rider dom henne i western eller vanligt?

#12# Men om du ger henne mer kraftfoder och är på bete så får hon ju ännu mer bukmage. Så ta det varligt med din fjording. Hon är ju så fin i kroppen nu.
Ha henne inne nattetid ett par veckor innan premieringen. Ett tips bara för bukmagen ska lägga sig lite. Ge bara högst 1 kg hö inne nattetid om hon går på bete dagtid. Något för att lugna magen med bara. Inget annat. Tro mig, jag vet vad en fjording behöver och inte. Hade jag vetat det i tid så hade min fjording också sett så fin ut som din.
Nu spelar det ingen roll längre eftersom jag inte ska ställa ut mera.

#39 det är ngr i byn som ville släppa henne med mina två. jag sa ok, bara de kollar efter ordentligt så hon inte brunstar, jag vill inte riskera min lillkille för hennes skull. men hon som äger hästen ska rida henne själv…
#40 jag har ju hästarna mitt utanför huset så det går undan… :D jag tror de rider engelskt, har inte sett när hon rids. hon gick själv innan och har alltid gjort det.

ha, ha ja just det du har ju en liten hingst. Tänk om det blir haflingshettisar nästa år. Kul för henne att få gå med andra hästar då. Men tänk på att hon nog kommer att börja brunsta redan i morgon eller så. Det går fort.
#18 jag tänkte detsamma… fast våran totto är bara 147 i mkh

#43 dom kan nog bli ganska söta… :D vi får ha lite koll på henne helt enkelt. men det är skönt för alla parter tror jag…
Min häst får kraftfoder 3 ggr om dagen morgon, middag och kväll och hösilage 3 ggr en tuss morgon, en tuss middag och 3 kg kväll
Men hon är bara ute i beteshage mellan kl 8-16.00 så hon hinner vila en stund innan ridning och så är hon irriterad på de bitande insekterna!!! Fullblod!!! ingen päls som skyddar….har beställt flugtäcke!!

#46# Det låter mycket. Med kraftfoder 3 ggr per dag. Fast han går på bete. Tävlar du i fälttävlan eller något jobbigt för hästen? Hur mycket rider du? Vad är det för kraftfoder och hur mycket ger du?
Har också ett fullbod/halvblod på 21 år, svårfödd. Men han klarar han sig utan kraftfoder första betesperioden. Motionsrider bara.
#47# Hon får 1 kg kornkross och 1,5 kg müsli delat på 3 mål om dagen. ca 5 kg hösilage om dagen med värdena smp 40, mj 7.3 och 72 % ts
Jag rider 6 dagar i veckan varierande arbete, vid dressyr så jobbar hon i form och går ganska hårt. Rider väl ca 1-1½ timme.
Jag har bara haft henne sen 1 maj och innan tävlade hon fälttävlan. har tänkt dra ner på kornkrosset öm hon lägger på sig för mycket.
betena vi har här är inte gödslade eller sådda på många år så det är ganska magert bete.

Här blir det inget sommarbete i år. FÅNG!
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hon hade alltså fång???

Usch, jag tycker det låter som mycket mat åt en häst som går på bete. Var försiktig.
#51#
Hon äter inte gräs hela tiden utan är en hagvandrare så hon går runt ganska mycket och så är hon bara ute mellan kl. 8-16 vid spöregn kan hon komma in tidigare.
har dragit ner lite på kornkrosset men müslin kommer hon få, hon skall orka arbeta 6 dagar i veckan och det känns på enegin vid ridning att hon behöver sitt kraftfoder.

Har aldrig hört ordet hagvandrare. Är hästen orolig menar du? Då kan den inte trivas där den går. Går den själv? Jag hade en gång min 21 åring borta på bete en sommar. Hade tänkt haft han borta 2-3 månader. Jag var tvungen att hämta honom efter nästan 4 veckor för att han magrade i stället för att gå upp i vikt som var tanken. Han längtade hem. För när han kom hem och fick gå på betet så gick han upp igen utan något annat än gräs fortfarande. Han trivdes inte där troligtvis, ville hem.
#53#
Hon har 4 hagkompisar men eftersom hon har varit tävlingshäst sedan hon var 2 år så vet jag inte hur pass mycket hon har varit i hage och med sällskap. Då vi släppte ihop henne med kompisarna när jag fick hem henne så visste hon inte alls hur hon skulle göra. Hon ville inte alls hälsa och höll sig på långt avstånd i 4 dagar.Men nu är hon social med kompisarna.
Hon är inte orolig men hon går ofta runt en liten runda och hon är inte så att hon dyker ner och börjar äta direkt man släpper ut henne.