Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 16882 ggr
Fining
8

Material till att bygga boxar

Vi ska bygga boxar i ett stall, vart hittar vi material till det? Finns det några begagnade dörrar att köpa tex? Har sökt på blocket men hittar inget. Har någon annars något enkelt och billigt tips på hur vi kan bygga de?

jen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi  byggde egna boxar. blir billigast med det.

vi anväde reglar och skivor

jag kollade efter beg boxar men jag hittade inga å

AnnaLundin
0

begagnade boxar brukar gå åt innan de knappt hunnit annonseras ut…

Jag kommer köpa nytt till mitt stall, för att få en garanterat stabil konstruktion. Har sett lite för många halvklena hemmabyggen…

Molla
0

Vi har byyg vårt stall med reglar och plankor. Ett billigare allternativ är reglar och skivor.

kolla bygget: http://qalm.nu/?MenID=4284&ID=2111

lisette
3

u-profiler o 45 plank. billigt o bra.

Fining
0

Tack för alla bilder! Nu har vi lite mer koll på hur vi ska bygga. Men hur får man fast det i golvet? Borrar man?

lisette
2

man borrar, tar vinkeljärn o expanderbultar.

du ser hur det ser ut på tabjälkarna hos mig

Molla
0

Samma svar som lisette!!

Fining
1

Jättebra! Tusen tack för all hjälp! Hur lång tid tog det för er att bygga klart? Vi har själva stallet klart och bara boxarna fattas. Vi siktar på att det ska ta två veckor inkl att vi då ska rensa upp ett område från sly så att vi kan göra hagar där. Är det en möjlighet tror ni? Jobbar ju dock samtidigt…fast min man bara deltid så han har ju lite mer tid på sig.

Molla
1

Hur många boxar ska ni bygga?

Fining
0

Haha, ja det glömde jag berätta! Två boxar blir det!

lisette
0

har ni allt hemma så tar det inte mer än ngr dagar! när man väl har börjat så är det ju sååååå roligt att göra det!

Molla
0

Då borde ni absolut hinna! Är hagen inhägnad, eller ska ni hinna det med?

Fining
0

#12 Det ska vi också hinna med… Vad tycker ni om bara såna där vanliga plastpinnar med elstängsel runt? Är det bara skit? Det är ju inga rymningshästar… Tänkte börja med det och sen i sommar när de går på bete sätta upp ett bättre staket.

lisette
0

glömde ju säga. det tog kanske en vecka att göra vårt, då gjorde vi det bara på kvällarna.

men fining, hästarna trampar ju ner slyn bra till er annars.

Molla
0

I en hage som vi inte hann klar satte vi upp var tredje eller fjärde med riktig stolp, sen där imellan plaststolpar. Men det kanske inte går att slå stolp hos er nu pga tjälen?!

Vårat stall tog några månader att bygga, men var då inte där varje dag. Men det blev ju 8 boxar och 2 storboxar, ett pumphus och två väggar upp till taket..

lisette
0

fast molla, jag har för mig fining bor ngnstans i skåne o här har inte tjälen kommit än. så det är nog inga problem.

Molla
0

Då kanske fining kan slå lite stolp. Tycker du minst ska ha trästolp i hörnen, för lite stadga. Är inte så förtjust i plaststolp, men som tillfällig lösning är det ju ok.

Fining
0

#14 Kan de trampa ner mycket? Jag testar att bifoga en bild på hur det ser ut nu…

#15 Ingen aning faktiskt om det går att slå ner stolpar…ska ta reda på det dock! För det var ju en bra idé att göra så som du skrev.

Fining
0

Äsch, det gick inte. Anade att det inte skulle gå att bifoga en bild. Antagligen är den för stor… Har inte koll på hur man gör.

Molla
0

är bilden för stor kan du öppna den i paint och trycka på "bild" högst upp, sen trycka på"ändra storlek", sen ändra storleken till kanske 50%. sen spara och posta hit!!!

Fining
0

Då testar jag igen!

Fining
0

Det gick! Tack återigen för tipset! Kan ni se den i bra storlek?

Molla
0

Räcker det inte att ränsa bort det som redan är av? Såg ut att ligga en hel del redan avbrutna grenar där?!

Molla
0

Bra storlek! =)

Fining
0

Jo precis, massor med avbrutna grenar. Men så om vi plockar bort allt sånt, trampar hästarna då själva ner allt annat som sticker upp? Det är ganska högt på sina ställen…

Molla
0

Njae, hästarna gör väl mer stigar runt omkring?! Nån annan som har annlaggt hagar själv?!

Sehvrin
0

Rensa bort allt som ligger och låt det andra vara kvar, då har hästarna nåt att gnaga på under vintern. Sen om ni tycker det ser hemskt ut till våren/sommaren kan ni ta och röja mera då, är mitt tips.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Fining
0

#27 Bra tips!

Sen undrar jag också hur mycket det kostat för er som byggt egna boxar? Kan ni ge mig ett hum om vad material till två boxar kan kosta?

Molla
0

Vårat stall kostade 100tusen att bygga (byggnaden fanns redan). Har ingen aning om vad virke och färg kostar.

lisette
0

mitt har kostar ca 3000:-

jen
0

mitt kostade ca 2-3000 att inreda.

det tog ca 4 dagar att göra det invändigt. sen dränerade vi utanför, det tog 2 dagar

Fining
0

#6 På bilden ligger det en balk på golvet, ska den vara där? Eller tog ni bort den sen?

lisette
0

nej vi tog bort den sen, det var för vi skulle nå upp utan att hämta en stol/pall!

Fining
0

#33 okej, men sen byggde ni med plank ända ner till golvet? Så det är inte svårare än det ser ut! Kan vi helt enkelt bara titta på din bild och se hur vi ska göra? Det gömmer sig ingenting bakom som man inte ser? Glad

lisette
0

u-järnen skruvar man fast i bjälkarna som är av ek. sen lägger man planket där i. jätte enkelt är det! inget som gömmer sig bakom.

kan lägga upp fler bilder när jag kommer hem om du vill.

kolla upp om det finns sågverk i närheten där du kan köpa billigt virke.

Fining
0

#35 det skulle vara super! Kommer nämligen att bygga likadant som ditt!

lisette
0

lite senare än utlovat, men än dock.

här är en innan bild

lisette
0
lisette
0

här jobbar vi, vi håller på att fasa av kanterna för bräderna är lite för tjocka för att få plats i u-järnen.

lisette
0

vi har skurit av u-järnen så de inte sticker upp ovanför bräderna

lisette
0

inne i från den ena boxen. dörrarna hittade jag på annons.

lisette
0

här är boxarna klara o oljade med 50/50 terpentin o linolja.

lisette
0

sen har vi ju byggt en liten box till min lillkille. vi ska sätta u-järn uppe på översta brädan, han står nämligen o gnager ibland.

Fining
0

Tack så hemskt mycket för alla bilder! Nu ska vi nog kunna fixa det!

pippa__
0

#39 hhahah tycker den är så rolig!