Tips på Russ!
hejhej!
Jag behöver få lite tips på vad jag ska göra, min nya medryttarhäst som jag pratat om super söt och jätte mysig, lite tittig ibland, men det jag behöver hjälp med är de att han blir stark i munnen om han inte får som han vill, han kämpar i mot och även om jag lättar på tygeln så ger han sig inte, istället händer det att han reser sig, vad ska jag göra för att få han få fint på tygeln utan att han ska blir sur och utan att han blir så stark i munnen.
Bilder kommer på han…

Ok, försök att rida med mjuk och följsam hand men ändå vara bestämd och konsekvent om han bråkar. Om du är osäker kan du väl be ägaren hjälpa dig i början, de vet ju bäst hur han fungerar.
Lycka till!!!!!

#1, ägaren har aldrig ridit honom för hon är förstor, han är ju bara 1,24, så hon vet inte heller riktigt hur han funkar, men jag lär väl mig genom tiden. tack ändå…
Det är knappast idé att försöka övervinna detta russ. Det gäller att vara finurlig. Pröva att rida fram hästen länge-länge så du vet med säkerhet att den är uppvärmd. Pröva sedan att rida på små volter i båda hållen. Ev. rid i åttor. Man kan också, om hästen är omusklad, (verkade inte vara riden så mycket?) tömköra eller tömlongera ponnyn. Det bygger ryggmuskler så att han orkar bära upp sig med ryttare.
Träna korta stunder och beröm mycket om det lyckas bli rätt, även vid en liten-liten framgång. Sluta träna när det går bra.

#3 låter klokt och om du har möjlighet tycker jag att du ska ta hjälp av en tränare som kan hjälpa er rätt från början, det är ju ett stort ansvar, men det fixar du!!!
LYCKA TILL igen!!

#3 jag hade han på privat lektion idag, han var jätte, jätte super duktig, vi red i ridhus, jag red fram i skritt ca 10 min sen red vi mycket på volterna! Han var jätte duktig, så jag ska ha honom på Privat lektion på Söndagar, ca 1 timme eller längre.. =)
#4 joo, men precis, har ju privatlektion med tränare, han tyckte det var jätte kul så vi ska ta gonom på lektioner på dom flesta söndagar… !
Tack

Vad bra!!! Kul att det fungerar!!!!
Glad för din skull!!!!