Rak knävinkel.
Det var en som var och kollade på Kiara som påstog att Kiara inte har mycket knä vinklar. dvs att honn har väldigt raka knä vinklar. Denna tyckte att hon påminnde om en travare,'(som enligt denna person har bakben som styltor, väldigt raka, ingen riktig knä böj).
jag har aldrig nånsin förut fått höra att Kiara har raka knän. har alltid fått höra att hon har bra steg, lyfter ordentligt och trampar under sig, vilket jag oxå sett när hon rör sig. Denna person menade att hon inte trampar under sig pga. sina raka knän, att hon "stapplar" fram. Huh?? Obs. Denna person såg henne endast trava på stallplanen som för dagen var stenhård och fläckvis isig. Blev nästan lite förbannad faktiskt när denna uttryckte sig som den gjorde, då jag som sagt alltis fått höra positivt om Kiaras kroppsbyggnad och rörelsesett.
Lägger in några bilder här, så kan väl ni som känner er manade kika lite på hennes knä vinklar. Vet inte hur bra det går att se när hon står stilla, kan försöka ta lite foton i action imorgon.

kom på en till sak.. om det nu är så att hon har raka knävinklar. är det nått som dom kan ha som unghästar, medan dom växer? tänkte eftersom han sa att hon var stapplig (vilket inte jag tycker). kan inte unghästar vara lite stappliga?

putt…
jag håller med om att hon står bakom lod med bakbenen. har ingen aning om hur unghästar ser ut i jämförelse med varandra, men är det skelettet som är uppbyggt så, så lär hon väl inte växa ifrån det eller?

Men om andra som sett hästen inte sagt något så kanske denna person har fel. Inte så mycket att hänga i julgran då heller. :)

#8. jo, men det sa jag till denne oxå, oxh den påstog att alla andra som sett henne hade fel. hmm..

#9# ha ha hästfolk du vet…….

#10. precis hehe
men det här ang. att hon står bakom lod då.. hur kan det påverka hästen? kan det påverka negativt? Och som hjullan slrev, är det något unghästar kan växa ifrån?

ingen som vet? (det jag undrade i inlägg #11)

Snuttan kan nog när hon kommer hit. :)

då får vi hoppas hon kommer in snart då =)

Hon har inte varit in här på 2 dagar tror jag. Mycket tyst från henne nu.

#15. Vet du ifall det är något som påverkar hästen negativt? Och ifall det är något som kan växa bort hos unghästaR? Alltså, att dom kan få "normal" knävinkel när dom vuxit klart.
verkar inte bli så mkt svar här malin :)

benens vinkel kan hovslagaren i många fall påverka en del.. är vad jag har hört iaf.. men tyvärr är det ju många hovslagare som bara verkar efter hur hoven "ska" se ut och inte efter hästens benställning.
//Mickan
jag kallar det rakhasig, och efter vad jag ser av bilderna så stämmer det, den är ngt rak. personligen ser inte jag det som en direkt nackdel, väldigt vinklade och rakbenta hästar har fördelar på olika områden! sen så är ju lagom bäst eftersom man vill kunna utföra alla rörelser i ett dressyrprogram tex. det är inget man kan åtgärda, det är så hästen är skapt. benställ kan däremot påverkas av skoning.
föresten, vad är det för ålder och stam på hästen?
#20. inom vilka områden är det en fördel?
#22 jag utgick ifrån dressyren, menar du exempel på vilka rörelser eller generellt?
#23. du kan svara på både inom dressyren och generellt, om du har svar på lager :)
inom dressyr så har du en fördel då det är lätt för en rakbent häst at sätta sig, dvs visa samling som piaff, passage, piruetter, bakdelsvändningar osv där hästen verkligen "sätter sig". dom har däremot svårare med påskjut, explosivitet, och kanske inte lika lätt att visa flotta skolor. en svensk hingst som var rakbent som en träbock var ju Gaspari. han var världsberömd för sin piaff och passage.
inom hoppningen så är det kanske lite mer begränsat till en viss nivå, bakbenen är ju en sorts språngbräda för hästen, det krävs mer av den att hoppa och stampa ifrån än vad det skulle göra för en mer vinklad häst, samma skillnad som tex. ökningar.
man kan ju säga att lagom är bäst såklart, men det är ju sällan hästarna är helt perfekta. man får jobba på svagheter och kamma hem poäng med fördelarna helt enkelt.
#25. tackar o bockar för ditt utförliga svar.
ingen orsak! har du själv synpunkter/erfarenheter av det? jag menar smaken är ju som baken! =)

#21. Hon är 2,5 år och e: Aramis RNF 128 (New Forest) och u: Ma Bazilka (arab) ue: Pilaar (arab).
Och tack för dina svar =)
#17 jag har då inte märkt något negativt.. hon är ju som alla andra pållar :) Full av bus! :)

#29. okej =)
#27. nej, jag köper din teori. verkar logiskt :)