Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Läst 259 ggr
Stallmima
0

Lädergrimma i transport?

Har en frågan angående om att det är lag på att hästen måste ha lädergrimma när man transporterar den enligt en bekant. Har googlat mig galen på detta men hittar ingenting, bara att det är en rekommendation!! Är det någon här som kan hjälpa mig i denna fråga och länka gärna till var ni sett detta, vill ni inte skriva i tråden kan ni gärna skicka ett privat meddelande till mig :) Tack på förhand!

Caf_Roy
0

Jag har inte koll på lagtexten, men själva syftet med att ha lädergrimma är att den ska gå av istället för att hästen bryter nacken om något händer och hästen sätter allt på att ta sig fri. Så har man säkerhetsspännen på grimskaftet i transporten som löser ut borde det vara likvärdigt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Stallmima
0

#1 Syftet har jag koll på, men jag söker var det står att det är "lag" på lädergrimma….

s8x2n6
0

Har aldrig hört att det skulle vara lag på det.

Herveaux
1

Jag har aldrig hört att det är lag på lädergrimma.

Här på Jordbruksverkets sida nämns tex inte krav på lädergrimma.
https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/hastar/transport-av-hastar#h-Forfattningar

// Harley

Regler för att transportera hästar, till exempel hur utrymmet ska se ut, hur du ska sköta hästarna under transporten, transporttider och skyltar.
Stallmima
0

Tack alla för svar! Tog och mailade Jordbruksverket och fick till svar att "grimma skall användas i transport" så det finns ingen lag/regel om lädergrimma