Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 2081 ggr
berry
0

Ridövningar!

Hej, jag skulle gärna vilja veta lite ridövningar, både lösgörande eller bara roliga :) det skulle va jätte snällt om jag fick lite tips!

svampi
1

När jag vill göra hästen lite mer uppmärksam så gör jag såhär: Jag vänder in vid A eller C på ridbanan, i skritt, gör en halv halt och gör en galoppfattning. Då blir dem flesta hästar lite överaskade och lyssnar bättre på hjälperna. Det är alltså meningen att hästen ska fatta galopp från skritt…Dom första gångerna är det lite klurigt, men när det väl blir rätt så är det en härlig känsla.Skrattande

VeNyRa
0

jag måste hela tiden hålla monsun aktiverad i hjärnan så att han inte blir så pigg, så jag brukar använda mej av ruter ess, flytta mkt efter långsidorna både i öppna och sluta. sen kan de vara nog så klurigt att rida rak och göra en rak halt!
åttvolter, flytta undan innerskänkel på volterna, osv osv.

Twinlight
0

Göra mycket volter, skänkelvikningar, byta varv, korta in skritten öka.

berry
0

tack så mycket :D! det ska jag verkligen andvända!

Zadeira
0

Tempoväxlingar är alltid effektivt… Skritt till trav, trav till halt, galopp från skritt osv… eller bara variera tempot i samma gångart, långsamt trav till utsträckt trav osv.

Marija
0

Som några här innan nämner, tempoväxlingar! Ett sett som är värt att pröva: Vi säger att du skrittar och vill börja trava, gör en halt, och sedan trav, sedan vill du börja galoppera, gör en halt och fatta sedan galopp, osv.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

berry
0

super :)!