Ta hand om hästen i vinter
Vintern, snön och kylan är här och som vanligt går diskussionerna både på sociala medier och ute i stallen. Klippa eller inte? Täcke? Broddar i hagen? Hur hålla vattnet isfritt och se till att annat som det kan bli problem med i kylan funkar?
Jag tycker att allt brukar bli väldigt svartvitt och att man "ska" minsann göra på ena eller andra sättet - och så glömmer folk att se till den egna individen och vad som passar just den hästen.
Naturligtvis ska hästarna inte behöva frysa men hur man får en varm, torr häst kan variera både beroende på var och hur man bor, stallet och naturligtvis hurdan häst man har.
Att klippa hästen behöver ju heller inte innebära en helklippt häst utan det kan räcka med en enkel spårklippning. Faktiskt kan det göra att hästen fryser mindre - den svettas inte lika mycket vid arbete och torkar därmed snabbare.
Hur gör ni på vintern så att era hästar skall trivas och må bra, och för att det skall funka smidigt i stallet för er själva?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
På ridskolan brukar de klippa de flesta hästarna under vintern eftersom vi har lektioner i uppvärmt ridhus. De lurvigaste hästarna blir ofta klippta fler gånger under vintern. En del är lite mer frusna (tunnhåriga som oftast inte behöver klippas och några som är svår födda och har svårt att hålla vikten) så de har täcke på sig i stallet under natten (kallt i stallet) och ute i hagen.
Ofta klipps de i nån variant av halvklippning fast oftast så klipps inte hela magen utan främst straxt bakom sadelgjorden och det är inte alltid hela halsen klipps utan bara nedre halvan.
När jag hjälpte till vid ett islandshäst stall så klipptes de flesta hästar enbart vid halsen (om de klipptes) men det var iaf en inackorderad häst där de helklippte hela hästen vilket kändes onödigt mycket då hästen då behövde täcke hela tiden (gick på lösdrift) och det var inte så att de red intensivt eller åkte och tävla massor (inomhus) eller annan försvarbar anledning att klippa hästen så extremt (själv skulle jag klippa så lite som möjligt om jag haft egen häst för att slippa extrajobbet att hålla på med täcken och grejer).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Vi klipper inte våran då han är väldigt rädd för klippmaskin. Sen behövs det inte heller, då han inte rids så intensivt. Dessutom går han långa dagar ute och natten står han i ett kallstall (som ju hjälper genom att skydda från väder å vind, men inte från kylan). Han har ett innetäcke och ett utetäcke på sig också 24/7, just för att det inte är varmt i stallet. När vi flyttade till stallet så kändes det lite skumt att de skulle ha täckena hela tiden, men så tänkte jag att på gamla stallet hade de ju innetäckena hela tiden och bara utetäcket togs på och av. Så oavsett ligger ju något täcke på hela tiden. Och det läggs ju om dagligen när vi är ute 😊 Det sparar ju också tid vid ut- och intag att inte behöva meckla med täcken. Ute har de termobalja för vattnet, och vi funderar på att skaffa en termohink in också, för de allra kallaste nätterna. Just nu fyller stallägaren på med varmt vatten i hinkarna innan natten, så det håller sig ofryst.
När vi hade vår islänning på lösdrift gick han de första åren helt utan täcke å helt oklippt. Inga problem. När han blev äldre och hade svårare att hålla värmen fick han täcken, och tillslut flyttade vi till stall där han fick komma in på natten. Då klippte vi honom första vintern till typ 75% och andra vintern halvt. Och täcken ute. Det för att han blev väldigt varm inne med sin tjoooocka päls, och var då svettig hela tiden istället. Störst problem med svetten var på hösten, när det inte blivit helt kallt än, men han redan satt vinterpälsen.
Vi har alltid broddat hästarna i den mån som gått. Förra stallet ville inte ha isbrodd bak på hästarna, men helt ok att brodda om vid ridning (de fick ha blindbrodd bak). Andra stall har varit ok med isbrodd runt om även i hagen.
Så det är verkligen inte solklart hur man gör. Gillar verkligen inte svart/vit-tänk, för det är så individuellt. Det är stor skillnad på häst till häst. Pälstjockhet/-kvalité, inne/ute, hur den rids, är den känslig på nåt sätt (islänningen fick kolik om han blev för kall), kan man ens klippa hästen (rädd) ect ect… och inte alltid samma gäller för samma häst hela dens liv heller! En äldre häst kan lätt behöva lite extrahjälp för att hålla värmen. Olika stall har olika förutsättningar. Så jag tycker man alltid ska vara öppen för olika lösningar och alltid ha hästens bästa i fokus.