Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Läst 220 ggr
markägare
0

Markägare, vill få bort hästar.

Hej, jag har ett häst problem. Jag som markägare vill få bort hästarna från min mark, de förstör min åker och förstör min skog, jag skriker på dom och dom stannar inte ens, så jag lagt ut träd för att dom inte ska rida där, men dom tar bara bort de, då pratar jag om skogen.
Så jag tänkte att jag skulle lägga ut ett inlägg här för att se hur jag skulle gå tillväga med problemet, för jag vill inte anmäla dom, för dom är ju ungdomar. Så tänkte sätta upp ett staket med taggtråd på är det okej eller vad tycker ni häst människor att jag ska göra?

Herveaux
1

#0: Vet du om det är privatägda hästar, från en ridskola eller liknande?
Vet du vart hästarna eller ryttarna hör hemma någonstans?
När de kommer ridande, kan du se dem på håll så du kan ta dig ut dit utan att behöva kasta dig i bilen eller springa benen av dig?

Förstår verkligen din ilska och frustration här.
Jag tänker att ungdomar kanske är mer villiga att stanna om man lugnt vinkar in dem än springer efter rytandes? Om inte annat också för säkerheten om hästarna blir skrämda och orsakar skador även på ryttarna eller dig.

Om du vet vart de utgår ifrån hade jag kontaktat deras föräldrar, verksamhetschef eller motsvarande och sakligt förklarat problemet. Du har (som du säkert redan vet) lagtexten med dig här.

Det känns hemskt olustigt att du ska behöva gå till såna längder som att sätta upp taggtråd. Min chef är veterinär och har berättat om vilka vidriga skador sånt kan ge på både tama och vilda djur.

Andra här på forumet kan säkert ge mer handfasta förslag än att bara försöka nå fram till dem som orsakar dig problem. Hoppas det går att lösa utan taggtråd.

// Harley

markägare
0

#1: Det ända jag vet om han som tar hand om stallet där hästarna är. Är att han inte lyssnar på vad jag säger, han kör själv med fyrhjuling där, och han bidrar till det problemet lika mycket.

Okej taggtråd kanske inte var det bästa alternativet jag hade, men vafan dom lyssnar inte. Jag bor där inte nu men håller på o fixar upp stället så jag kan bo där, så man träffar ju på dom sällan, bara ser dom när dom rider förbi.

Lagen kan ju jag använda men känns lite fel att använda de mot dom för dom är ju unga, och onödigt o anmäla dom. Men om det skulle vara så, så skulle jag kunna tänka mig hantera det på det sättet.

Det ända sättet jag har kommit på är det med taggtråd, o det du kom med. men om du skulle vara i min situation vad skulle du har gjort? Öppen för förslag!

Herveaux
3

#2: Vad hade jag gjort i din sits? Bra fråga. 😐
Det jag vet är att jag hade varit jädra förbannad över deras nonchalans.

Jag hade nog skrivit ett brev där jag förklarade vad problemet är och hur det går ut över mig, min mark och min ekonomi.
Hållit det kort och sakligt att jag inte vill göra det, men om det inte blir en förändring så känner jag att jag inte har något annat val än att anmäla.

Vill de inte ens prata om saken så tycker jag de har bäddat sin egen säng och får ligga därefter. Hellre då en anmälan än taggtråd.

// Harley

Caf_Roy
5

Jag hade också varit skitsur över ett sånt beteende och sympatiserar verkligen med din vilja att få bort dom helt. Tyvärr kan det nog vara ganska svårt utan att ta till tveksamma metoder, så även om det tar emot skulle mitt tips vara att försöka med en kompromiss.

Går det att märka upp några ridvägar (stigar) som om dom håller sig där inte förstör skogen? Kommer åkermarken vara stubbåker ett par veckor mellan skörd och plöjning och skulle det gå att låta dom rida där då?
Min tanke är att om du erbjuder dom en förmån du kan dra in om dom inte sköter sig ger du dom en anledning att uppföra sig för att inte förlora privilegiet att rida på de godkända vägarna. Kan vara värt att prova i alla fall innan du lägger massa pengar på stängselmaterial.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"