Få honom tycka om hoppning!
halloj!
Ginko som jag har ridit ett tag nu är en bra och väldigt duktig hopp ponny, men då är det såhär att en tjej som red honom innan drog honom i munnen istället för att använda sina skänklar, så nu försöker Ginko undvika hinder och tycker inte alls det är roligt. Vi ska ju tävla i hoppning genom tiden och då måste ju han tycka att det är roligt också. Vad skulle ni gjort för att få honom tycka det är roligt att hoppa med ryttare på (löshoppning tycker han är kul, men när man kommer till hoppning med ryttare på så är det som vanligt att det blir tråkigt igen) och han kan ju hoppa rätt högt, han är:
B ponny ett russ hoppar 90 cm.
Vore kul med lite tips m.m. 
Testa att hoppa ute i skogen kanske? Många hästar tycker det är roligare.
Eller bara trava över bommar, cavaletti, som ni höjer till jättelåga hinder som han bara kan kliva över, tills han märker att ingen drar honom i munnen längre?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Vart står Ginko?? Möjligtvis i skokloster? :P
//Mickan
Håller med #1, lämna banhoppning och ut i skogen! Kom ihåg att vara otroligt mjuk och följsam när han hoppar.

#1 Va smart, fast jag får vänta med att hoppa i skogen då det är rätt hårt ute nu, men cavalettia kan jag ju börja med och visa honom att jag inte är någon som drar honom i munnen….=)

Strunta i hoppningen ett tag och låt honom få ditt förtroende i dressyren och i skogen. När han sedan känner dig och vet att du inte drar honom i munnen kanske det blir lättare för honom att lita på dig även i hoppningen. Annars håller jag med #1 de flesta hästarna gillar ju naturhinder och att hoppa lågt i början är nog bra för hans självförtroende. Lycka till!

Håller med #1 Små "ofarliga" hinder fungerar nog bäst. Du kanske måste vara extremt mjuk i handen ett tag innan och efter hindret, och berömma honom ordentligt efteråt.

#4, japp, det är den Ginko det… =) Hur visste du att det var han?
Jauuppp, jag ska göra det bästa jag kan av det… =)

#4, jahaa, är det den hästen som du har som har stått i samma stall som ginko?
har för mig att lotta visade bild på honom… =)
Prova att hoppa bettlöst också, det kanske fungerar? man vet aldrig, och bettlöst är tillåtet i världscupshoppningar. :P
För då är det ju inget som drar honom i munnen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#10, jaa, där har du en poäng, vi får se om vi kanskekan testa det…

Man kan liksom prova, o fungerar det o ha nlär sig att de titne gör ont i munnen att hoppa på bettlöst kanske du kan börja emd bett igen… men å andra sidan, hoppar ha nbra utan bett så varför krångla o riskera att han tappar förtroendet liksom.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Aha, rider du Lottas lilla söting! =)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#14, har du hittat nån filur än då??

#15 japp =) Jag rider Annas (dressyrridläraren på Håbo) häst, efter jul/nyår hämtar hon hem sin andra häst, som fortfarande är i Göteborg. Hon tog bara med sig den ena upp hit när hon flyttade hit. Men så ska hon hämta den andra =) Då får jag två hästar att rida, den ena ska jag få hoppa lite med =)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi