Hur bygger man en bädd?
Hur bygger man en bädd av torv? Och är det bra/dåligt? Sparar man mycket pengar på det?
Det ska vara jättebra för hovarna och en lätt bädd att hålla fin, har inte torv själv men tanke va att jag skulle ha det nu i år. Men pga flytt så fick det bli halm. Det som ligger på + är bra för hovar, lättbädd,bra för dammallergin och renare luft i stallet. -att det blir mörkt och att man inte alltid kan "fynda" torv. Här i östergötland säljer måga torv och hittade företag som säljer för 100kr släplasset billit som tusan. Det finns en blandning på spån o torv där det är ljusare och boxen inte blir så mörk.
jag har nu torvmix i min ena box men i botten har jag torvbädd. in med en massa torv, plocka tollar och jämna var dag sen pakar dt sig och fter en vecka kan man säga att "bädden" böjag komma….stora våta kisse fläckaar kan man gräva ut om man vill och sen fylla på vid bhov. Jag mockar tollar var dag och jmnar ut botten fyller på spån/torv vid behov, har lyckats få en kanon bädd till de små nu :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#0# Är det torv i botten och halm uppepå eller bara torv du menar?
Ska man alltså lägga in en massa torv, sen ta bort piss och skit varje dag och låta resten packa sig? Eller ska pisset ligga kvar? Ska man aldrig ta bort pisset? Och växer liksom inte högen tillslut? Om man inte tar bort nån torv utan bara lägger till? Eller ska man inte lägga till torv?
Många frågor det blev här…
Eller ska man göra en torvbädd och sen lägga halm ovanpå och byta halmen varje dag?

alla gör olika.
kallkar, in m ngr balar torv. vattnar, stampar.
sen tar jag bara bort tollarna, vattnar om det behövs. kalkar där det är kisseblött o strör ny torv ovanpå.
Man tar bort kiss om det blir för mycket på samma ställe och plasker :) sen får man ju ta ner bädden lite i blan när den börjar bli för hög och slänga in ny torv. tar ju bara ut översta lagret då. i början tar jag inte ut kisset….faktist gör jag det inte alls :) tar bara tollarna och tar ner bädden innan på fyllning :)
Gör man spånbädd och torvbädd på samma sätt?

vad är tollar?hehe
#8 Bajsbollarna 
aj aj inte spånbädd! inte bra så fall bara veckovis! suger upp och bildar massa dumma dumma ångor efter ett tag som pållarna inte tycker alls om :)
#10 Isf var jag jätteelak när jag hade mitt havblod. Hade spånbädd och kalkade. Är det ångor som isf inte luktar? För det luktade inte från min box.

Om man ska ha bädd på spån så måste man väl ha en väldigt stillsam häst? För det rörs ju upp så fort dom ska resa sig upp när dom legat. Och då luktar det ju när man rör om i det. Ammoniakdoften kan man inte få bort oavsett hur mycket man än kalkar.
Jag har aldrig sett en bädd på spån däremot torv det blir ju hårdare efter ett tag.
Jag gjorde så att botten på bädden ca 10 cm var packad och hårt av kisset varvat med kalk. Sen toppen ca 10 cm var löst och det silade jag varje dag från skit och la på nytt spån så det höll sig på 10 cm.
Min häst kunde sabba bädden ibland på nåt ställe. Men då fyllde jag i och trampade det hårt.

#9. okej =) aldrig hört uttrycket förut hehe

de är ganska många här som har spånbädd, min förra sköthäst hade de också, men han var väldigt lugn och försiktig av sej, man skulle nog inte kunna ha bädd hos monsun den minigrisen!

Jag har torvbädd i min box!
I min box har torven packat sig ganska bra underst, det blir som kakor av både nerkissad och ren torv. Det låter jag bara ligga kvar, skalar bara av översta lagret som jag "kollar igenom". Våta kisspölar (som är geggiga) tar jag ute och lika så skiten.
Har fått en ganska fast och jämn bädd som inte växer mer eftersom jag alltid tar bort det översta.
Vet inte om det är ekonomiskt med bädd, för min del är det mest lathet. Utan bädd skulle jag behöva ett jättelaget torv och behöva gå igenom varenda millimeter varje dag eftersom min pålle sprider ut allt så det ser ut som en svinstia.
Lägger in en torvbal i veckan och det klarar han sig utmärkt på.
Hur ofta tar man bort allt då? En gång om året? Eller aldrig?
Jag hade min bädd från installning, till sommarbetes släpp.

#17 Förra året tog jag ute allt en gång på vintern (när bädden inte "höll" längre utan det var bombnedslag varenda dag) och sen åkte den ut när hästarna gick på betet också.
Än så länge ser bädden jättebra ut så hittills har jag inga planer på att ta bort den förrän i sommar igen.
#17 ja en del är luktfri! kommer inte ihåg vilka….vet det säkert för vi diskuterade här om dagen jag och min "stallkompis" men spånet reagerar med kisset och olika substanser bildas :( på tal om det måste jag nog kolla upp mig själv lite har ju torvmixbädd! ajaj så slarvig man kan va :o
Ok, få se om jag förstått det rätt:
Kalka underst, lägg på torv, häll på vatten, stampa. Och sen bara bort med skiten, och kisset bara ifall det är geggigt. Kalka på kisset varje dag.
Stämmer det?
#12 I min ena kompis stall har alla hästar som står på spån, bädd, iaf de jag vet, har flyttat dit 3 nya.
Min andra kompis har spånbädd till sin B, men han står på utebox.
jag lägger in torv, låter kisset vara kvar och tar bara bort skiten och det geggiga. När bädden blir ojämn skalar jag av den, blir bättre om man håller efter bättre, men vi är två så man gör väl på lite olika sätt. Igår såg där förj***igt ut så jag fick ta ut tre kärror med bädd.. och la in nytt och fräscht. Lägger in en torvbal i veckan.

#21 jag kalkar bara när det behövs om det är jätteblött o luktar.