Svullna ben
En häst i stallet har svullna bakben. Helt tjocka från hoven och uppåt, ser knappt att det finns en kota där emellan.
På höger ben finns det två sår fast de ser ut att ha läkt bra så jag vet inte om svullnaderna beror på det.
Nyss tog vi in henne i stallet oh ställde henne på box för hon är utan skor och är väldigt ömfotad bak när hon går på nård och knöligt underlag. Tykte också hon ömmade när man tog i självaste benen också.. Självaste svullnaden är stenhård också!
Men nu till det jag tänkte på. Jag tyckte de vore bra att linda bakbenen nu när hon står inne som stöd och att blodcirkulationen kommer igång.
Ägaren tyckte inte de utan att hon ska få stå inne någr dagar för att de om det går ner..
Har sett att hon vart svullen i benen sedan förra måndagen (EN vecka tillbaka alltså!) Så jag tror inte det går ner av boxvila.
Skulle ni ha lindat benen? Jag tror det hade hjälpt lite iaf :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag skulle ha ringt vetrinären, det kan ju vara lymfangit i värsta fall…:S

jag har stallbandage på min för han får svullna ben. Men denna hästen varkar vara skadad så jag hade ringt en vet vid detta laget om det inte blvit bättre. går inte svullnaden bort vid rörelse så e de ngt som e fel.
#1 Ja jag misstänker det faktiskt men ägarna vill vänta några dar till innan vet. rings ut.
#2 Hon har ju ont när hon går, men det kan ju vara för att hon är utan skor och ömfotad men jag tycker det evrkar som hon har ont när man trycker och klämmer på benen också..
Ja vet. vill jag ha ut men som sagt så vill ägarna vänta några dar till innande ringer ut någon.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#1. fast om det är lymfangit så försvinner ju svullnaden när hästen rör sig.
#0. fast svullnaden kanske försvinner efter rörelse?
#4 Hon går på lösdrift men är ju svullen.. ingen motionerar henne så jag vet inte om svullnaden minskar på sig då.
Hon går ju barfota och är öm i fötterna säger ägarna pga det. Så hon vill ju inte gå så mkt för fossingarna ömmar.. i hagen går hon mest till maten - vattnet - vila nånstans. Alltså rör ej på sig så mkt..
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Försök få henne att inse att hon måste ta ut en veterinär. Som andra tror här i tråden så låter det som lymfangit. Och har hästen så ont så måste den kanske få smärtstillande och antiinflammatoriskt. Hon måste ju även sko hästen… annars är det ju djurplågeri om den knappt kan gå.
#6 Gå kan hon men sakta går det, jag iaf ser att hon har ont.
Har försökt, kan försöka i morgon igen men tror att de måste inse det själva tyvärr :/
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
hästen har inte fått strålröta? ¨det är ju vanligt på hästar i lösdrift. Det va de jag tänkte på. Men jag skulle inte rekomendera att linda, för benen KAN svullna upp och med lindan blir det statiskt, altså förvärrar det det hela=)
#8 Nej hovarna såg hela och friska ut :)
Okej, tack för svaret jag har alltid trott att det är bra att lina svullna ben :) Men nu fick jag mig en liten tankeställare.
Men benen är ju svullna, de var därför jag ville linda dem så blodcirkulationen kommer igång (kanske har fått detta om bakfoten?) och förhoppningsvis grör det hela bättre
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#9 I vissa fall är det bra att linda även tjocka ben. Gallor är ingen fara att linda. Men om hästen är varm och tjock är det bra om man leder den en stund och sedan tar på kylgel=)