Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 725 ggr
emsems
0

knölig rygg

tova har fortfarande knölig rygg.

detta kom när hon stog på vila, så det är inte av sadeln, hon har inget täcke så klart, så det är inte därför. fick tidigare tips om att det kunde vara protieinknölar, men jag har tagit bort allt foder utom 1,5 l korn och 1 dl krafft groov, så det kan ju inte vara därför..

vad tusan är detta?? hon har inte haft det tidigare?

gejsa
0

Går hon på bete nu? Ta bort allt även kornet som är väldigt mycket.

Globen
0

min kompis häst har knölar på ryggen, o hon har kollat upp de hos en vetrinär.. o dom tror att de är hårsäksinflamation.. om hon vilar så blir dom större, o när hon rids så krymper dom..

emsems
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hon går inet på bete. 1,5 liter korn / dag är ju inte alls mycket för en häst i tävlingskondition…. hon äter hö till.

varför får dom i så fall hårsäckinflammation?

gejsa
0

Hur tävlar du hästen? I hopp eller dressyr? Hur ofta?

Att ge korn till en tävlingshäst som redan har bra hull är inte det bästa alternativet. Korn ger man helst till svårfödda hästar som är smala. Det är inte mycket protein eller mj i korn. Ska hästen inte få gå på bete? Har du isf analyserat hö? Jag kan hjälpa dig med en bra foderstat ifall du vill om höet är analyserat vill säga.

emsems
0

höt byts hela tiden. svårt att få tag i hö här.

hon ska gå på bete, men här upp släpper man inte ännu, det är så kallt på nätterna. hon släpps på bete på någon vecka.

hon tävlas i både dressyr och hopp.

man får bara ta havre eller korn från stallet, och hon kan inte äta havre, blir för pigg. tävlas då jag har tid, men pga ryggskada blir det mer och mer sällan. hon rids ordentligt 4 dar i veckan,1 vila, 2 skogsritter.

nallebjörn
0

hellre ge havre till en häst som tränas än korn. Såg bra ut i hullet tycker jag. Inte alls smal.

Kan vara så att hårsäcksinflammationen aldrig får läka om man har sadel på ständigt. Låt henne vila och läka innan du rider. Tvätta vojlocken ofta och använd inte tvättmedel eller sköljmedel som är starkt

gejsa
0

Håller med nallebjörn till en del. Men  isf ge Krafft nya groov i stället för korn eller havre.

nallebjörn
0

#7 eller varför inte bara "vanlig" kraft? den såg inte så smal ut direkt. Groov kanske blir för bra?

gejsa
0

#8# Vad är vanlig kraft? Krafft är ju ett märke. Menar du grund? Det är mer havre i det och eftersom hästen är pigg av havre så är groov bättre. Glad

nallebjörn
0

#9 ja jag är inte så bra på krafft sorterna. Vet bara att jag körde groov på en av mina som var lite tunn. Vet dock dåligt vad det innehåller. Visst inte att grund har mer havre. Annars får man köra med ponny kanske? det ska väl vara lite mindre i den?

gejsa
0

Bättre att ge groov så kan man ge lite mindre. Ponny är inte heller så mycket värden i som smrp. Håller man på och tävlar mycket så är groov kanon tillsammans med lite betfor. Om höet är normalvärden i vill säga.

nallebjörn
0

#11 där ser man….  Själv fodrar mag mest med havre och korn men har nu hittat ett muslifoder som funkar bra på mina shettisar. Det är havrefritt.

gejsa
0

Jag kan tex inte ge varken havre eller korn till min fjording. Hon får gallor då av stärkelsen som finns i korn. Hon blir helt hispig av ca 1 dl havre varje dag. Då blir varenda sten farlig i skogen. Fundersam

Vad är det för musli som du ger`?

nallebjörn
0

det är Havens foder.  står såhär om det fodret…

MÜSLI-UTAN-HAVRE / B PLUS( "BLÅ" )

• Specialmüsli som är lämplig för avelshästar, fritidshästar, isländare, kallblodshästar

och ponnyer samt nervösa, temperamentsfulla och svårt
hanterliga hästar.

• Lågt energiinnehåll ( frigörs långsamt och kontrollerat ).
  • Vitaminer, mineraler, spårämnen och antioxidanter.

• Med extra Beta-karotin - lämplig till ston med befruktningsproblem.

Fungerar jättebra till mina. Blir inte feta och dom arbetar inte så egentligen behöver dom inte ha kraftfoder. Men man vet att dom får i sej viktiga mineraler och vitaminer. Sen vill man ju ge lite också =)

nallebjörn
0

Smaklig " non heating " specialmüsli som är mycket lättsmält. Tillverkat av mikroniserad majs och korn, lusern, samt vitaminer, mineraler, spårämnen
och antioxidanter. Passar perfekt som tillskott till kraftfoder med 1-2 kg/dag eller som fullfoder till nervösa, temperamentsfulla och svårt hanterliga hästar.

gejsa
0

Var köper man Havens någonstans?

nallebjörn
0

#16 jag har en återförsälhare nära mej . Man får nog kolla upp var det finns. Ska se om jag hittar det nånstanns… Dom har många olika sorters foder. Vet att många hopp samt fälttävlandryttare anvnder det. Nån som kör maraton också.

nallebjörn
0

Tyvärr kan bara hitta till min återförsäljare. Kanske du kan hitta nånstanns där igenom http://www.caseyfoder.com/