Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 990 ggr
Fining
0

Bör jag ha skor på?

Jag rider endast på jordvägar när jag rider ut, men sen rider jag också i paddock och på väg till paddocken är det asfalt. Hästarna tränas inte särskilt hårt pga de är promenadhästar och rids ungefär varannan dag. Bör man ha skor på dom då eller klarar de sig? Den ena är stor häst, den andra ponny.

Molla
0

Ömmar hästarna när de rids, eller trivs de barfota?

Fining
0

När min ena häst stod på vila och alltså inte reds, gick jag ofta på promenader med henne. Då var det inga problem. Men så fort jag började rida satte jag på skor. Den andra har jag faktiskt ingen aning om… Kanske kan man testa?

Molla
0

Jag skulle absolut testa utan skor, bättre oskodd tycker jag. Men då vill det ju till att hästarna har bra hovkvalite och inte ömmar. Och att inte underlaget sliter ner hovarna för mycket.

Och så är det ju billigare!! =)

bubbelbubbel
0

molla säger kloka ord :)

testa och se ! funkar dom barfota så är det ju kanon !

LinaN
0

Barfota är bra, sålänge hästarna itne är ömfotingar.

av med skorna vid nästa besök av hovis, och sedan bara verka dem var 8e vecka eller så.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Fining
0

Molla jag får mycket bra tips och råd av dig! Man tackar och bockar!

Molla
0

#6 Skrattande Tyvärr sitter jag här ist för att plugga… Hatar att lära mig kroppens funktioner på cellnivå…Hatar celler!!! Fot i munnnen

fridak
0

#7 då är vi två! jag sitter med celler, kemi och fysiologi.

Molla
0

#8 Har patologi prov på fredag…kommer inte att klara det Skrikandes

fridak
0

#9jag har tenta imorgon, två böcker på 800 sidor vardera. 4 föreläsrare som anser att deras ämne är viktigast och att vi ska plugga deras ämnen mestSkrikandes. jag hoppas jag klarar det, på ngt vis brukar jag trixa mig igenom det om jag ligger på gränsen.

Jag tror du klarar ditt prov också! Med lite tro går allt;)

Molla
0

Cool Lycka till!

fridak
0

detsamma! vågar itne säga ordet på t. det ska betyda otur ju

Zahara
0

Har barfotahästar rids på asfalt och grus utan problem och hovist tycker de har fin fina hovar…har hovis var 12 vecka han tycker det är onödigt oftare :) och för mig är dt billigare! komme alltid ha barfota hästar så länge det går och hästarna klarar sig på det! tänk på at när du tar av skorna kan hästarna öma ett par månader!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

hjullan1
0

Håller med Molla.

men måste lägga till att det är bättre att verka oftare så att hoven håller samma vinkel hela tiden. vi raspar en gång i veckan.

Lyrik
0

Stallets barfotahäst (unghäst 3 år) är jätteömfotad nu pga knögglet och hårt i hagen och överallt.. Vill helst inte gå alls i hagen, är ömfotad vid ridning.

Ägaren ska sko henne, men det är svårt att få tag på en hovis nu i juletid, sen är hon lite lat och snål…