Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningridning
Läst 1039 ggr
[Tismon]
2

En dum fråga

Jag är ganska ny på det här med hästar. Rider hos en person och blev medryttare till en underbar häst. Brukade rida utan stigbyglar för att bygga upp balansen och börjat med stigbyglar för ett tag sen.

Hästen jag rider har gansna svankig rygg och sadeln har därför ibland blivit sne när man rider. Jag har alltid trott att jag suttit snett men jag märker nu när jag ändå sitter ganska rakt att ena stigygeln är längre än den andra trots att de är i samma hål. Har alltid haft detta problemet men som sagt trodde jag att det berodde på att jag satt snett.

Kan man ha så olika långa ben att skillnaden blir så stor? Hur ska det kännas med stigbyglarna? Den ena benet är liksom spänt och det andra benet är jättesträckt och löst så att jag lättare tappar stigbygeln

Herveaux
3

#0: Inte alls någon dum fråga!
Jodå, det kan skilja flera centimeter mellan det högra och vänstra benet även om det inte är så vanligt att det är så stor skillnad.

När jag var hos kiropraktor för att knäcka till en låsning i ryggen så ryckte han till mina ben också. Jag trodde mitt ena ben var någon centimeter kortare än det andra men det visade sig vara en låsning i ena höften. 😅

Det var så länge sen jag själv red men den här texten tycker jag förklarar känslan så som jag minns att det skulle vara:
"Ryttarens skänkel ska hänga avslappnat ner från höften. Knäet ska vara lätt vinklat, så att fotleden ligger rakt under höftleden. Hela benet ligger an mot hästen och det gäller framför allt vaden (stövelskaftet).

Stigbygeln placeras på den bredaste delen av foten och foten sjunker ner i stigbygeln så du får en fjädrande fot istället för att ”trampa ifrån” i stigbygeln. Det ska kännas som om du har ett ägg mellan foten och stigbygeln.
https://www.tidningenridsport.se/anvand-skankeln-pa-ratt-satt/

Hur du kommer tillrätta med stiglädren överlåter jag till de andra att svara på. Där är jag inte till någon hjälp.

// Harley

I den andra delen i miniserien om ryttarens sits handlar det om skänkeln och dess placering. Vi beskriver också hur skänkeln används.
[Tismon]
0

Tack! Då vet jag. Jag funderar på om jag ska spänna ett hål högre upp på vänstra benet 🤔

Maleficum
2

#0: Lite inte på numren på stiglädrena! De kan variera bla pga olika typer av läder men också att lädret på sidan man sitter upp på ofta kan bli lite utdraget (bra att byta sida på lädren ibland eller lära sig sitta upp från båda sidor).

Bäst är att försöka kolla om de är jämna redan innan man sitter upp (ett bra tips på hur man kan göra det i denna video).

Om de är jämnlånga men de känns ojämt för dig uppe på kan det vara så att du har ett lite längre ben än det andra men jag tror att en vanligare orsak är att man är sned pga spänningar i kroppen och då kan det vara bra att gå till tex en kiropraktor och få det fixat (jag var supersned vid ett tillfälle och efter behandling kändes det som att jag gick helt lutad för att jag helt plötsligt var rak igen).

I slutänden så får man ändra lädren till att de känns bra (svårt ibland på vissa ridskolehästars sadlar där jag rider där det kan vara omöjligt att få de helt jämna på vissa längder och då brukar jag hellre rida utan stigbyglar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Are your stirrups too long? Are they too short? What actually is the right length for our stirrups? In today's video, I’ll give you both the simple answer to...
[Tismon]
1

#3: Åh vad intressant!

Som sagt så är jag ganska nybörjare. Jag har ridit i tre år kanske? Sedan har det varit horsemanship och mysridning som vi pysslar med så ridningen för mig är bara terapeutisk. Därför har vi inte haft något fokus på sitsen annat än "the basic". Huvudsaken är att det ska vara bekvämt eftersom jag inte har någon ambition av att rida på en högre nivå. Så vi rider mest i skogen. Jag tror inte att någon av de sitserna som nämns på videon behövs? :)

P ga hennes svankiga rygg så kan hon inte använda vanliga sadlar så hon har bomlös sadel. Vet inte om det har någon påverkar på hur stigbyglarna ska vara?

Kan också påpeka att efter vi travat en del brukar jag ha väldigt ont i högra benet eftersom den är den som är spänd och kort. Jag gissar på att det ska inte göra ont alls?

Jag har gjort det där testet med stigbyglarna och armen men det var ett väldigt bra tag sedan som jag gjorde det. Så jag får göra det på torsdag! :)

Hur vet man om man är sned p ga spänningar? Kan man känna det eller veta det på något sätt? Så att jag inte besöker kiropraktorn i onödan

Caf_Roy
1

Det är ganska vanligt att sadeln glider lite snett när man sitter upp. Om dom ser jämna ut från marken men är ojämna när du suttit upp kan du korrigera det genom att ställa dig i den korta stigbygeln.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Maleficum
0

#4: Bomlös sadel kan tyvärr ha en förmåga att glida mer åt sidorna än vanlig sadel.

Är, som sagt, stigbyglarna jämna men känns ojämna för dig så ändra dem så de känns jämna när du rider då minskar risken att du råkar trampa sadeln snett och du bör inte få ont heller.

Tror det är svårt att se på sig själv om man är sned men någon annan kanske kan se det (men vet inte hur lätt det är för en otränad att se snedhet speciellt inte om den inte är superuppenbar).
Vet inte om det finns några övningar eller nåt man kan göra för att se om man är sned.

[Tismon]
1

#5: När jag gör det fungerar det ett tag, sedan glider det tillbaka och stidbygeln blir kort igen

#6: Åh okej! Då vet jag. Jag tror också att hennes rygg bidrar till att den glider, för ryggen är verkligen väldigt svankig

Då prövar jag det på torsdag :) jag är osäker på om jag bör spänna in den vänstra eller spänna ut den högra. Kan göra båda kanske och se vad som känns bäst.

Hmmm jag kanske kan fråga sjukgymnast. Har en tid nästa månad

Maleficum
1

#7: Testa lite olika längd på stigbyglarna och se om det blir bättre :) Underlättar ju inte om sadeln har en tendens att glida.

Sjukgymnasten borde kunna se det (tycker jag iaf) så passa på att fråga när du ändå ska dit.

[Tismon]
1

#8: Nämen precis, det underlättar ju inte. Tack så mycket för tips jag ska höra med sjukgymnast och se vad hon säger :)

Gronstedt
2

Här kommer ett inlägg med avvikande åsikt … jag skulle i stället säga: Justera stiglädren med måttband så att de verkligen är lika långa. Ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig och hästen att blir rakare i kroppen och sluta snedbelasta. Det är praktiskt taget omöjligt att själv känna när man sitter rakt och att ändra stigbyglarna så att det blir bekvämt att vara sned leder bara till värre problem.

Det är mycket vanligt att både människor och hästar är skeva i kroppen, och du skriver ju själv att sadeln hamnar snett och att ditt ena ben är mer spänt än det andra. Det är de problemen som behöver lösas.

[Tismon]
1

#10: om du menar att hästen skulle bli rakare i ryggen så tror jag inte att det går

Hon är ganska gammal. De förra ägarna tog föl på henne men tränade aldrig upp ryggmusklerna efter varje gång. Eftersom hon totalvägrade sadlar med bom så fick hon också gå i en hage i 10 år utan att göra något. De som har henne nu har bara haft henne i några år men ryggen ska ha ändå blivit mycket bättre. De tror dock inte att den någonsin kommer kunna bli normalt rak

[Tismon]
1

Det är ganska synd att de lät hennes rygg bli som den blivit. Hon är den snällaste hästen jag någonsin träffat. Hon sparkas aldrig, bits aldrig, du kan praktiskt taget ligga under henne utan att oroa dig för hon gör aldrig något. Inte rädd för något alls. Aldrig försökt springa iväg utan det värsta hon gjort är att hoppa till oroligt när en hund jagade oss lös (men stannade sedan direkt när jag drog i tyglarna). När jag lärde mig lättridning och höll på att tappa balansen stannade hon. När man tar på henne grimma böjer hon på huvudet för att underlätta. Världens underbaraste häst verkligen, en liten frieserdam❤️

Caf_Roy
1

#7 om sadeln glider snett igen under ridningen är det för att du belastar snett i sadeln. Så sträva efter att ha rak överkropp men försöka ha lite mer tyngd hela tiden i den stigbygel som brukar bli för kort.
Som när du balanserar på en gungbräda är det inget som korrigeras med överkroppen, utan från höften och neråt. Försöker du luta dig för att korrigera blir du bara mer sned.

[Tismon]
1

#13: Det är oftast då jag får ont. Trycket och spänningen från att hela tiden belasta bara en sida. Ibland måste jag däremot räta upp mig om överkroppen blir sne som resultat, annars tappar jag balansen

Gronstedt
1

#11: Inte rakare som i mindre svankig, men hon kan bli rakare som i att hon inte är skev i skelett och muskler och inte sätter sadeln och ryttaren snett. Skevhet hos hästen är en vanlig orsak till att ryttaren hamnar snett.

Caf_Roy
1

#14 kanske istället då försöka tänka att sitta lite längre åt det hållet med rumpan i sadeln?
Kan också vara bra att ta hjälp av någon som kan se dig från marken för att få en rak och balanserad sits.

Cluernolwenn@gmail.com
1

#0: be någon att ta en bild på dig framifrån så kan du se hur olika långa ben du har. Tänk annars att stigbygelns kant ska nå dig till fotknölen för då e de lagom långa och försök också på stigläder från samma märke och butik så blir det lättare att spänna.

Novali och Elice
0

Antagligen är hålen olika för att ena har gott sönder och fått bytas så är det alltid på ridskolor.

[Tismon]
1

Går inte i ridskola utan rider privat. Hästen har däremot strejkat på sistone sp har inte ridit, får pröva på torsdag :)

Gronstedt
2

#19: Om hästen strejkar är det så mycket mer angeläget att ni får hjälp snarast, snedbelastning gör ont på både folk och fä. Trixa inte med stigläder, ta hjälp för hästens skull!

[Tismon]
1

#20: inte av den anledningen. Det regnade

[Tismon]
1

Sedan vet jag inte riktigt vem jag ska fråga om hjälp? Det är när de från marken säger att jag sitter rakt som benen känns ojämma

[Tismon]
0

Det verkar som att jag också är den enda som har detta peoblemet? Vet att hon rids av fler än mig men har inte hört att någon annan ska ha problem?

[Tismon]
0

Idag regnar det igen så det lär bara bli lite mys i stallet 🐴

[Tismon]
1

Så jag sitter rakt säger hon och ingen annan ryttare har samma problem. Så då kan det antingen vara: låsning i benet, ena benet längre än andra eller att jag är starkare i ena benet än det andra sa hon.

Caf_Roy
1

#25 låter ju rimligt då. Prova att korta ena stigbygeln ett hål och se om sadeln ligger stilla då, eller om den fortsätter åka snett (dvs att stigbyglarna inte "ändrar längd" under lektionens gång som du beskrev innan).

[Tismon]
1

#26: Tack för råd jag får prova det 😊