Torka hösilage
Vet ni om det går att torka hösilage utan att det blir dåligt?
När jag söker på nätet så får jag upp olika svar angående det, en del säger det går bra medan andra säger att det inte funkar.
Anledningen till att jag undrar är eftersom det ibland är väldigt svårt att få tag på torrt hö i bal och då det enbart gäller utfodring av kanin så är det omöjligt att göra av med även en liten bal hösilage under hållbarhetstiden. Därför fundera jag på om man kan köpa en liten bal (typ Horsehage 65% torrsubstans på ca 20-25kg) och torka inomhus (har rätt torr luft inne nu under vintern och skulle kunna fixa en "torkställnings" i mitt extrarum för att torka det samt ha värmefläkt vid behov). Eller är det bättre att vänta till sommaren och värmen och torka utomhus?
Kan det vara värt att prova eller kommer man bara få kasta bort stor del av balen?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#0: Min erfarenhet är att det inte går något vidare. Nu kommer jag inte ihåg vad torrsubstansen brukar ligga på när det gäller vårt ensilage men visst har man kunnat förlänga livslängden på en påbörjad bal när det börjar dra ihop sig för betessläpp i början på maj genom att klä av den plasten och sprida ut ensilaget men det jäser ändå rätt snabbt (efter 4-5 dagar, upp till någon vecka kanske?) och bildar mögel.
Låter som ett intressant projekt att prova att torka hemma men också som att det skulle ta en jädra plats för att få det torrt och inte jäst så att säga.
// Harley
#0: Finns det ingen ridskola eller stall i närheten som du kan köpa hö från?
#2: Är tyvärr lite ont om det numera tyvärr :( Speciellt som har hö som kaninen vill äta :P
Är främst hösilage eller hö i storbalar som säljs i närheten. Torrhö i småbalar är ofta rätt långt bort (känns inte direkt värt att åka så långt för enbart 1-2 balar). Tyvärr är det inga av stallen i närheten som vill sälja hö (antar de bara köper in mängden de beräknat behövs för sina hästar).
Har ett ställe relativt nära där jag köper nu som tar 150kr/bal, iof billigare än djuraffärs hö men förr kunde jag få tag på hö för 40kr balen (men de har slutat). Skulle vilja ha lite fler alternativ också.
Har ibland köpt nära sommarstugan också men känns lite onödigt att behöva frakta höbalar från västkusten till östkusten (min förra kanin älskade dock höet jag köpte där från en kobonde, antar det var kostanken han gilla 😂).
När jag bodde i Skåne så fick jag köpa hö av ridskolan där jag red så plocka med en IKEA kasse efter varje ridlektion (en gång i veckan) och det var hösilage och höll sig en vecka när det låg luftigt (var rätt torrt från början). Vad jag minns så gillade kaninerna hösilaget lite mer än vanliga torrhöet också.
Jag köpte förr de små inplastade. Gick super bra.
En sån bal öppnade jag upp o fyllde en lastpall med 4 kragar. Sen fick jag vända o dona mycket. Men det torkade fint o höll länge
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#4: Det låter ju bra :) Kanske ska kolla med kompisen också om hon är intresserad av att testa prova dela på en också (hon har ju två kaniner igen nu varav en stor som ju äter en del). Tror ju att här inne skulle det nog torka fort (mitt vanliga hö blir snustorrt vilket min förra kanin inte gilla :P).
Är ju som sagt skönt med lite alternativ (om nu höet skulle ta slut där jag brukar köpa och även lite variation för kaninen att få lite olika sorter).
#5: nu torkade jag mitt ute. Det luktar en del i början. Men kaninerna älskade det o hade gärna köpt igen. Men hittar inget.
Går åt en del hö här
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#6: Kan förstå det går åt hos dig :) Med bara en kanin så räcker det betydligt längre! (Speciellt med en kräsen kanin som haft chansen att spendera stor del av dagen ute på gräsmatta de flesta dagarna på året).
Hösilage är förstås betydligt vanligare numera, annars kanske du kan hitta ett privatstall i närheten där du kan få köpa hö (alltså inte hösilage)? Större risk för mögelangrepp i vanligt hö dock.
Är inte kaniner ganska känsliga avseende kosten och hur är det med tex botulism? (Jag är ganska nojig över just botulism, har mindre trevliga erfarenheter när det gäller hästar. Dem kan man ju iofs vaccinera.)
Jag tänker att om du försöker få tag på ett så torrt hösilage som möjligt, fluffar upp/brer ut det och gärna torkar med fläkt så funkar det kanske? Lagra det dessutom så torrt och luftigt du kan.
Det är ju en helt annan miljö i ett hem och betydligt mindre mängder än man handskas med till hästarna, där har man förstås inte de möjligheterna.
Jag skulle dock vara supernoga med att kolla så höet inte blir det minsta varmt eller på andra sätt visar tecken på fortsatt jäsning.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#8: Har kontaktat flera stall runt om mig och de vill inte sälja. Många som säljer småbalshö verkar heller inte vilja sälja mindre mängder tyvärr.
Ska kolla med brorsan om dem kan fråga ägaren till hästen dem är hos ibland för brorsdottern att lära sig rida på, Tror de hade torrhö, antingen om man kan köpa enstaka bal från dem eller få veta vart de köpt sitt hö.
Ingen aning om hur det är med Botulism hos kanin (svårt att hitta något om det) men du har rätt att kaniner kan vara känsliga för kosten.
Jag köpte förresten hö till syrrans kaniner i vår lokala hästmatsaffär, finns det någon Granngården eller liknande i närheten? (Säljer ens Granngården hö numera? De gjorde det förut men nu är de ju mer "allmäninriktade", inte bara på bönder och hästfolk.)
Det var naturligtvis dyrare än om man köper tonvis direkt från en bonde men tror att jag gav drygt 50 spänn för en bal på 10 kg.
Och nu kom jag på att det förstås heter foderbutik, inte mataffär!😁
- Redigerat 2021-11-13 20:36 av Lona
#10: Granngården som låg hyfsat nära (på vägen till mina föräldrar) stängde i somras.
Har en Börjes i närheten som ibland har små säckar hö när de har hö inne (djuraffärspriser så typ 160kr för 110liter, och har aldrig förstått varför hö säljs i liter och inte kg i djuraffärer, vilket väl är ungefär 5kg).
Går iof inte åt så mycket med bara en liten kanin men känns ändå rätt extremt dyrt när man vet vad hö kan kosta…
Har goda nyheter!
I helgen fick jag ett SMS från en bonde där jag för flera år sedan köpt hö (som kaninerna älskat) och han har äntligen åter hö till försäljning så ska dit imorgon och plocka upp några balar (hoppas mina nya kaniner tycker om det lika mycket som mina gamla gjorde). Han har inte kunnat sälja på några år för att han behövt allt till sin egen besättning. Hoppas att han kan fortsätta sälja hö (speciellt om kaninerna nu kommer gilla höet).
#12: Lycka till !
#12: att ha en "egen bonde"är toppen.
Har haft flera olika, men den jag har nu är toppen. Vi hämtar ca 200 kg var 6e månad. Kanin skrällerna äter och äter
…………………………………..
#14: Det är ju bra att dem äter iaf ;) Tror 200kg hade räckt i flera år för mig 😆
Hoppas det är lika smarrigt hö det varit tidigare gånger jag köpt där (höet jag har nu har ingen av kaninerna riktigt gillat så blir alltid massor av spill).
#15: Så bra! (Inte att de ratar höet utan att du fått tag på en bra bonde, jag var för lat för att scrolla till rätt inlägg för att kommentera!) 😁