Tappar tänder?
när ca börjar unghästarna tappa de första tänderna?
Kiara är ju 2 år nu, är det för tidigt? Ger henne Krafft, men hon har den senaste tiden haft väldigt svårt att tugga det torrt (hälften "rinner" bara ut ur munnen på henne) så jag blötlägger det lite lätt.
Hade ut tandläkare till henne i februari som tog bort 2 vargtänder samt raspade så det är nog inte där problemet ligger.

*putt*

36 st som läst och ingen som vet? =(
Jag har för mig att de börjar tappa tänderna när de är runt 2-2½ år…. Så det är ju normalt isf.
min unghäst började oxå tappa sina tänder i 2 års åldern, jag hittade en i krubban och en tappade han på mina fötter när jag skulle ta in honom från hagen
utan att jag slog han
det är lite olika när dom börjar tappa tänder och hur länge dom håller på att byta ut sina bebis tänder.
kraft kan du blöt lägga så det blir helt blöt, dom har inte så lätt att tugga när det fattas tänder så man måste tänka på att ge dom tid att äta upp i lung och ro.

Tångtänderna fälls vid 2,5 års ålder, mellantänderna vid 3,5 års ålder och hörntänderna vid 4,5 års ålder.

okeej. blev nämligen lite "orolig" då jag hört att dom inte börjar tappa förrän uppåt 3 års ålder. men då vet jag att det kan börja redan nu. =P
#4. det kanske var han som slog (nocka) dig? hehehe.
men då kanske det är därför jag tycker att hon har tunnat ut lite nu oxå då? pga. tänderna. för bete har dom. och hon är inte inne i någon tillväxtperiod heller. för det måste ju vara väldigt jobbigt för henne att gå och beta om hon håller på att byta ut sina tänder. stackarn pluttan då..

Min fjordhäst tappade i varje fall ett par framtänder när hon var fyra år. Har kännt på lösa tänder på flera av de andra men kommer inte i håg vilka åldrar det var.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

gejsa - vart sitter tångtänderna? 

men hästarna brukar väl inte få problem med att tugga när dem tappar tänder? Varken Schess eller Schrek har haft några som helst problem..

Från käkens mitt och utåt kallas de 3 främsta framtänderna för tångtand, mellantand och hörntand.
*ler*
Bra med boken från Apoteket.

okej =) man lär sig nått nytt varje dag hehe

Förresten Kiara! Är inte det ett sto? Dom får väl inga vargtänder.

#9# Jo, visst kan dom få problem. Det gör ju ont när tanden ligger halvt utanför innan dom tappar den. Vet att Sorro har haft mycket problem med sina tänder.

#12. japp Kiara är ett sto. hon hade 2 vargtänder som fick tas bort!
jag har aldrig hört att ston aldrig får vargtänder. ett sto i mitt förra stall hade en vargtand oxå.

#9. tänk dig själv när du höll på att tappa dina tänder. inte tuggade väl du på som vanligt med en lös tand? =P

Trodde det bara var valacker som fick det.

Det är inte betar du menar? För det kan ston också få ibland.

nope. 100% säker på att det var vargtänder.
Klart ston kan få vargtänder! Vi fick ta bort en från Sally (6 åringen) för 2 veckor sen… Hon hade redan tappat alla tänder när vi köpte henne…

Ok då kan dom få det. Har inte haft det på mina nämligen. Det är ju bra att man får klarhet i vissa saker ibland. För när man läser min bok så får jag även den uppfattningen att dom inte kan få det.

Moalina ar tappat en tand. Hon är nu fyra år. Jag visste inte att hästar kunde tappa tänder:P

Min tvååring bits som satan det har hon inte gjort tidigare kan det vara för att det kliar eller något??
//Mickan
Vargtänder behöver ju aldrig bryta igenom gommen, och det är vanligare hos vallacker o hingstar att vargtänderna bryter igenom. Men när vartänderna ligger under mucous-membranen (mjukdelarna i munnen) kan de fortfarande orsaka smärta och bli skadade av bettet.
Så bara för att de titne syns behöver tine det betyda att dom itne finns :)
Man vet ju att det finns syre i luften, även om vi ser inte det :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Min ungponny har bytt tänder under detta år (hon är sent född så hon blev 3 år den 20 augusti).
hoppas på att börja hitta tände ri Harrys box nu….. hopaps verklgilen jag får en unghästtand från honom.

Har inte hittat någon tand från Kiara än. =/ Hade oxå hoppats på att hitta en iaf.
Hehe, visste inte att hästar kunde tappa tänder :o
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#27. Nu vet du =)
#28 Man lär sej ngt nytt varje dag ;)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

ena unghästen i stallet, 2 år tror jag, har tappat flera av sina. hennes ägare var så snäll och sa att hon såg ut som en tandlös kärring när han gäspar och håller på och gapar.

Ja man lär sig något nytt varje dag.. Brukar de ha ont/kliar det i samband med tandlossning som på valpar tex?
Harry har börjat bli naffsig, och jag tror det har emd o göra att han börjar släppa tänder nu… Han är väldigt påig med munnen och jag funderar på om jag itne ska börja försiktigt massera tandköttet på honom o se o mdet lindrar.
Han är naffsig när man leder honom och vill gärna klia på en. och med tanke på att de tär ett nytt beteende och han inte har gjort så förut och det är itne godistigg så misstänker jag att de tär huggtänderna som kliar…..
som sagt, hopps fortf på att hitta en tand i boxen. men ha ntänker väl fälla alla sina ute i hagen misstänker jag.
Amigo 2år har sina mjölktänder kvar iaf :)
Visst får ston vargtänder, har tagit bort dom på en av mina.
Alla våra ston har haft vargtänder. Dessa är borttagna för säkerhetsskull.