Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Läst 362 ggr
Vasternorrlandstjej
0

Ihopsläpp

Vi har flyttat till ett nytt stall och min 24-årige valack har fått gått i hagen bredvid de andra (3 st) så de kunnat se och nosa på varandra genom staketet. Min kille är extremt låg i rang, han har under alla år alltid varit längst i rang i hagen och han har aldrig försökt ändra på det heller utan han har hållit sig låg i profil. Idag släppte vi ihop med de nya hästarna och de två ranghöga hästarna ställde sig på en varsin sida om honom så han inte hade någon flyktväg och började mata sparkar från varsitt håll. Till slut forcerade min häst tråden så pass att stolparna började vika sig och tråden blev slapp, vi hann stoppa honom innan det gick sönder helt, detta var för honom ett försök att bara ta sig undan eftersom han var "instängd" mot tråden.
Då bytte vi hage och släppte honom med enbart ledarhästen. Den fortsatte att jaga honom och så fort min häst stannade så vände ledarhästen rumpan till och började sparka, min sparkade tillbaka i försvar men blev mer och mer trängd så till slut lyckades han i ren desperation kravla sig över hagtråden och ut från hagen.
I nuläget "endast" ytliga sår tack och lov! Men det kändes väldigt otäckt, aldrig varit med om det förut att andra hästar sparkar så där mot honom.

Hur ska vi nu gå tillväga? Är det ens en idé att prova släppa ihop dem igen? Går det att göra på ett annat sätt? Eller är risken alldeles för stor att det blir rejäla skador nästa gång?

Har någon varit i samma sits förut?

Vixxen
2

Det går inte att dela av hagarna så de får ungefär samma storlek och låta dem gå åtskilda?

Vasternorrlandstjej
0

#1: Det är en lösdrift och gården har tyvärr bara en ligghall..

• Redigerat 2021-11-04 12:34 av Vasternorrlandstjej
Vixxen
1

#2: Aha. Ja, skaderisken finns ju där…
Om ni släpper honom med de ranglägre då? Vad händer då? Gaddar de ihop sig mot honom eller får han stöd?

Vasternorrlandstjej
0

De två ranghöga är islandshästar och har gått tillsammans i ca 10 år så de är väldigt tajta. Den ranglägre är en shettis som kom in i flocken i somras, och min är en fjording. Vet inte om shettisen kan säga till om så mycket mot de två? Men tack så mycket för tipset, kan vara värt att prova!

Vixxen
0

Går det att sära på de ranghöga?

Lona
2

Kommer de alltså även att dela ligghall sen? Hur stor är den/hur många hästar och hur är den konstruerad?
Om det tex bara är en in/utgång eller det finns tex foderhäckar där inne så hade jag inte vågat ha min häst där under de premisserna.
Hur är matplatsen gjord, inne eller ute? Är det trångt?
(Jag tänker att om det inte finns goda förutsättningar för att din häst kan "komma undan", få äta i lugn och ro eller kunna vila ifred så hade jag faktiskt inte fortsatt jobba på att kunna släppa ihop dem. Lösdrift är inte alltid den bästa lösningen, beroende på många olika omständigheter.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vasternorrlandstjej
0

#6: ja tanken är att de ska dela ligghall, den är rejält stor och räcker gott och väl till 4 hästar. Men dessvärre endast 1 ingång. Fodras inte därinne så mat skulle han (förhoppningsvis) kunna äta i lugn och ro.
Min häst trivs i vanliga fall på lösdrift och det har aldrig varit några problem. Just i det här stallet finns endast möjlighet till lösdrift så om det inte går att lösa så är alternativet att byta stall så det var därför jag ville kolla om det möjligen fanns någon som varit i samma sits och om det gått att lösa på något finurligt vis.
Men ju mer jag tänker på det så inser jag att det troligen inte går. Att han blivit bortjagad eller att de markerat med bakåtstrukna öron eller bett den första tiden har jag varit med om förut men när det blir så pass mycket våld med sparkar känns det dels farligt men även mycket stressfullt för min häst och inte säkert att det går över inom den närmsta tiden och då kan en allvarlig olycka hinna ske… och ligghallen skulle såklart kunna innebära ännu större risk för om han blir trängd därinne kan han inte fly ut.

Vixxen
0

#7: Kloka tankar!
Hästarna umgås bara i hagen? De rids inte ut tillsammans på något sätt?

Caf_Roy
0

Jag har hört att om dom åker en skakig färd i transporten tillsammans ska det få dom att sluta bråka. Har inte testat det själv men vet en som svär på att det funkade för att göra två hästar som var riktigt ovänner sams. Får se till bara att den ranghöga inte ges möjlighet att göra något mot den andra vid lastningen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Lona
1

TS, hur går det?
Vi hade en häst i stallet som var helt omöjlig att få in i övriga flocken, han fick flytta till slut. Det var inte bara "tjafs" utan mer eller mindre slagsmål.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com