Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: raserallmäntridsport
Läst 447 ggr
Lona
1

Vad gör en hästtyp populär?

Jag tänkte först skriva "hästras" men man kan nog snarare prata om "hästtyp".
De senaste åren har lättare kallblod och mer ursprungliga hästtyper som fjordingar fått ett uppsving. Från att ha setts som trista skogsmullar som står i något dassigt stall ute hos en bonde så har de stigit i värde både bildligt och bokstavligt, helt plötsligt ser man välridna fjordingar lite varstans.
Välförtjänt, tycker jag, men vad är det som gör att olika hästtyper blir mer eller mindre populära?
Fjordingar och nordsvenskar har funnits i "urminnes tider", varför lockar de fler hästmänniskor nu?
Samma sak med islandshästar, det stora intresset för dem vaknade nog någon gång i slutet på förra seklet och nu är det en stor affärsverksamhet med avel, import, tävlingar, utbildningar och så vidare.

Vad styr sånt här - och vad blir nästa "trend" i hästvärlden?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
1

#0: Nu spekulerar jag bara vilt här men just att hästraser eller hästtyp av "gammal modell" så att säga har blivit mer populära igen, kan det ha att göra med andra trender eller mer långsiktigt förändrat synsätt på alltifrån mat, där man vill ha mer eko, närodlat, säsongsbundet eller plast/kemikaliebantning, downsizing och strävan mot ett mer avskalat och simplare liv? För att inte tala om den enorma trenden cottagecore/farmcore/countrycore som influerar alltifrån inredning och mode till en helt ny livsstil.

Inte för att alla inom hästvärlden hänger på alla eller ens någon av de trenderna eller gör de förändringarna men jag kan tänka mig att det kan ge ringar på vattnet även när det kommer till intresse för en ras eller hästtyp. Lite back to basics, eller drömmen om den romantiska lantlivsidyllen.

// Harley

[thistletoe]
0

Har också märkt att lättare kallblod blir populärare, och #1 har en intressant teori som jag absolut tror kan ha med saken att göra.

Vad som jag tycker är mycket synd är att trenden går mot att alla hästar, oavsett typ, ska vara så sportiga som möjligt. Åker man tex ut på tävling och tittar ser man nästan inte en enda karaktäristiskt ponny, utan småhästar av nätt typ i ponnystorlek. För 10-15 år sen såg det inte ut så, då fanns det minsann shettis, russ och New Forest av grov typ på startlistorna.

I samma veva så tycks alla hästar födas upp för eliten också, men vilken Svensson kan rida en All In på sina mysiga långritter i skogen och sina enstaka starter på klubbens pay'n jumps?

Nä, jag hoppas att trenden om sportmodeller vänder och att raserna får behålla sin karaktär nu när kallbloden blir populärare igen och att hästen för den breda allmänheten kommer tillbaka (Och inte kostar 200.000 kr som de tycks göra idag. Vem har råd med det?).

Herveaux
1

#2: Intressant! Jag jobbar hos en uppfödare av SWB där hästarna förhoppningsvis ska kunna gå högt inom tävling (främst dressyr) och chefen har motsatta problemet vid försäljning.
Alltför många som hör av sig vill ha en All In fast de bara ska rulla runt i skogen och ev. köra lite klubbtävlingar vilket absolut inte skulle fungera för hästar med sån motor. Så vår erfarenhet är att Svensson vill ha en All In fast de skulle matcha mycket bättre med en skogsmulle.

// Harley

[thistletoe]
2

#3 ja, tyvärr… Brukar ju inte vara uppfödare som bestämmer vad det ska vara. Förstår inte hur det kan vara roligt att rida på en oljad blixt. Sen ska vi inte nämna att fler och fler skaffar häst först, kunskap sen…