Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 960 ggr
Lina
0

Svullen :(

i fredags så blev min pålle svullen på insidan under kotan på bakbenet och har inte blivit så jätte mycket bättre. Det var ingen kraftig svullnad men han är varm och fortfarande svullen+ att han har ett pyttesår. Antagligen har han sparkat till sig själv..
Men finns det något jag kan göra för att påskynda läkningen ? Han har stallbandage på natten. Kan tillägga att vad jag har sätt så haltar han inte

fridak
0

ett litet sår skulle jag försöka ha så rent och öppet som möjligt.

gejsa
0

Inget bandage alls. Låt det lufta som fridak säger. Jag har aldrig bandage till mina hästar mer än när veterinären säger till förstås.

Scandi
0

Eli hade också fått ett sår på insidan av kotan i fredes, blev då varm o super svullen om båda benen. Jag tvättade det o sprayadde sedan lilaspray på det o nu igår klet jag på  fyra ess salvan o nu så är han fin i benen igen.

Loa-bg
0

Hände samma sak med Casa för ett par veckor sen, dock mkt värre. Jag rengjorde benet och bandagerade med jodopax, sedan hade han boxvila ett tag (hagarna är för leriga). Efter det har jag bara haft bandage när han går ute.

Lina
0

men han har stallbandage för att han har dålig blodcirkulation i sina bakben.. Har han inte dem på sig blir han svullen pga det.

#3 vad är lila spray för ngt?

firemarren
0

Hejsan! Var nogrann med att rengöra såret flera gånger om dagen. Använd bara koksalt och vatten. Låt han/hon vara lindad på natten så hjälper det mot svullnadn och att spånet slipper tränga sig in. Samt om det är lerigt eller mycket snö, eller slask. Ha lindad ute också. Annars kommer såret bara att öppna sig igen och bli smutsigt. Men var noga med att linda om så att hästen inte behöver ha på sig en blöt linda. Du kan även ringa till veterinären och be honom/henne skriva ut en salva. Kommer inte på vad den heter, men det vet ju dom. Den är jättebra!! Och det är alltid svårt att hålla hästen i stillhet och därför är det ett ställe där det är svårare för det att läka. MVH Marie

Scandi
0

samma som eclipes blåspray..typ lägger sig som en hinna över såret har jag fått förklarat typ..:S

Molla
0

#5 Ett speciellt spray med ett ämne som är bra för läkning, säkert antiinflammatoriskt. Det är svårt att tvätta bort från fingrarna iaf!