Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Läst 399 ggr
Vasternorrlandstjej
1

Uppsägning av stallplats

Hejsan!
När ni har bytt stall, har ni varit med om att ni ska fortsätta schemaläggas för stallsysslor EFTER att ni flyttat hästen men innan uppsägningstiden är slut? Alltså fylla vatten, packa hö osv. Jag har aldrig varit med om det förut men nu när vi bytte stall för en vecka sedan så sa stallägaren att det här är en oskriven regel och att det är så i alla stall. Står inte med i kontraktet. Tidigare har jag endast haft stalljour fram tills att jag flyttat hästen och sedan har jag bara betalat hyran för den kvarvarande tiden av uppsägningsperioden. Hur ser det ut på andra ställen? Tycker det känns konstigt att åka och sköta om deras hästar när min inte står kvar, eller är det så det är i de flesta stall?

Niklas
2

Står det inte i kontraktet och ni inte har sagt något muntligen finns det inget avtal om det.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Caf_Roy
0

Som jag förstår det kvarstår både rättigheter och skyldigheter tills dess att uppsägningstiden tar slut även om man väljer att flytta hästen i förtid. Det vanligaste i min erfarenhet är att man byter pass med andra så man kan ta alla sina kvarvarande pass under uppsägningstiden innan man flyttar.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gronstedt
0

Det är väl fullkomligt rimligt att kontraktets villkor ska uppfyllas tills kontraktstiden löpt ut? Det påverkas inte av att du väljer att flytta hästen i förtid.

Niklas
0

#3: Jag uppfattade frågan som om det finns något avtal som reglerar just det här. Det står inte i kontraktet och de har inte nämnt det muntligen, om jag fattade rätt.

Gronstedt
0

#4: Kontraktet förefaller ju innefatta att inackorderingar schemaläggs för stallsysslor, och de måste rimligen ha nämnts, eftersom TS skriver frågan gäller om hen "ska fortsätta schemaläggas" (min kursivering).

Niklas
0

#5: Jag uppfattade ”Står inte med i kontraktet” som att stallsysslorna inte nämndes där, men då har du antagligen rätt.

Lona
2

Såvida inte någon annan har tagit över stallplatsen innan uppsägningstiden är slut så får tidigare innehavare sköta sina sysslor vare sig hästen är kvar hos "oss" eller inte.
Undantaget när någon häst har avlidit men det är ju ett specialfall, då brukar vi hjälpas åt med den personens sysslor tills det kommer en ny hyresgäst (eller att ägaren köper en ny häst).

Jag tycker att det är ganska självklart faktiskt, annars sätter man ju alla andra på pottkanten.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Niklas
0

#7: Om hyresgästen flyttar till en annan del av landet, är det fortfarande lika självklart?

Gronstedt
2

#8: Ja. Kan man inte lösa det fysiskt så får man uppfylla kontraktet på annat sätt (till exempel genom att träffa avtal med någon annan som utför sysslorna) eller komma överens med hyresvärden om att ge ekonomisk ersättning i stället. Men åligganden man har påtagit sig försvinner inte bara för att man väljer att göra det besvärligt för sig att uppfylla kontraktet.

Om däremot någon annan flyttar in på samma villkor innan uppsägningstiden löper ut, behöver man såvitt jag vet varken betala eller utföra åligganden.

Niklas
1

Aha, undrar om det där är självklart för alla som tecknar ett kontrakt på stallplats. Jag kan tänka mig att det underlättar om det står inskrivet i villkoren.

Lona
1

#9: Precis! Fast vi har faktiskt aldrig haft det problemet i stallet, de som har flyttat långt har sagt upp platsen i god tid.

Om någon tar över stallplatsen innan uppsägningstiden är slut så skall den som lämnar givetvis inte vare sig betala eller ha några åtaganden, de tas över av den nya "hyresgästen".

Lona
2

#10: Det gör det definitivt, åtminstone att man har tagit upp saken i samband med inflytt.
Sen vet jag faktiskt inte hur vanligt det är med kontrakt mellan stallägare och hästägare, åtminstone inte i mindre privatstall? Borde vara en självklarhet och reglera både åtaganden och andra villkor men är det nog inte alltid.