inte igen "/ Bockande
Calle har börjat bocka igen. han gjorde ett litet bocksprång idag igen. visste det av inte så farligt. men han har börjat dumma sig igen.
Vf gör han så?
Jag vill INTE höra att ahn har ont någon stans för jag vet att han inte har det. Vi kollar han ju själv, och han visar inga andra tecka på att ah ont.
Han har även fått hosta, han har hosta varje vinter, och det har stot med. Vf? och iså fall. varför bara på vintern, dom får samma ensilage som alltid, inga ändringar i foderstaten.
(obs gammal bild)
p.s va tkr ni om min sits? tårna står inte ut längre.

Dom får antagligen hosta pga att dom stallas in längre tid på vintern inne. Kanske inte stallas in alls sommartid. Det är trots allt dålig ventilation i dom flesta stall. Kanske står på halm som är dammig osv. En häst som hostar mycket har kanske början till dammallergi.
Angående att hästarna hostar så kan det ju vara så att dom står inne mer på vintern ? Ju mer frisk luft för hästarna desto bättre för luftvägarna.

bockar han för att vara "dum" eller för att han är glad? ibland kan man ju känna det.. om det är sista alternativet så kan det ju vara pga. vädret. de flesta hästarna blir ju piggare när det blir kallare ute. annars, om han inte har ont, så vet jag inte. du kanske kräver för mkt av honom, därför han protesterar?
#1. han står på spån, han har haft alergi mot hö, men det vattnar vi, men eftersom vi kör med ensilage nu så.. Men det kan ju va med instalnningen som du sa. han hostade när vi red ute.
#3. Han bockar endast för att få av ryttaren, han är verkligen elak ibland. Jag travad elite lätt och galoperade i ett hörn när han kom. Alltså det är ju inte bara att han bockar, han vrider sig konstigt :s
#4 Frågan du ska ställa dig är varför han vill få av ryttaren? Testar han? Dålig sadel? Ligger bettet bra? Muskelproblem?
Det kan även vara kraftfodret som gör att han hostar, får han ngt spannmål? Isf kan det ju vara dåligt.

Hostar han massor ute, eller bara några enstaka gånger?
Min fjording bockade och vad allmänt bråkig i perioder..
Han hade inte ont någonstans heller.. Jag vet inte men kanske vissa fjordingar är så?
Min Fjodor var jättelugn och fin men helt plötsligt så bockade han och var bråkig en period och sen lugn igen.. Oftast på våren..
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hästar med hosta mår bättre av att vara ute mkt, (ALLA hästar iofs) helst dygnet runt, vad än det beror på… luftvägarna kanske är känsliga (bronkit???) och det blir inte bättre av att bli installade. har haft hästar med hosta, o även fler i stalllet som haft. Dom mår kanon av att vara ute, men då såklart har dom någonstans att gå in om dom vill….
lycka till
Tror också hostan kan vara av inställning. Har också hört att stenstall ska vara extra hostframkallade, står han i det?
Du kan ju pröva med att aktivera honom nör ni ökar takten, så han måste tänka. Typ göra några övningar, är inte bra på sån. Nån annan kanske vet vad för övningar. (tänkte typ öppna sluta och sånt…)

i somras fick jag höra att hästar kan hosta av för mycket kraftfoder (protein?). den kunde inte göra sig av med alla slaggprodukter på vanlig väg så då hostade den ut det
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Det många ibland glömmer är att spån oxå dammar! en annan sorts damm men det dammar likväl! ska du ha helt dammfritt får du gå over på torv men då måste resten istallet med göra det!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Om hästen bara hostar ute så kan det ju bero på kylan. När hästen anstränger sig i kyla så mår inte lungorna så bra. Kan vara en orsak?

#10# Det tror jag inte är sant. Har aldrig hört det heller.

#11 Torv dammar väl det med? Iaf vår torv.. Hela stallet är ju täckt av ett brunt dammlager och om hästarna letar hö i torven så brukar de flesta hosta..
Lycka till! har tyvärr inget tips ang bockandet…

#14# Håller med dig! Men då säger folk här att man ska vattna den jättemycket och ha bädd. Men det tycker inte jag skulle kännas skönt för hästen. En blöt torv att ligga på.
jag hade problem med bockande med min förra häst också. Hon bockade jämt, flera ggr om dagen, tills man åkte av. Varför? bra fråga. hon brallade efter hinder, hittade på allt som anledning, tex en cyke, möte på en väg, någon som fattar galopp, ett hinder, tja, vad som helst eg. hons lutade på sommaren å jag trodde jag fått bukt med det, men sedan kom det bara tillbaka.. Inte en så peppande histora, mne jag gav tillsut upp.. efter att ha fått ryggskada och allt för dålig tillit till henne så gav jag upp och sålde henne.. Nu harjag världens finaste och snällaste häst som jag trivs bättre med. Det var jättetrist för jag var jättekär i förra hästen, men tillslut orkade jag inte längre..
Vet inte var det kommer ifrån.. Ouppfostrad? Ont någonstans som man inte kan hitta? Någon häst-motsvarighet till typ damp? Ingen aning…
Kan det inte ha med sadeln att göra då? Typ att gjorden bränner, sadeln klämmer ngnstans? Jag vet hästar som bockar för att de är glada eller för att man gör något som de tycker är tråkigt, tex en häst jag känner bockade så fort man kom in paddocken och skulle rida dressyr -han hatade dressyr! Han ville vara i skogen och rejsa istället!
Mvh Jenny
Din fjording kanske blir stimulerad för lite? Om det inte beror på ryttaren, sadel, skador eller gladhet så kanske det beror på det. Går hästen ute tillräckligt? Går den med hästkompisar?
Min fd. medryttarhäst var väldigt busig och bockade mycket men det berodde dels på att han gick på ridskola och inte blev speciellt stimulerad, fick inte vara ute så mycket och han stod i en väldigt tråkig spilta. Min nuvarande medryttarhäst vet knappt vad bocka är men då står hon ute på lösdrift med och kan gå och plocka i hagen som hon vill.

#11 en veterinär sa till mig att spån dammet inte var på långa vägar lika farligt som halm-damm.
Linda, på Bergs i mörlunda finns färskspån. det är lite halvfuktigt ock dammar inte. är lätt att mocka i också

Spån som man köper i säck tycker jag iaf dammar minst. Men allt dammar ju det kan man inte komma ifrån tyvärr.

#21 färskspån dammar inte 

Jo då, allt dammar om du lägger ut det tyvärr.

#23 vårat färskspån dammar inte. det är färskt och blött. dessutom görs det på ett speciellt sätt

Jag har inte sett ert men jag skrev det som man köper i säck som dammar.

och jag skrev om färskspån i #22 och du svarade att allt dammade i #23

Ja, allt som jag har sett men du skrev ju sedan att det var gjort på ett speciellt sätt så jag får väl tro dig. För jag har ju inte sett det.
#5. Nä, sadeln ligger bra, det har vi kolalt den klämmer inte någonstans. bettet sitter bra, men vi ska ev byta bett då vi har ett pelham. Skänklarna trycker honom. Men han fungerar utmärkt på de. Tror inte det är muskel problem.
Han får korn och kiselbjur( konstig stavning, för dåliga hovar ) mineraler och blandat med vatten så det inte blir så torrt.
Men hans bockande kommer i perioder, så visst de kan va att han testar igen. Men han hittar alla möjliga anledningar att bocka…
#6 Han hostade ett par ggr på direkten efter att vi galopperat, kan de va att han har/hade slem i halsen som gjorde att han hostade?
#7. Konstigt, men jag fattar inte vf bara ska va så.. fast alla hästar är ju inte likadana så att det.. Kul att han blivit lugn nu :)
#8. Ok, han är ju inte ute så mkt på vintern nu.. Och det kommer endast då, han och stallets sto får hosta på vintern., lustigt..
#9. Det är betonggolv och träväggar/tak sen.. Så de akn inte bero på de :/ Jo, vi har testat med mkt volter och så. men de tke han va jobbigt och tråkigt, så där blev det tvärnit i traven och skritten och bockningar i Galoppen.

det kan vara vädret han hostar av
Efter galopper när det är kyligt ute hostar Windy också, har väl att göra med att luftrören blir nedkylda eller liknande?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#10. Men det kom inte upp något när han hosta, vit rök, men de va ju lite kyligt ute. Kan de va att ahn börjar bli förskyld? :O
#11. Vi blandar runt de nya spånet med det gamla för att det inte ska damma så mkt, sedan ett tunt lager över. Han har endå ett ganska tjockt lager med spån.
#12. Ja, de kan vara sant. Men hur ska man rida för att hästen inte ska bli ansträngd. gör mest travarbete lite lätt. Sedan en liten galopp i båda varven som avslut för ridpasset.
#13. Man kan inte höra allt, även om man har en lång erfarenhet av hästar! Man blir aldrig fulllärd, tänk på de ;)
#17. Ja, de är så tråkigt! Jag gillar ju Calle jättemkt. Han är ju gosig och så. Men ibland är han så himla taskig och ska slänga av en. Han stegrar aldrig..
#18. Han gör det när jag rider barbacka med… Så de är inge fel på sadeln, den har vi kollat så den sitter bra flera ggr.
#19. Jag gör inga fel vad jag eller mamma ser. Är urdålig på ord, stimulerad vad betyder det? xD Han går ute mindre nu. Kankse är de. han har kompis i hagen. Han har slängt av jessica med. hon väger me rän mig. mkt mer tror jag med. han har inte orkat det innan.
#20. Ska kolla med björn om man får lov att ta xD, men ska först se om jag hittar vad de kan va ;)
CALLE FRÅN DAGENS RIDTUR I STALLET :D
INNAN RIDTUR
#29. ok. :)
#30. Ja, de borde väl nästan va som med oss. När vi springer ute på vintern, blir svettiga och hostar utan det. :)
EFTER RIDTUR. ( de vankas mat, det är det han hör. men han stod snällt kvar, inte fast satt medan jag va i sadelkammaren.. Han är lite smått korkad den där hästen.. Jag knäppte lite med grimskaften. och så vips tror han att han står fast. han stod åt fel håll till på köpet xD )
de är inte svett ni ser. de är kissfläckar xD äckel häst ;) <3 Han är såå söt med sin lugg. en fjording mulle ;)
Kan börja med att säga att hästar mår inte bra av att vara inne för mkt. De ska vara ute så mkt som möjligt. Min häst var ute varje dag mellan 08.00-ca 17.00. Hade jag kunnat så hade jag haft henne på lösdrift för de är de hästar som mår bäst. Har ni haft vetten ute o kollat? Tänk på att hästar kan få kronisk hosta
Nu vet jag inte hur ni gör, men se till att ihästen nte är i stallet när ni mockar och lägger nytt strö, för det är så det dammar som mest.
En fundering, Har någon använt papperströ någon gång? Det kan väl inte damma?? Jag har nämligen ingen erfarenhet av det. Någon??
Mvh Jenny

#31# Om man säger så här då; Mycket, mycket otroligt att det skulle vara det. Det har nog mer med att göra det sunda förnuftet än hur många år man ridit om man tror på en sådan sak.
Om hästen hostar lite vid början av galopp/trav så är det ju inte någon fara. Då ska man fortsätta rida för då hostar dom upp det som ligger i halsen. Några hostningar då och då är absolut ingen fara. Det är skillnad om hästen står och hostar massor i hagen osv.
#14 o #16 I vårat stall har vi också torv (dock bara 3 hästar) har aldrig vart med om att någon häst har hostat och pappa, som är känslig för damm, har inte känt av ngt. Det här med att blöta torven har jag aldrig hört talas om :o men det låter inte skoj, precis som du säger, att ligga i blöt fuktig torv.. :P
Tror det beror lite på vart man köper torven, vilken kvalité den är i, kanske :P
:)
#34.Vi fixar ALLT innan insläppet vid 17.00-18.00 det vill söga mocka, strö, fixa ensilaget. hans korn, kiselnbjur, mineraler. men de blandar vi in vatten i. Hästarna kommer ut vid 6-7 tiden.
Det är bara vintertid, och bara vid ridning, jag har redan fått det förklarat för mig.
Eve," Om hästen bara hostar ute så kan det ju bero på kylan. När hästen anstränger sig i kyla så mår inte lungorna så bra. Kan vara en orsak? "
Gejsa," Om hästen hostar lite vid början av galopp/trav så är det ju inte någon fara. Då ska man fortsätta rida för då hostar dom upp det som ligger i halsen. Några hostningar då och då är absolut ingen fara. Det är skillnad om hästen står och hostar massor i hagen osv"
Och det är endast vid ridning, han hosta inne förr. men då bytte vi från hö till ensilage. vi vattnade höt innan vi bytte. men de fungerade bättre med ensilage.
#35. Tack, då vet jag :)
En dum fråga, men ni kollar så att ensilaget inte är mögligt? Det kan skapa bl.a hosta
Mvh Jenny

#36 torven är ju inte blöt!!!!
det är när man anlägger torven som den ska blötläggas, när man sen lägger in ny torv så kan man ta en vattenkanna o vattna lite om man vill. men det behövs oftast inte.
säger det igen: dammar torvbädden väldigt mkt då har man inte gjort rätt.
#38. De är väl inget dumt med den frågan. Allt är ju relativt. men nej, de är inte mögligt, och då är de ju bara 2 av 4 som reagerar på det. Så de kan inte va det, men har fått det förklarat då det är vid ridning hoostan kommer ibland.
Men har vetten varit ute å kollat hästen?
Mvh Jenny

#40# Jag säger inget mer så har jag inget sagt. :)
#41. Nej, av vilken anledning? Att hästen vill lattja lite genom att bara bocka av ryttaren av ren elakhet? av att den bockar i perioder. Den har alltid gjort så..
Det är hostan jag tänker på
Mvh Jenny
jaha, men de har jag fått förklarad för mig, de händer bara när jag rider, har galopperat. Idag red jag inte lika "hårt" som igår. Jag galopperade ett par varv i båda varven ;)
ok
Mvh Jenny
#46. japp
jullan har alltid hostat när man börjat trava henne på vintern, det började redan när vi stallade in dom i höstas. två veckor senare flyttade vi till lösdrift, och det försvann. hon har inte hostat sen dess. hon har stått på både torv halm o spån, men det har alltid varit samma sak.
#48. ok.
Ni snackar om dammigt spån halm, o torv….men det bästa dammfria alternativet är ju pappers strö!!! Finns inget damm i det, kanske svårt att få tag på i ditt område…sök på nätet.
o rå spån som det heter är dammfritt det åxå, eftersom det är från färskt timmer! Torrspån är VÄLDIGT dammigt o ska undvikas!!! (inte att förväxslas med kutterspån)
Har även jag köpt dammfritt kutterspån på balar, (som är "dammsuget")det är hyffsat bra även till min dammallergiska häst!
Däremot ska man passa sig för RÅspån från tall, väldigt mycket terpentin i det o det kan framkalla hosta det åxå!!
(jo jag jobbar på ett sågverk)

vill man ha pappersströ så kan man väl själv riva?

#50# Tack för informationen. :) Synd bara att vårt sågverk är nedlagt i vår stad. :(

#52. men man kan ju köpa spån i t-hälla =) gjorde lltid jag när jag hade mina på spån.

#53# Finns det ett sågverk i Torshälla?
#50. ok :)

#54. Har pm:at dig!
Behöver inte ha mer hjälp nu. Tack för alla tipsen hörni :)